Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket RAM rekommenderar ni att ha till PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rottan

Aktiv medlem
Undrar lite hur mycket ram-minne ni har i era burka när ni kör PS. Själv har jag 512mb en CPU på 2,8GhZ.
Har märkt att när man jobbar med 10-15 lager drar ram:en ner ordentligt. Skulle ni rekommendera att man utökade ram:en till 1G. Hänger det även på vad man har för grafikkort. Har ett Creative FX5700 128mb.

Kontrollera exakt hur mycket RAM som PS förbrukar i "Aktivitetshanteraren" (CTRL-ALT-DEL).

Då är det lättar att lista ut hur mycket man behöver.

jag säger som Trracer.
kräma gärna på med minne, det är aldrig fel.
bara att komma upp till 1 gig RAM gör mycket för din dator öht.

Tack för svaren!
Ok då är det nog bara att införskaffa sig 512 till. Så grafik kortet har inget med det att göra då. Det låter ju skönt.

Jag tycker det räcker att man har två lager så är minnet fullt. Har också 512Mb, till bildredigering så är minne någon som verkligen behövs. Grafikortet är inte så viktigt, inte alls viktigt fakiskt, det krävs bara för att skicka bilden till skärmen och det är det lätta jobbet ;)

Hur mycket är dina tidsbesparingar värda? Köp så mycket som du tycker att du har råd med.

Minnensförbrukningen beror på hur tunga arbetsfiler du har, men oavsett skulle jag säga att 512mb är något för lite. Enbart ett operativsystem (som tex XP eller OSX) mår bra av att ha 512mb, sen ska Photoshop ha sitt, så köp gärna 512mb till.

Visst är det bra med mycket RAM. Men det finns ingen anledning att köpa på dig mer RAM än nödvändigt. Varför sätta in extra minne om det aldrig används?

XP klarar sig på under 200mb RAM. Sedan tillkommer naturligvis alla andra program (word, excel, IE etc etc).

Hur mycket PS kräver är beror helt på hur du använder PS.

Litet snabbtest:

Startad PS 7.0 - 38mb RAM

Öppnade en 4,2 mb jpeg bild (18mb upppackad) - 67mb RAM

Lade till 15 lager med en kopia av bakgrundsbilden i varje lager - 94mb RAM.

Viktigt för prestandan vid bildbehandling är tillräckligt med RAM och snabba och stora hårddiskar.
Två diskar avlastar mycket. Även bra ur säkerhetssynpunkt.

Minimikrav för att allt ska flyta på är att du ska ha 3-5 gånger mer RAM än vad bilder är stor i MB.

Alltså, är bilden som du jobbar med 50MB stor, så ska du ha 150-250MB RAM tillgängligt för Photoshop. Sen skadar det inte att ha mer och skulle minnet tryta, så bör du ha snabba hårddiskar på minst 7200RPM.

Lycka till!

Thomas, provade du att bearbeta bilden?

Lägga på skärpa, klona, justera kontrast med mera.

Att lägga på 15 identiska lagerkopior belastar ofta mindre än 15 olika.

Jag kommer lätt (med CS visserligen, 7:an är ju inte alls lika krävande och 6:an ännu mindre) upp i att jobba med runt 300MB utan att ha extrema bilder.

Jag skall inom ett par veckor beställa delar till min nya dator och det blir 2G RAM och snabb hårddisk, 10000 tror jag. (Den är på ”bara” 36G.)

Du har helt rätt Mikael!

Med samtliga 15 lager justerade (15 olika varianter) nådde jag 215mb RAM-förbrukning.

använder man dessutom CS så tar det ännu lite mer kraft.
när jag började köra med CS så räckte inte 512mb till längre.

Det finns en inställning där man kan ange hur mycket minne man vill tilldela photoshop jag tror att default är 50% av tillgängligt fysiskt minne. Själv har jag 2 gig arbetsminne i min maskin och CS flyter på rätt så fint.

Intel Pentium 4 3.0 HT.
2 st 120 gigs SATA 150 diskar i raid.
2 gig DDR 3200.

Normalt rekomenderas minst 2,5 x bildens storlek. Om bilden är 100Mb bör det alltså finnas 250Mb LEDIGT RAM-minne.

Om det tillgängliga RAM-minnet inte räcker skapar PS ett virtuellt minne på hårddisken, och då blir accesshastigheten till HD:n avgörande.

Kör 1,5 Gb RAM på Mac G5 2x2,5 GHz......

Photoshop CS kan bara hantera som mest 2GB så om man inte ska köra en massa andra program samtidigt så är det inte så stor mening att ha så mycket mer än 2GB (operativsystemet tar ju lite också).

ohls skrev:
Photoshop CS kan bara hantera som mest 2GB ...
Visst är det så. Skälet till att jag bara köper 2G är dock priserna på de stora minnena. Fy tusan.
Annars hade jag tänkt mig tre stycken 1G:are bara för att för en gångs skull känna att jag ligger lite, lite före i min datorprestanda.

Men det blir alltså fyra 512:eek:r.

Hej

Sitter just nu och fixar till Canon Mark2 bilder i PS CS och har en massa internet sidor uppe och e-mail samt Kazaa, min topp i aktivitetshanteraren (under allokerat minne) ligger nu på 1.77GB. Jag har 2GB minne.

Omar skrev:
Hej

Sitter just nu och fixar till Canon Mark2 bilder i PS CS och har en massa internet sidor uppe och e-mail samt Kazaa, min topp i aktivitetshanteraren (under allokerat minne) ligger nu på 1.77GB. Jag har 2GB minne.

Det händer faktiskt ibland att man ligger i de trakterna, men då ligger oftast PS filebrowser öppen. Men ett är i alla fall klart, CS älskar minne.

ANNONS
Götaplatsens Foto