Annons

Hur undvika att uppdatering av Windows 10

Produkter
(logga in för att koppla)

Haraldus

Aktiv medlem
Jag vill kunna styra om jag vill installera en uppdatering av Windows 10. Innan jag vill installera en uppdatering vill jag kolla t ex i IDG om det är en säker uppdatering eller om det är sopor. Gick att ställa in så i Windows 7 men nu är man tydligen satt under förmyndare.
/Harald
 

HenryB

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera programmet O&O Shutup10. Där kan du stänga av allt möjligt. Programmets syfte är i första hand att stänga av alla spionfunktioner som Microsoft inkluderat i Win10 men du kan även stänga av uppdateringar och andra funktioner också. Kom ihåg att spara en config-fil när du gjort alla dina ändringar så du kan läsa in den efter du kört uppdateringar från Microsoft.

 

Haraldus

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera programmet O&O Shutup10. Där kan du stänga av allt möjligt. Programmets syfte är i första hand att stänga av alla spionfunktioner som Microsoft inkluderat i Win10 men du kan även stänga av uppdateringar och andra funktioner också. Kom ihåg att spara en config-fil när du gjort alla dina ändringar så du kan läsa in den efter du kört uppdateringar från Microsoft.

Hej igen och tack för svar!

Om man alltså kör programmet OOSU10.exe så kollar det direkt upp settings för alla egenskaperna i datorn.

Om jag då Sätter(grönsätter) ”Disable automatic Windows updates”

så kommer alltså en nedladdad uppdatering inte att installeras.

Men hur får jag veta att en uppdatering har laddats ner och vad den heter?

Jag tänkte då kolla upp t ex i IDG-tidningen om uppdateringen är bra eller om den t ex kan ge ”blå skärm” eller andra tokigheter?

Och hur installerar jag just den uppdateringen om den är bra?

/Harald
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag vete tusan om jag skulle lita mer på IDG än Microsoft...

Visst händer det att uppdateringar ställer till det men för en normal användare tycker jag inte det är rimligt att värdera enskilda uppdateringar kontinuerligt.

Jag har väl sju-åtta Windows 10 datorer som jag använder någorlunda regelbundet och jag oroar mig mer när det inte uppdateras än när de gör det!
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag har valt att autouppdatera Windows i många år. Min bedömning är att det är bättre att använda ett system där upptäckta säkerhetsluckor har åtgärdats. Det känns mycket svårt att på egen hand avgöra huruvida en uppdatering är bra eller inte. Om man säkert vet att en uppdatering är felaktig och vållar en problem finns det en lösning:

"If you get a blue screen error after an update, try to fix the error by uninstalling recent updates. To do this, you'll need to sign in to Windows using safe mode. ... When Windows restarts, hold down the power button for 10 seconds to turn off your device. Press the power button again to turn on your device. "
 

Haraldus

Aktiv medlem
Det finns mer än IDG!
En ,uppdatering gjorde att datorn stängdes av ibland mitt i en process. Fanns uppgifter om detta bl a i IDG. Löstes genom att byta SSD till den tidigare klonen!
När det gäller "blå skärm" så kunde ingenting göras i datorn. Som tur var funkade den uppdateringen för mej men man varnade för den uppdateringen i bl a IDG.
Jag litar mer på IDG än Microsoft. Finns det ingen som använder OOSU10.exe? Nu har jag i alla fall fått stopp på den automatiska uppdateringen men jag vill veta mer om det programmet!
/Harald
 

Haraldus

Aktiv medlem
Har fått en del kommentarer som ber mej beakta att de senaste uppdateringarna som gav blå skärm ofta inte ger möjlighet att starta datorn i felsäkert läge. Det som återstår då är att formatera hårddisken eller byta till sin senaste klon.

Jag hade aktiverat att inte automatiskt uppdatera till senaste nerladdade Windows Updates.

När jag då kollade om någon uppdatering finns så hittades en som gällde Defender. Den laddades ner och installerades direkt men hittas ej under uppdateringshistorik. För att hitta den uppdateringen måste man återställa "Disable automatic Windows Updates” och därefter starta om datorn…

I Windows 7 kunde man ställa in att man automatiskt laddar ner nya uppdateringar men väljer själv om och när man vill installera.

Utvecklingen går tydligen framåt med stormsteg…

/Harald
 

AFJ

Aktiv medlem
Har fått en del kommentarer som ber mej beakta att de senaste uppdateringarna som gav blå skärm ofta inte ger möjlighet att starta datorn i felsäkert läge. Det som återstår då är att formatera hårddisken eller byta till sin senaste klon.

Jag hade aktiverat att inte automatiskt uppdatera till senaste nerladdade Windows Updates.

