Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
För ett par veckor sedan ansåg epidemiologen Anders Tegnell att det i princip var uteslutet att Sverige skulle drabbats i någon större utsträckning av Coronaviruset COVID 19. Igår måndag stängde Italien ner, Frankrike ser ut att ligga strax efter, även Spanien och Tyskland är drabbade.

Man kan väl säga utan förbehåll att det har gått rasande snabbt, från ingenting till fullständig panik. Ingen idrottsutövning i Italien tom 4 april, tomma läktare i Champions League i Paris på onsdag (om inte matchen ställs in?). Italien har tre lag kvar i Champions League.

Ingenting talar för att det kommer bli bättre utan snarare tvärtom. Kameror och sportevenemang hänger ju ihop och det har gjorts kamerasatsningar inför Fotbolls EM och Tokyo OS i sommar. Det är inte långsökt att spekulera i att dessa evenemang kommer att ställas in. Allt detta måste få en stor inverkan på Canon/Nikon (om vi håller oss till kameror).
 
För ett par veckor sedan ansåg epidemiologen Anders Tegnell att det i princip var uteslutet att Sverige skulle drabbats i någon större utsträckning av Coronaviruset COVID 19. Igår måndag stängde Italien ner, Frankrike ser ut att ligga strax efter, även Spanien och Tyskland är drabbade.

Man kan väl säga utan förbehåll att det har gått rasande snabbt, från ingenting till fullständig panik. Ingen idrottsutövning i Italien tom 4 april, tomma läktare i Champions League i Paris på onsdag (om inte matchen ställs in?). Italien har tre lag kvar i Champions League.

Ingenting talar för att det kommer bli bättre utan snarare tvärtom. Kameror och sportevenemang hänger ju ihop och det har gjorts kamerasatsningar inför Fotbolls EM och Tokyo OS i sommar. Det är inte långsökt att spekulera i att dessa evenemang kommer att ställas in. Allt detta måste få en stor inverkan på Canon/Nikon (om vi håller oss till kameror).
Allting kommer att påverkas.
 

Måns H

Aktiv medlem
Påverkas. ja

Tegnell gör så gott det går vilket inte är det lättaste. Förra epidemin (svininfluensan) medverkade han till massvaccinering. Det blev inte mycket till epidemi, med eller utan vaccinering. Men vaccinet hade en dåförtiden okänd biverkan (sömnsjukan). Staten har varit ytterst ovillig att ställa upp för de som drabbades.

Vad lär man sig av det?

Denna gång lade sig myndigheten lägre. Nu finns 114 457 rapporterade fall, ett stort mörkertal och 4 026 avlidna. I Sverige 261 konstaterade fall varav 1 person tillfrisknat. Ordern att gå till skolan även om man semestrat i norra Italien framstår inte som välbetänkt. Men trots allt har 64 014 tillfrisknat.

Troligen kommer kamera- och tillbehörstillverkarna att få problem i alla led. Insatsvaror, egen personal, kommunikationer, kunder.
 

joakim d

Aktiv medlem
Minskad turism borde vara ett större hot mot kameraindustrin än inställda sportevenemang men å andra sidan kanske de flesta turister nuförtiden fotar med telefon eller platta.

Och förutom att försäljningen påverkas av detta så måste ju även produktionen av kameror påverkas negativt av stängda fabriker och brist på komponenter.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kamerasektorn är nog dem som klarar sig ganska bra, det är ju enda stället man vågar vara nu för tiden, inne i en skog och fotografera.

Resor, turism, restauranger, nöjen, event mm är troligen där det slår mest. Är det någon som vet om fotomässan blir av i slutat av mars? fast inget jag tänker gå på nu
 

bach7617

Aktiv medlem
Den största faran förutom risker för komponentbrist och logistikproblem är nog att folk får tunnelseende även i sitt beteende. Att lansera en ny produkt som har något fler fokuspunkter och snabbare serietagning än tidigare modell kanske inte når samma intresse och förtjusning? ;-) Jag tror konsumtion generellt får en rejäl törn.
Mera intressant är hur många fler Netflix-/HBO-/Viasatabonnenter som tillkommer.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Fotbolls EM ska gå av stapeln om exakt 3 månader och spelas i (host) tolv städer i Europa! Det måste vara tämligen kört? OS i Tokyo startar ca 1.5 månad senare. Heller ingen bröllopsfotografering i Italien till och med 4 april. De karantänregler som gäller i Italien kan faktiskt komma hit för en tid.

Denna omvälvande händelse måste vara den största i Europa sedan 1945.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För min personliga del så påverkar inte given situation mina inköp av utrustning. Har inga särskilda planer på uppgraderingar för närvarande.

