Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kan kitgluggen vara skarpare än 17-85 is usm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har sett flera exempel som gjort att jag slutat kolla på den där sidan, ibland visar det helt galet!
Sen vid 24 mm så har väl inte 17-85:an riktigt hunnit komma till sin rätt, kombinerat med att kit-linsen kan skina ibland.

/M

Robin Gyllander skrev:
Hur hänger testarket ihop?
Jag vet faktiskt inte, men den översta måste vara mitten då den alltid är skarpast för alla objektiv. Det är lite konstigt att de inte har någon exempelbild där man ser hur hela arket ser ut:-S

Tillägg: Jag gissar att mittenbilden är i kanten och nedersta bilden är i ett hörn.

Funderar på 24-105L, 17-40L, eller 16-35L.

Det skumma är då att 28-135/3.5-5.6 ser ut ha ge bättre skärpa än alla 3 (utom möjligen 16-35).

Läser jag fel, är det fel på jämförelserna, eller är det helt enkelt så??

(på testsajten som länkades i första posten)

Mina första intryck av kitgluggen var inte så bra.
Men efter att tag tyckte jag att framför allt i området 18-28 och nedbländad så var den helt ok. Säkert skillnader i färg och kontrast mot dyrare.
Har idag en 17-55/2,8 och tycker den är lite så där ibland men jag kan ha för höga förväntningar.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Hur kan kitgluggen vara skarpare än 17-85 is usm?

Enicar skrev:
Ja eller det här
http://www.the-digital-picture.com/...omp=1&LensComp=410&CameraComp=396&FLI=0&API=0

Den ska ju vara så skarp vid full glugg säger många

LOL

Kitgluggen ska man inte underskatta, kan vara riktigt bra rätt utnyttjad, men.....

...det är just det här jag menade!! :D
Att den är skarpare än både 17-40 och 17-55 är ju jätteroligt, man skrattar och surfar vidare till en annan sida.. hehe..

/Micke

Enicar skrev:
Mina första intryck av kitgluggen var inte så bra.
Men efter att tag tyckte jag att framför allt i området 18-28 och nedbländad så var den helt ok. Säkert skillnader i färg och kontrast mot dyrare.
Har idag en 17-55/2,8 och tycker den är lite så där ibland men jag kan ha för höga förväntningar.

Om du tycker att din 17-55 är "sådär" tycker jag att du ska skicka in den för koll, det ska vara stoooooooooor skillnad mellan den och kitlinsen, min är knivskarp vidöppen genom hela brännvidden, t.o.m. vid 55mm 2.8 som ska vara dess svaga punkt.

Mvh
Micke

Re: Re: Re: Re: Hur kan kitgluggen vara skarpare än 17-85 is usm?

Micke B skrev:
...man skrattar och surfar vidare till en annan sida.. hehe..
Eller så inser man att skillnaden i skärpa är så jäkla liten att minsta lilla felfokus eller annan tveksamhet i testmetoden gör att skillnaden är noll. Man kan då fråga sig om det är värt alla de extra tusenlapparna för att kanske få bättre bildkvalitet. Det finns två alternativ; antingen är de dyra objektiven inte särskilt bra, eller så finns det stora problem med kvalitetskontrollen. I båda fallen är slutsatsen att de inte är värda pengarna. Betalar man massor av tusen så SKA givetvis objektivet vara bra, och då faller möjligheten till felfokus vid test, såsom ovan.

Canon har uppenbarligen problem, som jag ser det.

Tillägg: Att man upplever "stoooor skillnad" mellan kitobjektiv och nåt dyrare kan mycket väl sitta i förväntningarna. Man vet att objektivet ska vara bra, och då tycker man att det ser bra ut. Eller så vet man att objektivet är dåligt, och så ser alla bilder dåliga ut.

Kitobjektivet är uppenbarligen inte så dåligt som det sägs, för bättre skärpa på grund av felaktig testmetod kan man förstås inte erhålla. Duger skärpan i testbilden, oavsett vad man jämför med, så är objektivet uppenbarligen inte så dåligt. Däremot kan det ju vara dåligt på andra sätt.

Re: Re: Re: Re: Re: Hur kan kitgluggen vara skarpare än 17-85 is usm?

Martin Hertsius (Makten) skrev:

"Eller så inser man att skillnaden i skärpa är så jäkla liten att minsta lilla felfokus eller annan tveksamhet i testmetoden gör att skillnaden är noll."

Visst, konstigt att inte alla kör med kitlinsen, amatör som proffs! :)

"Canon har uppenbarligen problem, som jag ser det."

Som jag ser det så har alla problem med kvalitetskontroll.

"Tillägg: Att man upplever "stoooor skillnad" mellan kitobjektiv och nåt dyrare kan mycket väl sitta i förväntningarna."

