Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket dämpar ett bra UV-filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Har idag testat mitt UV-filter inomhus vid exakt belysning och det visade sig att med UV-filter blev tiden 1/125 men utan 1/160. Det motsvarar väl 1/3 bländarsteg? Är det normalt eller mycket?

Jag använder filtret i princip som alla andra för att skydda frontlinsen. Har blivit rekommenderad att ta bort det.

Så här står det om filter av fabrikat Heliopan:

"Ytbehandling, coating, finns i två utföranden. Som standard en antireflex och rephärdad ytbehandling på bägge sidor. Den minskar reflektionen från ca 10% för obehandlat glas till ca 3%.
SH-PMC är en unik ytbehandling med åtta lager på var sida som inte bara minskar reflexer till nära 0%, utan även ger en reptålig, smuts- och fuktavstötande yta.
"
Länk:
http://www.dito.se/index-2.html
/Harald

Inget av mina UV-filter påverkar ljusmätaren nämnvärt, men det skulle inte förvåna mig om det finns filter som gör det. Har glaset blivit missfärgat?

När jag läser så kan jag få fram att ett obehandlat filter reflekterar ca 10 %, enkel coating reflekterar ca 3 % och högklassig multicoating nära 0. Dessutom tillkommer ju filtrets ljusgenomsläpplighet vilken oftast är nära 100%. Om det är s.k. sky-filter som brukar vara lite laxfärgade så absorberas ca 5-10 %.
Vad just ditt filter reflekterar och absorberar har jag givetvis ingen aning om…
/Harald

Christer1 skrev:
Har du testat? Det är bara fakta jag vill veta inte ett allmänt omdöme.
Jag provade alldeles nyss med ett B+W UV Haze 1x och ett Hansa UV på min Leica M6 utan resultat. Har provat samma sak tidigare med olika kamerahus. En del ljus försvinner självklart, men det har aldrig rört sig om så mycket.

Christer1 skrev:
Har idag testat mitt UV-filter inomhus vid exakt belysning och det visade sig att med UV-filter blev tiden 1/125 men utan 1/160. Det motsvarar väl 1/3 bländarsteg? Är det normalt eller mycket?
Därmed inte sagt att UV-filtret gör hela skillnaden. Kameran ställer inte slutartiden mer noga än i 1/3-steg (varierar dock mellan modeller). Om man vid ett enstaka tillfälle får denna skillnad bör UV-filtrets inverkan var mellan 0 och 2/3 bländarsteg. Mer korrekt resultat fås vid ett stort antal försök vid olika ljusförhållanden.

Hej
Jag provade lite,kunde inte direkt märka någon skillnad.
Jag använder ett Hoya HMC UV(0) (Multi-coated)

Intressant länk! Visar ju att det erkänt bra B&W släpper igenom uppåt 97 %. Heliopan är i samma klass. Hoya trodde jag var bättre än så… Men å andra sidan spelar de där procenten inte så stor roll. Värre är det med den distorsion som ett filter skapar speciellt på vidvinklar och den ljusspridning som skapas vid hårt motljus.
/Harald

Jag har tittat på denna länk:

http://www.2filter.com/faq/facts.html

Enligt denna (vars upphovsmän jag inte vet något om) är transmission hos bra filter betydligt högre än de 80-90% som nämnts i tråden. Hoyas bästa påstås nå 99,7% och B&Ws 99,5%. Stämmer detta bör man ju knappast märka någon skillnad, och 1/3 steg kan det inte vara fråga om.

ANNONS
Götaplatsens Foto