Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur ofta lämna in för rengöring?
- Trådstartare Taka
- Start datum
Kalle_B
Aktiv medlem
RC center i Göteborg tar runt 500:- + moms tror jag (canon)
Jag har haft min 20D i snart 1 år.. har aldrig lämnat in den för rengöring. Har doch pustat lite på den med en blåsbälg, men har även lagt ner det... har inte gjort någon typ av rengöring på kanske 4 månader...kanske 5 tom... resultatet är ju katastrof om man fotar på små blädare... men skiter i vilket.. vissa skulle säkert bli galna, men det är sällan jag överstiger f8 så jag bryr mig inte så mycket... titta på bilden så får du se..
Det är bara övre vänstra hörnet av bilden.. men redan kan man nog räkna till över 20-30 partiklar... usch.. nu fick jag dåligt samvete.. ska nog blåsa rent sensorn nu...
Jag har haft min 20D i snart 1 år.. har aldrig lämnat in den för rengöring. Har doch pustat lite på den med en blåsbälg, men har även lagt ner det... har inte gjort någon typ av rengöring på kanske 4 månader...kanske 5 tom... resultatet är ju katastrof om man fotar på små blädare... men skiter i vilket.. vissa skulle säkert bli galna, men det är sällan jag överstiger f8 så jag bryr mig inte så mycket... titta på bilden så får du se..
Det är bara övre vänstra hörnet av bilden.. men redan kan man nog räkna till över 20-30 partiklar... usch.. nu fick jag dåligt samvete.. ska nog blåsa rent sensorn nu...
Bilagor
R_Aalto
Aktiv medlem
Infocare i Bromma
Är seriösa och har s.k. nolltolerans, dvs att dom riktar sig i huvudsak till proffs, det innebär också att dom har som rutin att vid en sensorrengöring ta bort glaset framför sensorn, dyrt blir det men kliniskt rent.
Man kan (har jag hört) be om att endast få en rengöring av filtret utan att dom tar isär kameran, vet dock inte vad det kan kosta!
/ Rolle
Är seriösa och har s.k. nolltolerans, dvs att dom riktar sig i huvudsak till proffs, det innebär också att dom har som rutin att vid en sensorrengöring ta bort glaset framför sensorn, dyrt blir det men kliniskt rent.
Man kan (har jag hört) be om att endast få en rengöring av filtret utan att dom tar isär kameran, vet dock inte vad det kan kosta!
/ Rolle
Gårdis
Avslutat medlemskap
Taka skrev:
Liten bländare = stort nummer?
precis.
Zoso
Aktiv medlem
Varfrör kan du inte göra rent själv ?
Man behöver faktiskt inte vara någon expert för att fixa det själv, betydligt billigare blir det också, och du gör det på fem minuter.
Köp rengöringsprylar för ändamålet och gör det själv istället, det är vansinne att lämna in kameran för en sådan struntsak.
Här kan du läsa om hur du skall gå tillväga...
http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html
/kent.
Man behöver faktiskt inte vara någon expert för att fixa det själv, betydligt billigare blir det också, och du gör det på fem minuter.
Köp rengöringsprylar för ändamålet och gör det själv istället, det är vansinne att lämna in kameran för en sådan struntsak.
/kent.
Ibanez Magnus
Aktiv medlem
Varför inte köpa prylar och rengöra själv?
Blir klart billigare och kan göras direkt när det behövs.
/Magnus
Blir klart billigare och kan göras direkt när det behövs.
/Magnus
Ibanez Magnus
Aktiv medlem
Taka skrev:
Även rengöring av sensorn?
Ja, fast egentligen är det den skiva som sitter för sensorn. Det är hur lätt som helst, tar två minuter, och med lite normalt vett inte farligt.
Och det blir helt rent.
Jag använder Eclipse Optic Cleaning System
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1560522
Och
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1560528
Det har varat i mer än ett år nu, och jag har minst 2/3 delar kvar.
/magnus
Taka
Aktiv medlem
Har testplåtat och det är några små dammkorn kvar på sensorn vid lägsta bländare. Men jag kommer säkert sällan fota vid minsta bländare, så det känns rätt lugnt. Klart bättre skillnad mot den ganska stora svarta pricken som fanns förut (Ett STORT dammkorn)
Inget skit i högsta bländare.
Nu känns det bra eftersom att det förmodligen är mer eller mindre omöjligt att få HELT rent om man inte går till proffsen. Vilket känns onödigt och dyrt nu när det visade sig att det gick att göra det själv och få acceptabelt resultat.
Magnus, är det lätt att använda det där rengöringsmedlet? Och är det effektivt?
Inget skit i högsta bländare.
Nu känns det bra eftersom att det förmodligen är mer eller mindre omöjligt att få HELT rent om man inte går till proffsen. Vilket känns onödigt och dyrt nu när det visade sig att det gick att göra det själv och få acceptabelt resultat.
Ibanez Magnus
Aktiv medlem
Taka skrev:
Ja, det är jätte lätt.
Det går liksom inte att göra fel.
Det blir helt rent.
/Magnus
tannler
Aktiv medlem
... men - försök hitta acetonfri metanol på 1L flaska. Det finns en kvalitet som går att köpa som privatperson ( om man "ljuger" och säger att det är till ett fotolab ). Strax över 200:-/L, att jämföra med Eclipse hos Scandinavianphoto för 135:-/59ml ( =2288:-/L )Zoso skrev:
...
...
Handla lapparna på Micro Tools Europe och kreta till spateln av en 19,95 slickepott från ICA. Egentligen är det bara lapparna som är riktigt kritiska - måste vara garanterat luddfria. Läs beskrivningn om våtmetod på sidan som länken pekar till.