Det kan det säkert, men i mitt fall är det långt ifrån sanningen, men du kanske inte menade mig heller, Martin?
I mitt fall är det så att jag är MYCKET objektiv i mina jämförelser mellan de objektiv jag köper, och innan jag testat mitt 17-55 så hade jag inga förväntningar!
Blev däremot mkt överaskad av skärpan.

"Kitobjektivet är uppenbarligen inte så dåligt som det sägs"

Nej, det är det verkligen inte!
Kitlinsen kan verkligen skina om man bländar ner till F8!
Däremot är det löjligt stor skillnad vid samma brännvidd då 17-55:an är nerbländad till 3.2 och kitlinsen vidöppen på 3.5!
Särskilt kantskärpan, som 17-55:an är känd för att verkligen skina, och kitlinsen är känd för motsatsen!
Detta ligger inte i någons förväntningar utan är välkända fakta angående dessa två glas!

Det som du säger angående felfokusering vid test är just det kan försöker säga om den sidan!

Om man ska testa och jämföra objektiv så krävs väldiga nogrannheter, och som sagt kan uppenbarligen en dålig kopia eller felfokusering göra ett test helt missvisande!

/M

Makten skrev:
Oj, var tvåan inte längre utåt kanten än sådär! Då är många objektiv riktigt usla må jag säga.

Ja, om du vill lita blint på dessa resultat, så kan du lätt döma ut en massa bra glas, till fördel för dom glas som råkade fokusera rätt!

/M

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hur kan kitgluggen vara skarpare än 17-85 is usm?

Micke B skrev:
Visst, konstigt att inte alla kör med kitlinsen, amatör som proffs! :)
Inte särskilt, med tanke på den usla ljusstyrkan.

Som jag ser det så har alla problem med kvalitetskontroll.
Och ändå betalar folk vansinnespriser.

Det kan det säkert, men i mitt fall är det långt ifrån sanningen, men du kanske inte menade mig heller, Martin?
I mitt fall är det så att jag är MYCKET objektiv i mina jämförelser mellan de objektiv jag köper, och innan jag testat mitt 17-55 så hade jag inga förväntningar!
Blev däremot mkt överaskad av skärpan.
Grattis då.

Nej, det är det verkligen inte!
Kitlinsen kan verkligen skina om man bländar ner till F8!
Däremot är det löjligt stor skillnad vid samma brännvidd då 17-55:an är nerbländad till 3.2 och kitlinsen vidöppen på 3.5!
Särskilt kantskärpan, som 17-55:an är känd för att verkligen skina, och kitlinsen är känd för motsatsen!
Detta ligger inte i någons förväntningar utan är välkända fakta angående dessa två glas!
Ändå framgår det inte hos testen som den här tråden handlar om.

Det som du säger angående felfokusering vid test är just det kan försöker säga om den sidan!
Det spelar väl ingen roll. Det är bara ett annat typ av fel. Det är fortfarande FEL på någon del av utrustningen, som vad gäller både objektiv och kamerahus har märket Canon. Det är liksom ingen ursäkt att det handlar om felfokusering istället för dålig optisk prestanda. Användaren bryr sig väl inte VAD oskärpan beror på. Det är ändå oskärpa.

Om man ska testa och jämföra objektiv så krävs väldiga nogrannheter, och som sagt kan uppenbarligen en dålig kopia eller felfokusering göra ett test helt missvisande!
Hur menar du att det kan bli missvisande? Om du hade gått och köpt samma felfokuserande objektiv, då hade det ju inte alls varit missvisande. Det visar snarast tydligt hur dålig kvalitetskontrollen är, vilket är lika illa för köparen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hur kan kitgluggen vara skarpare än 17-85 is usm?

Makten skrev:
Det spelar väl ingen roll. Det är bara ett annat typ av fel. Det är fortfarande FEL på någon del av utrustningen, som vad gäller både objektiv och kamerahus har märket Canon. Det är liksom ingen ursäkt att det handlar om felfokusering istället för dålig optisk prestanda. Användaren bryr sig väl inte VAD oskärpan beror på. Det är ändå oskärpa.
Felfokusering vid tester med testtavla kan lika gärna bero på svårigheten att få skärpeplanet att ligga parallellt med testtavlan, vilket helt och hållet beror på hur du sätter kameran. På så korta avstånd, och stora bländaröppningar, behövs det inte många tiondelar för att halva testtavlan skall vara ur fokus. Det är dock svårt att se i kameran och ännu svårare att justera.

Det har mycket lite med vilket märke det är på utrustningen att göra.

/Daniel

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hur kan kitgluggen vara skarpare än 17-85 is usm?

dano skrev:
Felfokusering vid tester med testtavla kan lika gärna bero på svårigheten att få skärpeplanet att ligga parallellt med testtavlan, vilket helt och hållet beror på hur du sätter kameran.
Inte i mitten;-) Förutsatt att man använt den mittersta fokuspunkten då.
Men ja, det är klart ett problem som kan få konsekvenser om det är en klåpare som testar.

ANNONS
Götaplatsens Foto