Hur ställer ni vitbalansen vid råredigerning
- Trådstartare MatsÅ
- Start datum
digitalzero
Aktiv medlem
Ja kör bara JPEG (har inte RAW).
De gånger ja är lite osäker på vad jag ska ställa in vitbalansen så kör ja med manuellvitbalans, vet inte om din kamera har sådant läge.
Men annars är det väl bara å knäppa av några bilder i olika vitbalanser å jämföra i datorn sen vilket som passade bäst till blixt+inomhus+etc...
De gånger ja är lite osäker på vad jag ska ställa in vitbalansen så kör ja med manuellvitbalans, vet inte om din kamera har sådant läge.
Men annars är det väl bara å knäppa av några bilder i olika vitbalanser å jämföra i datorn sen vilket som passade bäst till blixt+inomhus+etc...
MatsÅ
Aktiv medlem
Nja jag menade när man har tagit bilder i Raw och skall ställa in vitbalansen i CS Rawprogram. Att det är daylight när man fotar i dagsljus och det är cloudy när det är molnigt uter plus shade vid lite senare på kvällen, är självklart.
Men sedan kommer man till när det är dagsljus ute men måste ändå använda blixt när man är inne, skall man ställa den på flasch eller dagsljus? Och när använder man tungsten, fluor, som jag skrev innan??
Men sedan kommer man till när det är dagsljus ute men måste ändå använda blixt när man är inne, skall man ställa den på flasch eller dagsljus? Och när använder man tungsten, fluor, som jag skrev innan??
peter_wahlström
Aktiv medlem
Knepiga ljussituationer!
När det är kluriga ljusförhållanden fotograferar jag alltid ett gråkort i samma ljus som jag har tagit övriga kort. Med hjälp av den bilden får jag alltid perfekt vitbalans när jag framkallar mina bilder. (Dock använder jag Capture One)
Mvh /Peter
När det är kluriga ljusförhållanden fotograferar jag alltid ett gråkort i samma ljus som jag har tagit övriga kort. Med hjälp av den bilden får jag alltid perfekt vitbalans när jag framkallar mina bilder. (Dock använder jag Capture One)
Mvh /Peter
Walle
Aktiv medlem
Det beror ju på vilken den dominerande ljuskällan är. Är blixten dominerande, vilket den antagligen blir inomhus, så ska du välja flash. Men enklast är väl ändå att ställa vitbalansen efter vad du tycker ser bra ut?
Plåtar man t.ex. på kvällen, då ljuset är betydligt kallare än mitt på dan, men vitbalanserar efter ett gråkort, så går man miste om den "varma" känslan. Kallare ljus är rödare, varmare är blåare.
Plåtar man t.ex. på kvällen, då ljuset är betydligt kallare än mitt på dan, men vitbalanserar efter ett gråkort, så går man miste om den "varma" känslan. Kallare ljus är rödare, varmare är blåare.
stefohl
Aktiv medlem
Välj pipetten och klicka på en vit eller ljusgrå ytan i den del av bilden där du tycker att korrekt färgåtergivning är viktigast.MatsÅ skrev:
Nja jag menade när man har tagit bilder i Raw och skall ställa in vitbalansen i CS Rawprogram.
Stefan
niklasl
Aktiv medlem
För mig är det inte självklart. Jag fotar visserligen raw men har alltid kameran inställd på dagljus (och inte auto eller något annat). Annars kompenserar automatiken bort det man vill fånga, t ex kvällsljus. Inte sällan behåller jag den varma känslan som glödljus ger istället för att få en korrekt vitbalansering. Hur man gör i blandljus kan vara lite knepigt och innebär ofta en kompromiss. Fördelen med raw i ett sådant läge är att man kan välja i lugn och ro i efterhand och prova olika varianter.MatsÅ skrev:
Nja jag menade när man har tagit bilder i Raw och skall ställa in vitbalansen i CS Rawprogram. Att det är daylight när man fotar i dagsljus och det är cloudy när det är molnigt uter plus shade vid lite senare på kvällen, är självklart.