Annons

Hur göra med bild på cylinder?

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasl

Aktiv medlem
Jag behöver fotografera av en logotyp på en cylinder (typ rör). Den ska sedan "göras platt" igen. Någon som vet hur man gör?

Omvänt panorama. Sätt cylindern på ett vridbord och kör runt det i fasta steg, ju fler desto bättre, men jobbigare. Jag hade satt på markeringar på två nivåer, pluppar i avvikande färg, som referenser för de efterföljande stitchningen. Antalet pluppar, och dess inbördes avstånd i sidled bestäms av antalet steg Du är beredd att köra bordet i. Med riktigt smala vertikala "remsor" blir förvrängningen i remsornas ytterkanter överkomlig, men antalet bilder stort.

Har PTRemap som plugin i Photoshop - vilka parametrar anges där? Har också PTAssembler men vet inte hur man gör när man går bakvägen.

Jag har aldrig gjort det - inte ens ett "vanligt" panorama, i Photoshop, men programmet/pluggen borde inte bry sig om det är ett riktigt panorama, eller ett omvänt.

Det handlar ju om att mappa om bilden men frågan är hur? Givetvis blir det som ligger närmast kanten mindre bra ("horisonten" ligger ju vid +-90 grader och där är ju i princip noll sikt) men är texten tillräckligt smal spelar det ingen roll. Annars kan man ju ta någon bild till.

skanna in bilden

Är cylindern liten?
Har testat detta på skanner och kopiator.
Lägg den på en skannern/kopiatorn och rulla cylindern i takt med läsaren, fungerar om du är bra på att hålla takten.

Re: skanna in bilden

cool cat skrev:
Är cylindern liten?
Har testat detta på skanner och kopiator.
Lägg den på en skannern/kopiatorn och rulla cylindern i takt med läsaren, fungerar om du är bra på att hålla takten.
Både ja och nej. Det är en cykelram som ska lackas om, där man vill behålla en del av originalloggorna.

ANNONS
Götaplatsens Foto