Annons

Hur backup-lagrar du dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur backup-lagrar du dina bilder?

  • Extern disk

    Röster: 263 14.3%
  • CD-R skiva

    Röster: 703 38.4%
  • DVD skiva

    Röster: 492 26.8%
  • Annan dator/server

    Röster: 136 7.4%
  • gör ingen backup

    Röster: 239 13.0%

  • Totala väljare
    1,833
  • Enkät stängd .

erik

Designansvarig
Forumpersonal
Ja vi undrar hur och vart du gör dina backuper på dina digitala bilder? Förvarar du backup enheten på samma fysiska plats som din dator?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
CD-R. Gör två skivor av alla nya bilder och har hittills gjort en förnyelsebackup med ytterligare en kopia av alla bilder. Planen är att skivorna skall hamna i mina föräldrars hus, men än så länge är de hemma.
 

Catten

Aktiv medlem
undra om jag är den enda som gör mina backuper på backupband :D

lite old school kanske,, men det funkar helt perfekt
 

dovearea

Avslutat medlemskap
jimh skrev:
CD-R. Gör två skivor av alla nya bilder och har hittills gjort en förnyelsebackup med ytterligare en kopia av alla bilder. Planen är att skivorna skall hamna i mina föräldrars hus, men än så länge är de hemma.
Haha... I stort sett identiskt med mig! Dagen lägenheten brinner upp kommer man ångra att skivorna inte lämnades iväg i tid!
 

Wizard

Aktiv medlem
Har som regel dubbla eller trippla kopior på både CD och DVD + filerna på HD:n.. En uppsättning förvaras i ett valv på jobbet på annan ort..

Vill gärna tro att det är ganska safe..
Det som bekymmrar mig dock, är hållbarheten på skivorna och kompabiliteten i framtiden..
 

jakob_borg

Aktiv medlem
Lokalt på arbetsstation, på filserver med RAID och speglat nattligen till en ytterliggare off-site filserver.

Tanken är att hålla alla foton på "levande" media och i levande format för att undvika kompatibilitetsproblem. Gamla original är TIFF, och om DNG visar sig slå igenom ska jag gladeligen konvertera alla rawfiler till det...
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag har hittils inte haft råd att införskaffa utrustning för detta endamål. Kanske kan få råd nästa månad.

Detta är väldigt retfullt eftersom min HD med alla bilder har krachat (tror jag) så fort jag försöker ta mig in på den så hänger sig datorn totalt och kräver omstart.

Man lär av sina misstag.

Greven
 

KGS

Aktiv medlem
intern o extern hårddisk o när det är tillräckligt mycket tömmer jag den interna till DVD o har alltså "original" på extern hd o bup på DVD, ibland på två olika skivor
 

Johan P

Aktiv medlem
Greve Nickon skrev:
eftersom min HD med alla bilder har krachat (tror jag) så fort jag försöker ta mig in på den så hänger sig datorn totalt och kräver omstart.
Låter nödvändigtvis inte som att hårddisken krachat (?)

Ligger operativsystemet på samma hårddisk? - I sådana fall låter det mer som att det är ett fel med ditt OS.
Då kan du lösa det genom att ansluta hårddisken till en annan dator, eller att boota upp med en sk live-CD (Knoppix) och föra över bilderna till en annan hårddisk.

Jag hade en IBM hårddisk som krachade rejält - den gav ifrån sig riktigt högljuda skrik varje gång man försökte ta sig in på den.

Efter det har jag enbart kört med Seagate och har inte haft några problem överhuvudtaget.
 

Maverick

Aktiv medlem
Det blir externa diskar i vagga, två stycken. Tanken är sedan att den ena disken ska ligga hemma hos bekanta och sedan bytas ut med en nyuppdaterad disk med jämna mellanrum. Detta för att skydda mot t ex brand och stöld.

Jag betraktar i stort sett alla lagringsmedia som färskvara och därmed tycker jag att de kan vara så flexibla som möjligt. Därav så har varken CD eller DVD varit aktuellt. I synnerhet som folk i mediabranchen själva inte tror på sina egna hållbarhetssiffror.

mvh
Maverick
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Johan P skrev:
Låter nödvändigtvis inte som att hårddisken krachat (?)

Ligger operativsystemet på samma hårddisk? - I sådana fall låter det mer som att det är ett fel med ditt OS.
Då kan du lösa det genom att ansluta hårddisken till en annan dator, eller att boota upp med en sk live-CD (Knoppix) och föra över bilderna till en annan hårddisk.

Jag hade en IBM hårddisk som krachade rejält - den gav ifrån sig riktigt högljuda skrik varje gång man försökte ta sig in på den.

Efter det har jag enbart kört med Seagate och har inte haft några problem överhuvudtaget.
Nix det är en separat hårdisk. Eftersom man får så förbannnat mycket virus hela j-la tiden trots virusprogram och att Windows krachar hela tiden så valde jag att ha den på en disk som jag kan formatera när som helst utan att så mycket försvinner.

Greven
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
andgi skrev:
Men det är väl primärlagringen? Eller har du dubbletter på allt? :)
Jag ser papperskopiorna eller de skannade bilderna som orginalen. Det är ju så jag tittar på bilderna. Det är sällan jag kikar direkt på negativen. Händer det något med mina orginal (papperskopiorna eller de skannade bilderna) går jag till backuppen (negativen) för att återskapa orginalen. Det är min syn på saken
 

JSL

Aktiv medlem
Greve Nickon skrev:
Jag har hittils inte haft råd att införskaffa utrustning för detta endamål. Kanske kan få råd nästa månad.

Detta är väldigt retfullt eftersom min HD med alla bilder har krachat (tror jag) så fort jag försöker ta mig in på den så hänger sig datorn totalt och kräver omstart.

Man lär av sina misstag.

Greven
Kör du win2000 eller XP ? Om så är fallet har du troligtvis fått ett virus som bråkar med dig.

Minns inte vad det hette men det uppträder på liknande sätt, du måste logga in som admin och göra några justeringar, därefter kan du tabort viruset. Kolla på symantecs sida.


/Johnny
 

Joi

Aktiv medlem
Backup va är de

Behöver inga backup äftersom jag använder mest Dia och behöver inte oroa mig om jag får virus eller om datorn slutar funka, har börjat fota digitalt oxå men har inte gjort nogra backup. De är mycket bättre och säkrare att använda film och kvaliteten är högre på dian än digital....
 
ANNONS