Att produktion och efterfrågan tillfälligt får en dipp tror jag inte får några genomgripande konsekvenser i branschen.

Det som däremot redan har påverkat mig personligen är att en match blev uppskjuten pga viruset. En spelare i motståndarklubben (eller någon i klubbens närhet) var smittad. Alla var överens i det kloka i att skjuta upp matchen till annat datum.

Om jag hade fotobollfoto som yrke hade min personliga ekonomi eventuellt fått en dipp.
 

ehrsa

Aktiv medlem
För ett par veckor sedan ansåg epidemiologen Anders Tegnell att det i princip var uteslutet att Sverige skulle drabbats i någon större utsträckning av Coronaviruset COVID 19. Igår måndag stängde Italien ner, Frankrike ser ut att ligga strax efter, även Spanien och Tyskland är drabbade.

Man kan väl säga utan förbehåll att det har gått rasande snabbt, från ingenting till fullständig panik. Ingen idrottsutövning i Italien tom 4 april, tomma läktare i Champions League i Paris på onsdag (om inte matchen ställs in?). Italien har tre lag kvar i Champions League.

Ingenting talar för att det kommer bli bättre utan snarare tvärtom. Kameror och sportevenemang hänger ju ihop och det har gjorts kamerasatsningar inför Fotbolls EM och Tokyo OS i sommar. Det är inte långsökt att spekulera i att dessa evenemang kommer att ställas in. Allt detta måste få en stor inverkan på Canon/Nikon (om vi håller oss till kameror).
Hmm.. "fullständig panik" skriver du.. hur definierar du egentligen det? Är det 'snabba beslut' som du tycker är 'panik'.. Jag har sett ett flertal Italienare som blivit intervjuade om det här på TV, men jag har inte sett någon som verkade ha panik, så jag förstår nog inte vad ordet 'panik' betyder, berätta gärna vad du menar med "fullständig panik", springer det omkring folk skrikandes på gatorna.. eller vad? Snabba beslut från de som styr ett land kan väl knappast ses som 'panik'.. eller? Dom har ju tvärtom tagit hyfsat snabba beslut! Kanske har du lite panik, vad det nu betyder för dig..
Hälsn!
 

nivas

Aktiv medlem
Någon eller några inställda sportarrangemang lär knappast direkt påverka kameraförsäljningen mer än med något tusental enheter totalt, vilket borde vara ytterst marginellt.

Betydligt större påverkan lär följande ha:
- tillgång till ny utrustning pga komponentbrist och logistikproblem, t.ex. Canons stängda fabriker och den försenade lanseringen av D6.

- mindre mängd pengar tillgängligt i fotobranschen för investeringar pga att antal fotouppdrag (och därmed fakturering) minskar som följd av coronan. Detta beror på att antalet event minskar, produktlanseringar fördröjs, färre bostäder säljs, färre som gifter sig osv osv

De företag som säljer IR-kameror borde dock ha bråda dagar, så inget ont som inte för något gott med sig. ;-)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hmm.. "fullständig panik" skriver du.. hur definierar du egentligen det? Är det 'snabba beslut' som du tycker är 'panik'.. Jag har sett ett flertal Italienare som blivit intervjuade om det här på TV, men jag har inte sett någon som verkade ha panik, så jag förstår nog inte vad ordet 'panik' betyder, berätta gärna vad du menar med "fullständig panik", springer det omkring folk skrikandes på gatorna.. eller vad? Snabba beslut från de som styr ett land kan väl knappast ses som 'panik'.. eller? Dom har ju tvärtom tagit hyfsat snabba beslut! Kanske har du lite panik, vad det nu betyder för dig..
Hälsn!
Jag läser in flera aspekter. Börskrasch måste man väl ändå säga, även om börsen återhämtar sig. Människors oro, hamstring av skyddsartiklar, förnödenheter. Klart att detta får en inverkan och skapar rädsla. Man kan säga det svängde bara på ett par dygn, först vad det liksom ingenting, något ”virus” borta i Kina. Några dagar senare sätts ett helt land i karantän. En högt uppsatt politiker i Rom skålar med kompisarna på baren och lägger ut bilder på nätet, typ - Italiens ekonomi/kultur är starkare än viruset. Fem dagar senare är han själv smittad av coronaviruset.

Evenemang, idrottstävlingar, konserter, resor mm ställs in. Många företag och privatpersoner kommer bli drabbade av detta. Panik behöver inte innebära att någon skriker och fäktar med armarna. Men väldigt mycket riskerar att stanna av och kommer få konsekvenser, kanske t.o.m. skapa politiskt instabilitet i vissa länder.

Detta kan också komma sätta företag i konkurs, människor förlorar sina inkomster med vad det innebär. Efterfrågan kommer sannolikt går ner generellt och efterfrågandekris är en del av en krasch.

