Annons

Hur ställer ni vitbalansen vid råredigerning

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsÅ

Aktiv medlem
Låt oss säga att vi fotar inomhus med blixt(som man måste göra ibland). Där ute är det fullt dagsljus.

Sätter ni då vitbalansen på dagsljus (daylight) eller blixt (flash)?

När skall man använda Tungsten?
 

AnWi

Aktiv medlem
Kör RAW och välj efteråt. Det finns ingen fast regel för blandljus. Det beror helt på vilket ljus som får överhanden och vilket ljus som beluser det viktigaste motivet/objektet.

/AnWi
 

digitalzero

Aktiv medlem
Ja kör bara JPEG (har inte RAW).

De gånger ja är lite osäker på vad jag ska ställa in vitbalansen så kör ja med manuellvitbalans, vet inte om din kamera har sådant läge.

Men annars är det väl bara å knäppa av några bilder i olika vitbalanser å jämföra i datorn sen vilket som passade bäst till blixt+inomhus+etc...
 

MatsÅ

Aktiv medlem
Nja jag menade när man har tagit bilder i Raw och skall ställa in vitbalansen i CS Rawprogram. Att det är daylight när man fotar i dagsljus och det är cloudy när det är molnigt uter plus shade vid lite senare på kvällen, är självklart.

Men sedan kommer man till när det är dagsljus ute men måste ändå använda blixt när man är inne, skall man ställa den på flasch eller dagsljus? Och när använder man tungsten, fluor, som jag skrev innan??
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Knepiga ljussituationer!

När det är kluriga ljusförhållanden fotograferar jag alltid ett gråkort i samma ljus som jag har tagit övriga kort. Med hjälp av den bilden får jag alltid perfekt vitbalans när jag framkallar mina bilder. (Dock använder jag Capture One)

Mvh /Peter
 

Walle

Aktiv medlem
Det beror ju på vilken den dominerande ljuskällan är. Är blixten dominerande, vilket den antagligen blir inomhus, så ska du välja flash. Men enklast är väl ändå att ställa vitbalansen efter vad du tycker ser bra ut?

Plåtar man t.ex. på kvällen, då ljuset är betydligt kallare än mitt på dan, men vitbalanserar efter ett gråkort, så går man miste om den "varma" känslan. Kallare ljus är rödare, varmare är blåare.
 

stefohl

Aktiv medlem
MatsÅ skrev:
Nja jag menade när man har tagit bilder i Raw och skall ställa in vitbalansen i CS Rawprogram.
Välj pipetten och klicka på en vit eller ljusgrå ytan i den del av bilden där du tycker att korrekt färgåtergivning är viktigast.

Stefan
 

niklasl

Aktiv medlem
MatsÅ skrev:
Nja jag menade när man har tagit bilder i Raw och skall ställa in vitbalansen i CS Rawprogram. Att det är daylight när man fotar i dagsljus och det är cloudy när det är molnigt uter plus shade vid lite senare på kvällen, är självklart.
För mig är det inte självklart. Jag fotar visserligen raw men har alltid kameran inställd på dagljus (och inte auto eller något annat). Annars kompenserar automatiken bort det man vill fånga, t ex kvällsljus. Inte sällan behåller jag den varma känslan som glödljus ger istället för att få en korrekt vitbalansering. Hur man gör i blandljus kan vara lite knepigt och innebär ofta en kompromiss. Fördelen med raw i ett sådant läge är att man kan välja i lugn och ro i efterhand och prova olika varianter.
 
ANNONS