Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kan man göra en HDR bil ??

Produkter
(logga in för att koppla)

alex32

Medlem
Hej alla.

Har 2 frågor som jag skulle vilja få svar på.

1) Hur kan man tillvärka en HDR bild och vad man behöver.

2) jag har tagit 2 bilder som jag vill läga på varandra, men när jag gör det så blir bilden NR1 mörk och tappar detaljer, hur ska jag göra det så att bilden blir lika ljust.( jag använde opacity)

alex32 skrev:
2) jag har tagit 2 bilder som jag vill läga på varandra, men när jag gör det så blir bilden NR1 mörk och tappar detaljer, hur ska jag göra det så att bilden blir lika ljust.( jag använde opacity)
Hej!

Om du har två bilder som två lager med blandningsläge normal och ändrar opacity på det övre lagret så ändrar du bara hur genomskinligt det lagret är, hur mycket av lagret under som syns igenom. Även om det i och för sig kan ge intressanta effekter ger det inte det resultat jag förmodar att du vill ha, de ljusa bildpartierna från den mörka exponeringen och de mörka bildpartierna från den ljusa exponeringen, i grova drag.

Om du inte tycker att du får bra resultat med automatiserade funktioner kan du prova att blanda bilderna manuellt. Använd blandningsläge Normal för det övre lagret, ha opacity på 100 %. Måla sedan på lagermasken till det övre lagret. Vitt på de partier där du vill använda bilden i det övre lagret och svart (så att det övre lagret blir genomskinligt) där du vill använda bilden från det undre lagret. Tänk på att du också kan experimentera med att använda olika mellantoner i gråskalan, inte bara svart eller vitt.

Mvh.
Lasse C

Förstår inte hur de får sånn fantasylook på deras hdr. Ifall jag tar 4 bilder med olika expoeringar (ändrat slutartiden 2-3 steg ifrån på varje) och sedan släår ihop i photomatix och sedan ändrar värden efteråt så ser man inte så mycket skillnad.

Här är en som jag försökte med: http://flickr.com/photos/johnnyh86/1310110268/

Du måste ha åtminstone en bild som är rejält överexponerad som har tydliga detaljer i skuggpartierna.
Å andra sidan tycker jag det är svårt att på förhand veta om en bild ska bli så där riktigt bra.

pellepiano skrev:
Du måste ha åtminstone en bild som är rejält överexponerad som har tydliga detaljer i skuggpartierna.
Å andra sidan tycker jag det är svårt att på förhand veta om en bild ska bli så där riktigt bra.

Ok. Hur många exponeringar bör man göra? Brukar göra ca 3st. Kan man inte i efterhand ändra exponeringen i RAW filen?
Jag har ingen AEB på min kamera, det är ju synd.

ANNONS
Götaplatsens Foto