Nästa stora fråga är hur länge detta scenario ska fortgå, hur långt bort ligger ett vaccin eller mediciner som kan stävja sjukdomen. Alternativt är att viruset får läka ut av sig självt med stora konsekvenser för äldre och sjuka, vilket kan ta flera år. Lägg sedan till utvecklingsländer med eftersatt sjukvård, det kan bli ett helvete.

En del spår att USA kan få stora problem om viruset får fäste i landet. Tydligen anses USA ha en dålig smittspårning. Hälften av befolkningen har inget heltäckande försäkringsskydd och tydligen 28 miljoner amerikaner har inget försäkringsskydd alls för egen sjukvård. Man har också varnat för alla timanställda i USA utan typ svensk sjuklön som vårdar de äldre. Ett italienskt scenario i USA skulle kunna få stora politiska konsekvenser. Det skulle liksom sätta fingret på orättvisorna.

Vi får hur det utvecklar sig, jag har inget svar utan spekulerar.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Någon eller några inställda sportarrangemang lär knappast direkt påverka kameraförsäljningen mer än med något tusental enheter totalt, vilket borde vara ytterst marginellt.

Betydligt större påverkan lär följande ha:
- tillgång till ny utrustning pga komponentbrist och logistikproblem, t.ex. Canons stängda fabriker och den försenade lanseringen av D6.

- mindre mängd pengar tillgängligt i fotobranschen för investeringar pga att antal fotouppdrag (och därmed fakturering) minskar som följd av coronan. Detta beror på att antalet event minskar, produktlanseringar fördröjs, färre bostäder säljs, färre som gifter sig osv osv

De företag som säljer IR-kameror borde dock ha bråda dagar, så inget ont som inte för något gott med sig. ;-)

Det har varit många diskussioner på FS under sista året. Där marknaden för dyra kameror krymper och marginalerna för tillverkarna minskar, med högre priser som följd. Det kanske inte är främst Canon/Nikon som är sårbara utan de mindre märkena som kanske tvingas hålla ut i väntan på bättre tider. Med stor sannolikhet kommer det i kölvattnet av coronaviruset bli en ekonomisk nedgång, som säkert kan hålla i sig i flera år.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det är ju så man tänker lite grann på Dan Browns bok Inferno, där forskarna inser att maten inte räcker till jordens befolkning utan planlägger att släppa ut en virus som reducerar befolkningen med vad det nu var 50%. Nu får man hoppas att det inte ska gå så illa. Men det verkar ju inte så lovande att det skrivs att det är kört för Italien
 

PMD

Aktiv medlem
Tegnell gör så gott det går vilket inte är det lättaste. Förra epidemin (svininfluensan) medverkade han till massvaccinering. Det blev inte mycket till epidemi, med eller utan vaccinering. Men vaccinet hade en dåförtiden okänd biverkan (sömnsjukan). Staten har varit ytterst ovillig att ställa upp för de som drabbades.

Vad lär man sig av det?
Man lär sig att ibland är det bråttom att fatta beslut. En beräkning jag har sett (men inte hittar just nu) visade dock att det högst troligen hade värre att inte massvaccinera.

Numera rekommenderar Socialstyrelsen att man inte ska ge Pandemrix till barn under 18 år. Förmodligen hade det varit bra även 2009 eftersom det oftast är äldre personer som finns i riskgrupper när det gäller influensa.

I Sverige 261 konstaterade fall varav 1 person tillfrisknat.
265 idag. På c19.se kan man se utvecklingen. Ökningstakten har (åtminstone tillfälligt) avstannat.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Man lär sig att ibland är det bråttom att fatta beslut. En beräkning jag har sett (men inte hittar just nu) visade dock att det högst troligen hade värre att inte massvaccinera.

Numera rekommenderar Socialstyrelsen att man inte ska ge Pandemrix till barn under 18 år. Förmodligen hade det varit bra även 2009 eftersom det oftast är äldre personer som finns i riskgrupper när det gäller influensa.


265 idag. På c19.se kan man se utvecklingen. Ökningstakten har (åtminstone tillfälligt) avstannat.
Beslut och beslut... Om jag inte missminner mig så var vaccinavtalet kopplat till pandemideklaration från WHO, vilket gjorde att beslutet att köpa in vaccinet där och då så att säga fattade sig självt. Tegnell var inte heller ensam, utan hade ju gott sällskap i mediekommunkationen av Annika Linde på Smittskyddsinsitutet. Tegnell har nu den befattning Linde hade då, eftersom han efterträdde henne när hon gick i pension. Numera finns dock befattningen på Folkhälsomyndigheten som bildades först några år efter svininfluensevintern.
 
ANNONS