Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många pixlar behövs för att få samma kvalitet som min analoga kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas J

Aktiv medlem
Har idag en Minolta 505si (analog systemkamera) som jag kör med neg.färgfilm och lämnar in för att få vanliga 15*10 kort. Funderar på att köpa en digital kompaktkamera och undrar nu hur många pixlar som krävs för att jag ska få samma kvalitet på korten som jag hade tidigare?

På 10x15 cm klarar labben av att skriva ut ca 4 megapixlar. Fast då är ju bilden lite beskuren på höjden (15x11.5).

En kompakt har lite andra prportioner på ccdn, 4:3, än din analoga kamera som har 2:3

Pixlarna betyder ju inte allt. Färgåtergivning etc blir väl bättre på din analoga än en kompaktdigital?

Tomas J skrev:
Har idag en Minolta 505si (analog systemkamera) som jag kör med neg.färgfilm och lämnar in för att få vanliga 15*10 kort. Funderar på att köpa en digital kompaktkamera och undrar nu hur många pixlar som krävs för att jag ska få samma kvalitet på korten som jag hade tidigare?
Om du använder negativ då räcker 3MP men kör du bra diafilm då krevs det ca 10-15MP beror på filmtyp och objektiv, diafilm är tio gånger nyansrikare än negativfilm.

personligen tycker jag färgåtergivningen är mycket bättre på digisarna än film eftersom man kan välja vilken färgtemperatur som helst.
däremot är ju det dynamiska omfånget, tonomfånget inte lika stort.
det märks mest vid svåra ljus-situationer (typ solsken).
man bör dessutom inte jämföra kompakter med systemkameror oavsett digital eller film.
en kompakt utför mycket på automatik och kan både hjälpa och ställa till det, i jämförelse med systemarna.

en digikompakt är kul att ha, men jämför den inte med din analoga systemkamera och film.

Jag har inte tänkt ersätta Minoltan med en digitalkompakt(dk) utan ha den som komplement när man är och fiskar, vandrar och dyl. Minoltan har en tendens att inte vara med när man behöver den, pga. sin storlek och vikt, men en dk får ju oftast plats i bröstfickan och förhoppningsvis har man den med sig lite oftare.
Så att en dk inte har samma prestanda som Minoltan kan jag ta. Det jag dock vill ha är tillräckligt bra utskrifter i 10*15 format(likvärdigt med Minoltan) och då menar jag skärpemässigt, och det är väl där pixlarna spelar in?
Men med tanke på era svar så borde alltså 3-4MP räcka för mig.

Såg för övrigt PLUS med Sverker Olofsson för ett tag sedan och då testades digitalkameror, tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vad som sades men experten som var där sa ungefär så här, "man skulle välja lagom antal pixlar till det det man skulle ha kameran till, och att för många pixlar vid utskrift i 10*15 inte var bra men nödvändigt vid större utskrifter". Det var något med att för många pixlar vid 10*15 blir kladdigt eller dyl.
Var den övre gränsen för antal pixlar går kommer jag inte ihåg tyvärr.
Stämmer detta eller har jag fått allt om bakfoten?

Tomas J skrev:
Jag har inte tänkt ersätta Minoltan med en digitalkompakt(dk) utan ha den som komplement när man är och fiskar, vandrar och dyl. Minoltan har en tendens att inte vara med när man behöver den, pga. sin storlek och vikt, men en dk får ju oftast plats i bröstfickan och förhoppningsvis har man den med sig lite oftare.
Så att en dk inte har samma prestanda som Minoltan kan jag ta. Det jag dock vill ha är tillräckligt bra utskrifter i 10*15 format(likvärdigt med Minoltan) och då menar jag skärpemässigt, och det är väl där pixlarna spelar in?
Men med tanke på era svar så borde alltså 3-4MP räcka för mig.

Såg för övrigt PLUS med Sverker Olofsson för ett tag sedan och då testades digitalkameror, tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vad som sades men experten som var där sa ungefär så här, "man skulle välja lagom antal pixlar till det det man skulle ha kameran till, och att för många pixlar vid utskrift i 10*15 inte var bra men nödvändigt vid större utskrifter". Det var något med att för många pixlar vid 10*15 blir kladdigt eller dyl.
Var den övre gränsen för antal pixlar går kommer jag inte ihåg tyvärr.
Stämmer detta eller har jag fått allt om bakfoten?

Räkna så här: För att du inte ska se enskilda pixlar får pixlarna inte vara större än - ja, hur stora? Själv räknar jag med 0.1 mm, och då räcker ju 1000x1500 pixel till en 10x15cm-kopia. Du hade väl tänkt dig något med minst 1.5 megapixel? :)

A4-utskrifter från min 5MP digitalkompakt blir jättebra, tycker jag.

Om man klämmer in 3MP på en viss sensorstorlek eller 5MP så blir ju sensorytan för varje pixel olika stor. Generellt får man bättre bilder ju större sensoryta varje pixel har, men man får tänka på teknikens utveckling också. Canon 20D lär ha bättre bildkvalitet än 10D, trots att man har klämt in många fler pixlar på samma sensoryta.

men en dk får ju oftast plats i bröstfickan och förhoppningsvis har man den med sig lite oftare.

