Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur löser jag detta problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

C.H.R.I.S.T.I.A.N

Aktiv medlem
Jag har en liten fråga, som nån kanske skulle kunna hjälpa mig med.

Om jag tar en bild på typ en bergvägg och sen lägger över text på denna bild i CS. Te x mitt namn, min e-mail osv. Hur gör jag så att texten passar in på bakgrunden. Bergväggen är ju ganska kantig och skrövlig.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
Tacksam för hjälp
MVH/ Christian Rhen

Vad jag skulle göra är att duplicera bilden av din bergvägg till ett nytt dokument. Detta nya dokument konverterar du till svart-vitt. Spara den sedan som en svart-vit psd-fil. För en bättre effekt längre fram i processen kan du även öka kontrasten på den här svartvita bilden samt diffusera den lite med gaussian blur.

När bilden är redigerad, svartvit och sparad går du tillbaka till din ursprungsbild och skapar ett textlager. Rastrera lagret och välj sedan Filter>Distort>Displace. Procentsatsen i dialogrutan avgör hur mycket texten ska anpassa sig efter "underlaget". Tryck på ok och leta upp den svartvita psd-filen som du nyss sparade. Nu ska texten anpassa sig efter bergväggen. Här kan du leka lite med textlagrets blandningsläge...typ "overlay". Sänk eventuellt opaciteten på lagret också.

ANNONS
Götaplatsens Foto