Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur leverera till dagstidning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan Emanuelsson

Aktiv medlem
Hur mycket fixar ni till bilder innan de levereras till dagstidning?
Kan det vara rätt nivå att utgå från RAW-filen och fixa vitbaland, kontrast och exponering, för att sedan i CS3 fixa nivåer, ändra till max 1200 / 300 dpi och sedan USM.
Vill ha bekräftat om jag kan ligga rätt, eller det normalt förväntas mera av bilder som skall in i papperstidningar, för WEB tror jag mig veta att det räcker länge.

Låt bilden vara i fullformat när du skickar in den de är fullt kapabla att justera storlek och upplösning själva om det behövs.

Skicka som jpg 8-bitar

Var tydlig avseende villkoren redan när du sänder bilderna t ex prisnivå och liknande.

Tackar för svaret.
Fullformat säger du. Jo att de kan justera storlek och upplösning förstår jag. Men De blir ganska så stora filer vid fullformat. Då får det bli att jag väljer ut 3-4 bilder, man skall väl inte räkna med att de tar sig tid att kolla igenom bilder på t.ex. min hemsida för att där "beställa" vilken bild de vill ha?
Prisnivån är alltid lika struligt, så därför blir det hänvisning till BLF. De jag har varit i kontakt med ringer ju upp själva, om inte jag redan gjort det.
Hittar en massa olika "egna" prislistor på nätet, med olika pris för vart i tidningen bilden hamnar. Men enligt BLF dagspress prislista är det ju bara ett pris.

Jan Emanuelsson skrev:
Tackar för svaret.
Fullformat säger du. Jo att de kan justera storlek och upplösning förstår jag. Men De blir ganska så stora filer vid fullformat. Då får det bli att jag väljer ut 3-4 bilder, man skall väl inte räkna med att de tar sig tid att kolla igenom bilder på t.ex. min hemsida för att där "beställa" vilken bild de vill ha?
Prisnivån är alltid lika struligt, så därför blir det hänvisning till BLF. De jag har varit i kontakt med ringer ju upp själva, om inte jag redan gjort det.
Hittar en massa olika "egna" prislistor på nätet, med olika pris för vart i tidningen bilden hamnar. Men enligt BLF dagspress prislista är det ju bara ett pris.
Till dagstidningstryck behövs inte mer än 170 dpi när bilden är i rätt storlek, millimeter räknat. Den bör också cmykas med tidningsutgivarnas gemensamma cmyk-profil "färgpressen_v3.icm"
170 dpi låter fattigt men rastreringstekniken i dagspress (85 linjer per tum) kan inte tillgodogöra sig högre upplösning. För att det ska bli så bra som möjligt bör man ta ner upplösning till 170 dpi och därefter lägga på usm. Om man dessutom korrigerar färgerna med rätt profil har man gjort det som kan begäras.

En tumregel vid tryckning av bilder är att bildens dpi ska vara dubbelt så hög som rastertätheten. I arkoffset på bra papper är 150 linjer per tum en vanlig standard, bilden bör då hålla 300 dpi, dvs faktor 2.

Bilder i coldset, dagstidningstryck, behöver mer skärpning och kontrast för att komma till sin rätt, hur mycket vet tidningens repro bäst.

Förutsatt att de som gör repron på tidningen vet vad de pysslar med (kan ju lätt kollas i tidningen) så finns det ingen anledning att skicka annat än jpg hög kvalité, Adobe RGB (inkl profil) och i full storlek. borde inte bli mer än typ en handfull MB

Du behöver inte tänka på att ställa in en viss upplösning, utan koncentrera dig på att få till bra kontrast, mättnad och grundskärpning.

Att skicka bilden i cmyk gör den dels större, samt svårare att justera efteråt med gott resultat.

(USM=UnSharp Mask)

Robin Gyllander skrev:
Vad jag hört är det en synd att skärpa innan.

Att börja bildbearbetningen med att lägga på rejäl skärpa är en synd.

Att göra bilden "klart", med en liten mängd skärpa för att få fram detaljer, innan man (repron på tidningen) slutskärper (vilket är beroende av bla tryckteknik och bildens slutliga storlek) är ett ganska praktiskt förfarande. (ofta vet ju inte den som fotograferat och gjort bilden exakt hur stor den tillslut kommer vara)

tiq skrev:
Bilder i coldset, dagstidningstryck, behöver mer skärpning och kontrast för att komma till sin rätt, hur mycket vet tidningens repro bäst.

Förutsatt att de som gör repron på tidningen vet vad de pysslar med (kan ju lätt kollas i tidningen) så finns det ingen anledning att skicka annat än jpg hög kvalité, Adobe RGB (inkl profil) och i full storlek. borde inte bli mer än typ en handfull MB

Du behöver inte tänka på att ställa in en viss upplösning, utan koncentrera dig på att få till bra kontrast, mättnad och grundskärpning.

Att skicka bilden i cmyk gör den dels större, samt svårare att justera efteråt med gott resultat.

(USM=UnSharp Mask)

Jag formger annonser till bland annat dagstidningar. Om man levererar ett material till en tidning körs den som regel igenom en "preflight" innan den rippas. Om det då finns en RGB bild kan man räkna med att bli uppringd av annonsmottagaren som ber om nytt material, enligt tidningens tekniska specifikationer, dvs Rätt cmykprofil och rätt upplösning.

Robin Gyllander skrev:
Man ska väl int leverera skärpta bilderna vill inte tidningsnissarna göra det skälva?

Repron i dagspressvärlden kommer INTE att göra ett skvatt med bilden! De resonerar så här:
skit in = skit ut.
Vill man vara någorlunda säker på slutresultatet ska man göra bilden klar i alla avseenden själv.

Senast ändrad:
Det ovan gäller redaktionella bilder.

Bilder i annonser, i en pdf, är en annan sak, de ska vara helt klara, inkl skärpning och i färgpressens profil, och framför allt, med inkluderade typsnitt.

De passerar ju aldrig tidningens repro.

iBoat skrev:
Till dagstidningstryck behövs inte mer än 170 dpi när bilden är i rätt storlek, millimeter räknat. Den bör också cmykas med tidningsutgivarnas gemensamma cmyk-profil "färgpressen_v3.icm"
170 dpi låter fattigt men rastreringstekniken i dagspress (85 linjer per tum) kan inte tillgodogöra sig högre upplösning. För att det ska bli så bra som möjligt bör man ta ner upplösning till 170 dpi och därefter lägga på usm.
Att ställa bildens storlek, slutskärpa och cmyk-a ska du överlåta till personalen på tidningen. Leverera bra jpg-bilder i vettig storlek (typ 400-500 mm i 170 dpi).

iBoat skrev:
Repron i dagspressvärlden kommer INTE att göra ett skvatt med bilden! De resonerar så här:
skit in = skit ut.

vet man med sig att repron på tidningen jobbar på det sättet måste man ju leverera helt klara bilder.

Håller tidningen en jämn hög nivå på alla sina bilder kan man kanske räkna med att de jobbar med dem. Om kvalitén skiftar mycket på det redaktionella, och annonser från stora annonsörer (från duktiga byråer) ser ok ut, då kan man utgå ifrån att repronissarna inte gör sitt jobb.

tiq skrev:
Det ovan gäller redaktionella bilder.

Bilder i annonser, i en pdf, är en annan sak, de ska vara helt klara, inkl skärpning och i färgpressens profil, och framför allt, med inkluderade typsnitt.

De passerar ju aldrig tidningens repro.

Passerar inte annonser repron? Det är klart de gör.
Hursomhelst läggs inte en sekund av omtanke på redaktionella bilder, de trattas ner i en rip och där får de en standard som varken du eller jag har någon kontroll på. Därför menar jag att man bör göra bilden klar så långt man kan innan man skickar den. När det gäller storleken på bilden är det sant som du säger att man inte kan veta vilken grad av skärpa man saka använda. Men tro inte att repron sitter och pillar med detta på alla bilder som publiceras.

iBoat skrev:
Passerar inte annonser repron? Det är klart de gör.
Hursomhelst läggs inte en sekund av omtanke på redaktionella bilder, de trattas ner i en rip och där får de en standard som varken du eller jag har någon kontroll på. Därför menar jag att man bör göra bilden klar så långt man kan innan man skickar den. När det gäller storleken på bilden är det sant som du säger att man inte kan veta vilken grad av skärpa man saka använda. Men tro inte att repron sitter och pillar med detta på alla bilder som publiceras.
Nej, annonser passerar inte repron (iaf inte på samma sätt som redaktionella bilder).

Och när man på tidningen ställer storlek, slutskärper och cmyk-ar redaktionella bilder sker det normalt i ett automatiskt flöde. Givetvis förväntar tidningarna sig att fotografer levererar färdiga bilder.

Hur flödet ser ut på varje tidning varierar ju, men vad jag menar med att annonserna inte passerar repron är att de levereras klara, preflightas, och om de går igenom monteras de och skickas sen till ripen. De redaktionella bilderna går ju genom ngn form av repro, om det är en helt automatiserad tratt eller om det sitter ngn och smeker fram vackra cmykningar varierar nog beroende på tidning.

Slutsats kanske

Om jag sammanfattar lite:

"Färdig" bild med färger skärpa mm Kanske skärpa som ser bra ut i 50%?

170 dpi.

Fyller 100% av bilden bredden på min skärm, som är 52 cm, är det bra nog.

Det trixiga är ju att alla inte gör exakt likadant, så man får inrikta sig på något genomsnitt kanske.

ANNONS
Götaplatsens Foto