Annons

hur mycket bättre är ...

Produkter
(logga in för att koppla)

Timmerman

Medlem
....40d mot 450d??

har idag en 350 som jag vill uppgradera till något bättre...
är en amatör som vill ha en bra kamera för vardagliga fotograferingar (mina barn, sport etc)
vilken kamera blir det bäst bild med om man förutsätter att det är samma objektiv på bägge??

David

Vilken kamera som rent tekniskt ger bättre bilder vågar jag inte uttala mig om -- men det brukar finnas gott om pixelpeepers här som har åsikter om detta.

Däremot vågar jag nog påstå att du får fler bra bilder med 40D. Den har bättre AF, bättre sökare, snabbare seriebildtagning, kontroller som gör det lättare att göra justeringar osv.

Å andra sidan kostar den väl en slant mer.

ok..
men om vi antar att jag kan tänka mig lägga dom pengarna som 40d tex....den prisskillnad som är, är det värt dom pengarna om man ser vad en amatör kan göra med en kamera,,,eller just det att bilden blir bättre?

vad i bildkvalitén är det som inte räcker med 350D?

min personliga åsikt är att du skulle få fler möjligheter till bra bilder med tillbehör som stativ, blixtar, roliga objektiv mm än en ny kamera.

Bilderna upplever jag inte som bättre med varken 450d eller 40d. Tvärtom blev jag besviken då jag jämförde bilder från 350d och de andra då 350d i normalläge ( allt på 0 ) var mycket skarpare än både 40d och 450d i sina noll-lägen.

För mig blev det till slut en 40d ( för att den känns mer kamera , är lite större ), då min 350d gått 80000 exponeringar, annars skulle jag glatt fortsatt med den och köpt nya linser eller så.

hmm..nu får ni mig att tänka till...något jag gärna dock skulle vilja ha är större lcd....menar ni att det skulle räcka med 400 då?

tiq skrev:
vad i bildkvalitén är det som inte räcker med 350D?

min personliga åsikt är att du skulle få fler möjligheter till bra bilder med tillbehör som stativ, blixtar, roliga objektiv mm än en ny kamera.

hej,,kan nog inte se att jag vill ha så mycket bättre bildkvalite men lite förnyelse och större lcd är önskemål...

Bildkvalitet skillnaden mellan dessa är så minimal att det inte är där du ska titta utan på storlek, funktioner, autofokushastighet och precision mm.

450D är en bra kamera, för mig var 40D bättre eftersom ovanstående funktioner var viktigt för mig.

Visst får du skärpa mer än med 350D (har ägt vilken underbar utbildningskamera) men efter att fotat en konsert med ISO1000 (40D) tycker jag det är en liten "skitsak" imho.

Vissa fotoaffärer på nätet har spec.jämförelse
funktioner, kan värt att kolla dessa jämsides varandra.

Lycka till

Skillnaden i skärpningsbehov är en konstruktionssak, som man får lära sig att leva med. Det är inte speciellt svårt heller.

Jämfört med den 400D som jag hade innan jag köpte 40D tyckte jag att skillnaden var två gånger. 40D känns dubbelt så bra i nästan allting, utom ren bildkvalité. Där är de inte så långt från varandra, även om skillnader finns.

450D är ju moderniserad jämfört med 400D, så där är skillnaden mindre.

ok...
så länge jag vet att det inte blir sämre ialla fall....det hade jag i för sig inte trott,,,,men har läst i vissa recensioner att det inte blev bättre efter att ha köpt 40d och då som nybörjare/amatör så ville jag slänga ut frågan om skillnader...
är lite sugen på 40d måste jag säga,,,,får väl åka till en butik och känna på den....
tackar för svaren

David

en fråga till...ni som har 40d,,upplever ni som ett problem att lcd inte har så bra upplösning som jag läst i något test som gjorts??

Timmerman skrev:
en fråga till...ni som har 40d,,upplever ni som ett problem att lcd inte har så bra upplösning som jag läst i något test som gjorts??

Japp den är en besvikelse (var inte supernöjd med 350D:s LCD heller), där är Nikon och Sony betydligt bättre.

Senast ändrad:
Timmerman skrev:
ok...
så länge jag vet att det inte blir sämre ialla fall....det hade jag i för sig inte trott,,,,men har läst i vissa recensioner att det inte blev bättre efter att ha köpt 40d och då som nybörjare/amatör så ville jag slänga ut frågan om skillnader...
är lite sugen på 40d måste jag säga,,,,får väl åka till en butik och känna på den....
tackar för svaren

David

Den är defenitivt bättre vid höga ISO. ISO 1000 är inga problem samt att den har ´funktion för brusreducering vid höga ISO som jag upplever minskar färgbruset men inte förstör skärpan speciellt mycket.

ISO 800 på 350D blev lagom kul.

Skillnaden märks nog snarare i vilka objektiv du använder än vilket hus du har. Med Canons 100-makro kunde jag förstora upp bilder på ett helt annat sätt och de förblev brusfria och skarpa jämfört med de bilder som kitobjektivet levererar och som blir brusiga direkt vid uppförstoring i PS. Kamerahuset var ju detsamma så valet av kamerahus kanske ligger på andra plan än den tekniska bildkvalitén - t.ex. ergonomi, sökare, display, ev. antiskakfunktion, hur mycket pengar du har att röra dig med etc.

ok..
försår..objektivet är a och o...men om man nu ser att man endå vill ha en uppgradering av hus pga olika anledningar tex större lcd och lite till är 40d att överdriva eller räcker det med 450??

David

Det beror ju på hur man definierar "överdriva".

Jag anser att en 450D är en uppiffad 400D, liksom en 40D är en uppiffad 30D.
Men dessa kameraserier skiljer sig åt en hel del. 400D är en utmärkt kamera, så det är säkert 450D också. Jag har inte använt 450D än, men en kusin har köpt en, så jag räknar med en "pillardag" nästa vecka. Sen har jag väl fler åsikter.

Men hanterbarhet, inställningsmöjligheter, snabbhet, ja i stort sett allt är ett steg bättre på 40D än på 400D. För mig som försöker fuska med lite idrottsfotograferande märks det en stor skillnad. De mindre kamerornas största fördel är just att de är mindre och lättare att bära.

Timmerman skrev:

Jag upplever inget problem med LCD:n på min 1D mark III , visst den är inte lika vass som D3/D300 när man håller dem brevid varandra å jämför, men den är fullt duglig!

ANNONS
Götaplatsens Foto