När jag då kollade om någon uppdatering finns så hittades en som gällde Defender. Den laddades ner och installerades direkt men hittas ej under uppdateringshistorik. För att hitta den uppdateringen måste man återställa "Disable automatic Windows Updates” och därefter starta om datorn…

I Windows 7 kunde man ställa in att man automatiskt laddar ner nya uppdateringar men väljer själv om och när man vill installera.

Utvecklingen går tydligen framåt med stormsteg…

/Harald
Det är förstås så att uppdateringar kan ställa till det. När så sker hamnar det i tidningen.

Det är också så att när man inte uppdaterar så kan man drabbas av virus och allsköns elände. Detta hamnar inte i tidningen.

Att disabla uppdateringar av Windows Defender är väl knappast att rekommendera?

Funktionen i Pro-versionen som ger möjligheter till att skjuta upp uppdateringar är förstås tänkt för stora företag med egna IT-avdelningar som har resurser och kompetens att utvärdera och konsekvenstesta uppdateringarna innan de rullar ut dem i hela organisationen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är förstås så att uppdateringar kan ställa till det. När så sker hamnar det i tidningen.

Det är också så att när man inte uppdaterar så kan man drabbas av virus och allsköns elände. Detta hamnar inte i tidningen.

Att disabla uppdateringar av Windows Defender är väl knappast att rekommendera?

Funktionen i Pro-versionen som ger möjligheter till att skjuta upp uppdateringar är förstås tänkt för stora företag med egna IT-avdelningar som har resurser och kompetens att utvärdera och konsekvenstesta uppdateringarna innan de rullar ut dem i hela organisationen.
Njae, "stora företag med IT-avdelningar" kör mer troligt Enterprise och då finns större möjligheter att styra, liksom att de kan köra LTSB-versioner. Mindre företag är däremot hänvisade till Pro.

Red: korrektur
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Njae, "stora företag med IT-avdelningar" kör mer troligt Enterprise och då finns större möjligheter att möjligheter att styra, liksom att de kan köra LTSB-versioner. Mindre företag är däremot hänvisade till Pro.
Du har säkert rätt och orsaken till att välja Pro är nog andra funktioner än just de som har med Windows Update att göra.

Min poäng är i alla fall att för "vanliga" användare är det knepigt att välja vilka uppdateringar man skall avstå.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Hej,
Jag åkte på den skadliga koden som finns i uppdatering KB4556799. Märkte att datorn grafiskt betedde sig väldigt segt. Tog bort uppdateringen och då blev datorn OK igen. Höll dock på att få in samma skräpuppdatering igen, Har nu pausat uppdateringar i 7 dagar. Finns det ingen möjlighet att själv få välja vad och när man vill uppdatera som i Win7?
/Harald
 

bildsten

Aktiv medlem
Min dator har den uppdateringen du nämner och jag har inga märkbara problem med något. Jag har Win 10 pro fullt uppdaterat på en 9 år gammal HP laptop 8760w med ett Nvidia Quadro 4000M grafikkort. Jag stoppar de uppdateringar jag kan (utom säkerhetsuppdateringarna som ju är viktiga) på sommaren när jag har dålig uppkoppling med mobilt bredband, men annars får datorn ta emot alla uppdateringar.
 
Tre enkla knep för att slippa MS Win 10 v2004 att tankas ner och installeras.

1. sätt i ett USB-minne i en USB-port i datorn så förhindrar ned nedladdningen.

2. se till att du har mindre än 20GB ledigt hdd utrymme på hdd. Troligen behöver uppdateringen minst 30GB ledigt hdd utrymme eftersom dels ska uppdateringen v2004 få plats och dels sparas den gamla v1909 en månad efter installationen innan den automatiskt raderas.

3. stänk av alla uppdateringar i Win.

Dessa tre trix funkar i vart fall i MS Win 10 Pro.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tre enkla knep för att slippa MS Win 10 v2004 att tankas ner och installeras.

1. sätt i ett USB-minne i en USB-port i datorn så förhindrar ned nedladdningen.

2. se till att du har mindre än 20GB ledigt hdd utrymme på hdd. Troligen behöver uppdateringen minst 30GB ledigt hdd utrymme eftersom dels ska uppdateringen v2004 få plats och dels sparas den gamla v1909 en månad efter installationen innan den automatiskt raderas.

3. stänk av alla uppdateringar i Win.

Dessa tre trix funkar i vart fall i MS Win 10 Pro.
Verkar onödigt komplicerat om man inte ligger på någon jättegammal version.

Defer updates Win10.png

Från början var det mer begränsat, men nu går det i Pro att skjuta fram rätt länge. Den övre går till 365 dagar och den nedre till 30 dagar, men det är kanske inte helt rekommenderat att skjuta de nedre så länge. Den här KB-uppdateringen är ju den nedre och inte en större uppdatering som du skriver om.
 
ANNONS