Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mkt betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

T. Guldstrand

Aktiv medlem
Hej!
Jag och en kompis har luskat fram ett uppdrag åt oss på fredag, ett Insparksdisco för gymnasiet...
Vi skall då plåta vimmelbilder som skall levereras till kunden på CD. mina kontakter har varit med Grand, där tillställningen äger rum, men de arrangerar inte, utan en utomstående entreprenör gör det.

Min fråga till er är nu hur mkt kan vi två ta betalt för detta? Ingen av oss har större erfarenhet av vimmelbilder, har endel konsertfotograferande bakom mig själv...
(Inträdet är 120kr, så pengar lär dom ha)....:p

Tacksam för snabba svar!

/Tobias

www.tobiasguldstrand.info.se

Ja vem är det som är "kunden" då?
Grand eller entreprenören?
Vad är syftet med vimmelbilderna? Delas ut på CD bland dem som var där eller ska de få köpa den?
Reklamsyfte?

Grand skulle som sagt ta kontakt med entreprenören, vilket de har gjort. Men senaste mailet jag fick var ifrån restaurangchefen, som nu "har hand om ärendet nu."
vet inte om man skall tolka det som om grand är kunden eller entreprenören...
Vi skall leverera bilderna på cd till kunden, som jag antar skall lägga ut dem på nätet... som vimmelbilder typ www.vimmelboras.se

Senast ändrad:
Vimmelbilder är ju ett satans otyg om jag får säg mitt.. men men..

Ang pris. har du företag och ska du fakturera? ska du ha pengarna svart? Isåfall, kommer beställaren betala svart?

En summa vet jag inte, det är ju upp till er att säga en summa ni tycker är skälig. sedan får ju köparen avgöra om han vill pruta eller godtar priset. men priset beror ju somagt på hur ärliga ni tänker vara... en tusnlapp var kanske... är ni smara så säljer ni bilderna st sedan till alla deltagare. Ge dom er hemsideadress. sedan får dom köpa bilder för kanske 50:- st... 100 bilder sålda är 5000:-

Knivig fråga om ersättning!

Först o främst: en bild är en bild oavsett om den publiceras på nätet eller i press.

BLF har tariffer. Men ditt o polarens uppdrag verkar falla lite utanför ramarna. Ska ni ha betalt ska ersättningen vara "vit". Antingen regleras det så att ni får en lön där uppdragsgivaren ska betala lönebikostnader (soc.avgifter/skatt etc). Om det görs så borde lönen vara likvärdig som för en anställd fotografs timlön och uppdragsgivaren stå för materialkostnaden.

I många fall är fotografen egen rörelseidkare med F-skattebevis och ska ta betalt av uppdragsgivaren via en faktura där även moms är specad.

De flesta tar för dåligt betalt för sina bilder när det gäller de första uppdragen, vilket är att bita sig själv och hela yrkeskåren i svansen.

I ert fall verkar det som om ni inte har firma och ska ha lön. Jag vet fotografer som på kvällstid nöjer sig 200 kr i timmen OM uppdragsgivaren betalar soc.avgifter och material. Det är egentligen alldeles för lågt eftersom jag tror ni använder egen utrustning.

Men om jag säljer EN bild till ex en veckotidning tar jag 800 kr för den plus moms=1000 kr om den inte har speciellt annat värde. men jag är rörelseidkare.

Red ut vem som är uppdragsgivare först o främst och gör INGA SVARTA JOBB!

ANNONS
Götaplatsens Foto