Mitt bästa fototillbehör är bältesväskan...

Tomas J skrev:
Jag har inte tänkt ersätta Minoltan med en digitalkompakt(dk) utan ha den som komplement när man är och fiskar, vandrar och dyl.
varför jämför du då?
det är ju bara att stövla iväg och köpa nästan vilken upp till 4MP kamera som helst (beroende på vad för optik och finesser du vill ha). för 10x15 kopior funkar de allra flesta digikompaktisar i dagens läge.
om man inte går å köper en liten trust för 300 spänn förstås.

det var göran segeholm (gors här på fs) som var med i plus.
man kan enkelt förklarat säga att om man försöker knöla in för många MP på samma gamla vanliga sensorstorlek så blir bilderna inte bättre utan brusigare.
men MP säljer. och det kostar inte mycket mer att knöla in mer mp på samma sensorstorlek men det kostar desto mer att göra en större sensor.
så vitt jag förstått.

Estethia skrev:
varför jämför du då?
det är ju bara att stövla iväg och köpa nästan vilken upp till 4MP kamera som helst (beroende på vad för optik och finesser du vill ha). för 10x15 kopior funkar de allra flesta digikompaktisar i dagens läge.
om man inte går å köper en liten trust för 300 spänn förstås.

OM jag hade vetat detta redan hade jag naturligtvis inte ställt frågan från första början!
Anledningen till att man ställer en fråga är väl för att man inte vet hur man ska göra, eller?

Jämföra hit och dit? Jag vet faktiskt inte vad du är ute efter där. Försöker söka info. om hur jag ska bli nöjd med kvaliteten på mina kort från en digitalkamera, och för att inte bli besviken efter köpet så söker jag efter vad som krävs av en digitalkamera för att de ska bli ungefär som de jag får från min analoga. Om det är omöjligt att uppnå med en digital kompaktkamera så är det väl bara att skriva det istället för att hålla på att tjata om att en jämförelse är omöjlig.

nu blev du onödigt sur. det är inte bra för hjärtat. ;o)

på ditt första inlägg så verkade det som om du ville jämföra.
nu förstår jag att du enkom ville veta om 10x15 kopior från digiala kameror kvalitétsmässigt ser likadana ut som 10x15 kopior från film, och att du inte efterfrågade nåt om kamerorna.

det var flera år sen de digitala kamerorna klarade av att leverera filer som ser okej ut på 10x15.
så därför är det som sagt bara för dig att gå ut och köpa istortsätt vilken hyfsad kamera som helst, om det bara är det du är ute efter.

jag ber om ursäkt att jag kunde tas för att verka oförskämd.
det var inte alls meningen

Upplösningen på en finkornig dia motsvarar mellan 10 och 11 Mp.

Men sån hög upplösning har man ju ingen nytta av om man inte gör större än 10 x 15 cm.

Estethia skrev:
nu blev du onödigt sur. det är inte bra för hjärtat. ;o)
Arsenal hade åkt ur Champions League (fotboll) i samma veva som jag skrev inlägget så ja, jag var lite sur.
Men nu är jag glad igen:)

Nu återsår ju bara den lätta uppgiften att välja kamera...
Det finns ju som sagt några modeller att välja mellan, och med tanke på att jag brukar vara velig och ha svårt att bestämma mig så har jag nog hittat någon framåt jul....

Skulle bara vilja tillägga en sak i denna diskussion. När man talar om digitalkameror så framlyfts ofta MP och det är sjukt att det inte finns några andra mätvärden än denna flummiga icke givande uppgift. Vore vettigare med en värde som beskriver brus etc.

Nu till orsaken till detta inlägg. Jag skulle föreslå att du helt sonika tar och testar dig runt bland de kameror som finns. Personligen så har jag stört mig på den fördröjning från det att jag tar kortet tills dess att bilden faktiskt tas. Detta gör det nästintill omöjligt att fånga ögonblicksbilder. Detta är oftast den största orsaken till att en kund blir missnöjd med sin digitalkamera.

En högupplöst bild skrivs i regel ut med en upplösning av 300 dpi (punkter per tum), detta ger att en utskrift i 15 x 10 cm skulle ge ca 2 MP. Men som andra sagt, det är många faktorer som spelar in på bildkvaliteten.
/Affe

Du behöver inte bekymra dig om pixlarna utan om jag vore du så skulle jag se lite på responsen. Digitalkompakterna brukar ibland vara lite långsamma vid fotandet. Det är i mitt tycke det som troligen kommer skilja din förra kamera och en digitalare.

Mitt råd är att ta minst 5 MP. Vem vet om du inte skulle vilja förstora en och annan bild och prisskillnaden mellan 3 MP och 5 MP är försumbar.

Sedan skadar det väl inte att gå på känslan. Hur känns den i handen osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto