Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur blir man inbäddad fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag söker rak och konkret information hur förfarandet går till när en fotograf åker med en militär makt som inbäddad (eller "embedded", som det heter på Engelska) fotograf.

Tar Sverige emot inbäddade fotografer på sina utlandsregementen?

Hur söker man till att bli inbäddad fotograf hos t.ex. Amerikanska armen?

Hur fungerar det med t.ex skyddsutrustning och utbildning? Står man för allt sådant själv?

Vilken typ av avtal får man skriva på? Jag vet att jänkarna har vissa krav på vad man får rapportera. Går de igenom samtliga bilder, eller har man helt eget ansvar där?

Jag söker inte spekulanter som svarar på denna tråd, då jag vill ha genuin och saklig information. Så snälla, kan du inte svara sakligt, svara inte alls. Starta i så fall hellre en ny tråd.

/Christoffer

Jag söker rak och konkret information hur förfarandet går till när en fotograf åker med en militär makt som inbäddad (eller "embedded", som det heter på Engelska) fotograf.

Hur söker man till att bli inbäddad fotograf hos t.ex. Amerikanska armen?
Enklaste sättet att få de svar du vill ha är nog att ta kontakt direkt med informationsavdelningen på Försvarsmakten. Och kanske pressavdelningen på USAs ambassad.

Senaste 'Kamera&Bild' har en artikel i just detta ämnet (svensk fotosoldat)

Om det är samma artikel som jag har läst (vilket det borde vara eftersom jag är prenumerant) så handlar den artikeln om Svenska militärens enhet "Combat Camera", som altså är Svenska soldater som även fotograferar. Något snarlikt ämne, dock väldigt långt från inbäddad journalism.

Enklaste sättet att få de svar du vill ha är nog att ta kontakt direkt med informationsavdelningen på Försvarsmakten. Och kanske pressavdelningen på USAs ambassad.

Försvarsmaktens informationsavdelning har jag kontaktat via mail för ungefär en vecka sedan. Jag vet inte om det är deras kvarnar som mal sakta, eller om de har förbisett mitt email.

Men jag ska absolut kontakta USAs ambassad, det hade jag inte ens tänkt på!

Ett konkret svar. För att komma in som embedded måste du först veta vart du är på väg. Sen kontaktar du media ansvariga i "uniten". När du ansöker om embedding så måste du påvisa att du verkligen behöver vara embed, dina tidigare arbeten (dom brukar inte ta vilka gröngölingar som helst) PLUS att du skall utförligt redovisa vad du tänker raportera om. Hur byrokratisk och krånglig processen kommer att vara beror mycket på om det är frågan om FN eller U.S, vilket land/unit inom FN och var dom är placerade.

I vanliga fall står Du själv för allt, transport till orten, utrustninn m.m. Du är själv ansvarig för att ha NIJ level4 väst och NIJ level3 hjälm med dej för att över huvudtaget komma med.

Tänk även på att din olycksfalls- och reseförsäkring inte gäller om du åker till kris- eller krigszoner. Det kan bli extremt kostsamt (och smärtsamt) om något skulle hända.
Du lär även få skriva på ett papper där du intygar att USA inte tar något som helst ansvar för din vistelse där vad gäller olyckor, dödsfall eller materiella skador på din utrustning.

Tänk även på att din olycksfalls- och reseförsäkring inte gäller om du åker till kris- eller krigszoner. Det kan bli extremt kostsamt (och smärtsamt) om något skulle hända.
Du lär även få skriva på ett papper där du intygar att USA inte tar något som helst ansvar för din vistelse där vad gäller olyckor, dödsfall eller materiella skador på din utrustning.

Det är självklart att du bär ansvaret själv. Det är inte bara USA som kräver undertäckningen, FN gör det likaså. Dom brukar även kräva att du uppvisar intyg på försäkring. Personligen har jag försäkringarna (livs, sjuk och utrustning) på ett försäkringsbolag som jag kan under resor till konfliktområden lägga på ett krigsrisk tillägg. Då täcker det skador och förluster som skett under omständigheter som en vanlig försäkring inte täcker. Det är inte alltför många bolag som erbjuder det, här i Finland tror jag faktiskt att det bara är ett.

Senast ändrad:
Tackar för era svar!

De bekräftade mycket vad jag misstänkte.

Nu är det ju inte så att jag vill/tänker kasta mig iväg till något krig hux flux, däremot kan det kanske bli intressant i framtiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto