Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur arbetar ni i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wicca

Aktiv medlem
Hej, jag vet inte om detta här rätt forum men jag tror det iaf.

Jag tänkte dra igång en diskussion om hur vi alla jobbar i PS med en helt vanlig bild, vad man gör och när man gör det.

Ex. jag jobbar såhär.

Öppnar bilden i PS
Beskär om jag nu ska göra det
Ställer levels till en bra nivå
Ställer färger i saturation
Förminskar till den storlek jag ska ha i slutändan
Lägger till min signatur
Slutskärper
Lägger till ram
Sparar

Hur gör ni?
Är det nått som är standard som jag inte gör? Jag är förhållandevis ny på PS

//Micke

Tjena, så du håller till här också:)

Jag gör väldigt olika beroende på vad det är för bild. Om jag fotar i RAW så försöker jag göra så mycket som möjligt i RAW-konverteraren, vilket skiljer sig en hel del från vad jag gör med en JPG.
Om jag fotar i JPG så börjar jag med att ställa nivåer så att jag får en för ögat trevlig ljushet i bilden. Jag bryr mig inte om svart- och vitpunkt, utan går helt på känn, eftersom vissa bilder gärna får vara mörka och andra ljusa. Om det behövs gör jag ofta sen en kurva som höjer mellantonerna en smula, vilket ger lite mer "stuns" i bilden. Efter det börjar jag greja med färgerna. Om vitbalansen inte är så som jag vill ha den så meckar jag med "color balance" tills jag blir nöjd. Samma sak där; dra i spakarna tills det ser bra ut. Vill jag sen öka kontrast och färgmättnad så gör jag en lagerkopia och ställer blandningsläget till "overlay" med lämplig opacitet. Efter det brukar bilden se ganska "färdig" ut, och jag lägger eventuellt på vinjettering. Detta genom att göra en cirkulär lagom stor markering med 250 pixlars ludd som inverteras. Sen över till quick mask-läge (tryck "Q") och så lägger på mer oskärpa på markeringen om det behövs. Nu är det bara att dra ner intensiteten och öka kontrasten en smula så blir det en snygg vinjettering. Till sist skärper jag bilden i fullt format med 1-2 pixlars radie och ganska liten mängd. Nu sparar jag bilden i fullt format. För webpublicering förminskar jag den och väljer "bilinjär" interpolering som brukar ge bäst skärpa. En lätt skärpning efter detta på ca 0,4 pixlar och 30-50%, sen är den klar. Har jag fotat i AdobeRGB så konverterar jag till sRGB och sparar för webben.

Tillägg: Beskära, räta upp och ta bort distorsion gör jag oftast först, men ibland sist, beroende på om jag vet att jag inte kommer vilja ändra på det senare eller inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto