Annons

Hur ska Canon matcha Nikons nya Af-system?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Ja, när jag läser om de nya kamerorna Nikon D3 och D300, slås jag framförallt av det nya af-systemet som verkar vara nåt i hästväg. Om det fungerar i praktiken sätter Nikon en ny standard i branschen. Denna måste väl rimligen Canon svara upp emot?

Men det bör ställa till lite bekymmer för Canon, eftersom deras ljusmätning fungerar på ett helt annat sätt. Fördelen hos Nikons system är ju att de länge haft den färgkänsliga ljusmätningen som nu kunde integreras med af-systemet. Hur är det troligt att Canon nu matchar detta?

Spinn loss på lite idéer nu, eller finns det redan rykten kring Canons teknikutveckling på detta område? Tidigare har ju af handlat mest om snabbhet, vilket Canon klarat bra. Men nu blir det fler faktorer som spelar in.

Varför ska Canon matcha?

Det hela handlar om ett systemval, man väljer det system som passar ens behov. Att sedan det andra kommer med annorlunda lösningar betyder ju inte att de ska göra likadant, eller ens försöka.

Volvo sätter inte i V12:eek:r bara för att Ferrari gör det .. eller hur det nu blir ;)

Jag är mer inne på linjen "Good enough"

Jo, förvisso. Men det här är inte vilken förbättring som helst. Det sätter liksom en ny standard. Ungefär som när en motor utvecklades till bilar som kunde köras på både etanol och bensin. Det är så att säga ett system som flera måste snappa upp för att hänga med. Sen är det ju inte givet att tekniken måste lösas på identiska sätt, men att canon måste förbättra autofokussystemet är alldeles uppenbart i mina ögon. De håller väl även på lite med "face-detection" på kompaktkamerorna? Eller är jag fel ute?

Jag ser inte samma problematik. Canon har sin typ av AF och Nikon sin. Två olika sätt att lösa problemet på. (Vad gäller etanolmotorerna är det samma situation, Saab har överladdade, Ford/Volvo insprutare)

Är Nikons AF bevisat bättre än Canons?

Tekniken finns ju även hos Canon som sagt och Digic III-procssorn är väl kraftfull nog, så visar det sej att tekniken är användbar så kommer den säkert. Det mesta i dagens kameror är ju eg en programmeringsfråga samt ev en till inställningsfunktion och för att förenkla inställningsmomentet så uppstår väl det enda hårdvaruproblemet...en ev knapp nånstans på kamerahuset.

Mja, även om användargränssnittet för AF kan vara nog så besvärligt (se förenklingen MkII - MkIII) så krävs det nog en del av hårdvaran med. Både av sensorn och optiken som ska förse AF-sensorn med något att bearbeta. Dock vet jag inte hur mycket det kan skilja i pris mellan 9 eller ett 50-tal punkter. Det blir intressant att se om Nikon behåller 51 punkter i lågprisversionen (D90?) om ett halvår eller så.

De har du nog rätt i men jag tror ju att Canon har tekniken i byrålådan och ser dom att de är nåt o satsa på så gör dom det.

Nikons kameror har nog alltid varit innovativa och som det verkar nu så är dom även ikapp Cannon sensormässigt.

Man kan kanske säga att det börjar brännas lite i baken på Canon...

När var det Canon kom med 45 fokuspunkter i sina analoga hus (EOS 3) och dessutom ögonstyrt.....1998 !? ;-)

mvh / Matti

Ja du ser! Kanske inte alltid bra att ligga längst fram och med ditt inlägg så kan man kanske tolka att Canon lärt sig med tiden?..

Vad gäller AF'en ska det bli intressant att se tester på den, hur mycket bättre den egentligen är än en traditionell AF som bara följer på kontrast. Men klart intressant interaktion att knyta ihop den med den färgseende ljusmätaren faktiskt. Frågan är hur patenten är knutna om andra tillverkare kan göra en annan implementaion på samma tema, annars dröjer det nog ett tag.

Ja det där med patentfrågan är lite intressant. Ska bli intressant att se lite tester på det nya systemet. Har Nikon tidigare haft liknande system som Canons eller har de skiljt sig åt även tidigare?

Nu känner man sig efter.. kan någon vänlig själ lite snabbt förklara vad Nikon har hittat på? över en dag så kom ju plötsligt både 1D Mark III, IDs mark III, 40D, D3, D300... så nu hinenr man ju ine hänga med längre...!

Har Nikon ett nytt autofokus system?

Försäljningssiffrorna kommer att avgöra om och när en förändring behövs av de tekniska specifikationerna i förhållande till priset för att attrahera köpare.

Kalle_B skrev:
Nu känner man sig efter.. kan någon vänlig själ lite snabbt förklara vad Nikon har hittat på? över en dag så kom ju plötsligt både 1D Mark III, IDs mark III, 40D, D3, D300... så nu hinenr man ju ine hänga med längre...!

Har Nikon ett nytt autofokus system?

Här finns en del info om det nya systemet. Ja, det är inte helt lätt att hänga med nu...

http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200708/24/20070824010530_ADF744/20070824010530_ADF744.dbp.asp

När man läser nedanstående artikel verkar det inte som att Af-systemet riktigt är så bra som jag först trott. 51 af-punkter låter ju imponerande, men vad som inte framgår av specarna är att det inte riktigt går att välja bara en av dessa punkter. Verkar mer vara nån form av dynamiskt system där omkringliggande punkter fungerar som assisterande punkter. Detta kan nog vara lite störande vid exempelvis porträttfotografering. Rätta mig om jag har fel, men med Canons 1d-system med 45 punkter kan man väl välja bara en enstaka punkt att jobba med?

http://www.digitalreview.ca/content/Nikon-D300-Digital-SLR-Camera.shtml

Nej, du kan naturligtvis välja en punkt. Canon har fö. samma system med assisterande AF-punkter. De assisterande punkterna går in om inte den valda fokuspunkten hittar fokus.

Jeppe skrev:
Nej, du kan naturligtvis välja en punkt. Canon har fö. samma system med assisterande AF-punkter.
Det märkliga är att man så vitt jag förstått inte har dem på 40D. Med sin höga bildfrekvens och lilla sensor verkar den ju i övrigt vara bättre lämpad för t.ex. sportfoto än 5D, som har dolda assisterande fokuspunkter.

Det ser verkligen ut som om Nikon har fått fram två kanonkameror om nu det visar sig fungera som det ska med bla möjligheten till att autofokusen känner av färgen på föremålet som rör sig och fokuserar på det (med prioritet på hudfärg).
Nikons gamla flaggskepp D2X har ju snabbare autofokus än Canons nya 1 D MkIII så nog tror jag Nikon kommer i topp när det gäller autofokustekniken.

Sedan tycker jag jämförelsen med Ferrari och Volvo är helt fel. Detta är ju system som är i samma avdelning. Dvs folk som är intresserad av Canon kan lika väl vara intresserad av Nikons system och vice versa. Snabb och precis autofokus vill väl alla ha?

Det här med AF...Hur funkar Nikonen egentligen?
Jag vill absolut ALLTID själv välja hur fokus ligger. För att göra det siktar jag idag med hela kameran och punkten i mitten samt låser fokus.
Vad jag möjligen saknar är ett system som följer objektet exakt på millimetern (tex. ett öga) när man rör kameran eller objektet rör sig. Den röda rutan skulle följa objektet likt radarlåset ett sikte på en Head Up Display på ett jaktplan.
För att åstadkomma detta skulle rörelsesansorer behövas samt bildanalys av ett stort antal pixlar ur bilden, plus rörlig AF sensor kanske...
Jag är inte helt övertygad om Nikons förträfflighet med den nya kameran trots alla tekniska förklaringar. Sensorerna är ju trots allt ganska få och antalet fokuspunkter begränsat.

Ja, kanske rörliga sensorer kan vara framtiden? Det skulle väl vara det optimala. Eller att man byggde det hela på nån slags laserteknik där man siktar på ett objekt och fokus sedan hela tiden följer med objektet ovasett om kameran hålls stilla. Alltså inte att det förflyttar sig mellan punkter. Det borde göra det hela än mer exakt.

ANNONS
Götaplatsens Foto