Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur välja stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

PrettyPepsi

Aktiv medlem
Jag skulle behöva ett stativ, men har aldrig använt ett, vet knappt hur de funkar ens.. Vad är en kulled tex? Kan någon rekommendera något prisvärt bra?

Börja med att köpa ett lätt och smidigt stativ från till exempel Manfrotto.
Det finns bra kulleder från manfrotto också till ex 486 RC med snabbplattor.
Betala inte för mycket 1000-2000 och välj inte ett tungt. Då kanske du inte tar med det för landskapsfotografering.
Sedan när du tycker att det är skoj mede stativ så köper du ett Stabil trästativ och snabbkopplingar från optipod men det blir senare.
Prislappen är då runt 4000 och uppåt.
Det finns ju Gitzo och Arca Swiss men börja inte där.Testa först och prova att låna något stativ av någon kompis för tester.
Lycka till.

Ho folks

Ett relativt lätt men fortfarande stabilt stativ som dessutom brukar få goda omdömmen i fackpress är Manfrottos 190 serie. 55 serien är ännu stadiare och givetvis tyngre. ,

Jag har själv ett 190Pro med en Manfrotto kulled som jag inte minns modellnummret på, kan vara 486 eller 686? och det fungerar helt utmärkt även med en 80-400 och min D2X. Vill minnas att jag betalade runt 1000 kr för stativet och en femhundring för kulleden.

Såg att du har en Eos300 och en telezoom, så mitt råd är att skippa de allra billigaste varianterna som du hittar på stormarknaderna för 200-500 kr. Alldeles för instabila för en DSLR med en optik. Dom är ok för en kompakt men som sagt inte för en lite tyngre utrustning.

Du får vad du betalar för. Ett tyngre är alltid stabilare men samtidigt otympligare att släpa omkring på. Dyrare material såsom komposit, kolfiber gör stativet inte bara dyrare utan även lättare. Det är alltid en kompromiss. Pris - stabilitet och vikt är tre oförenliga storheter inom stativvärlden.

Tror att de flesta av oss som använder stativ har flera stycken. Själv har jag tex en Manfrotto 190 som jag använder mycket. Använder även ett enbenstativ ofta framför allt för att avlasta armarna vid längre fotosessioner som fotboll mm. Har även ett mindre resestativ från Manfrotto som såg kanon ut på pappret men var för vekt i den verkliga världen. Utöver detta så har jag ett antal bordstativ och bönsäckar, Tånk att en så simpel och osexig sak som ett stativ kan väcka sådana känslor att man bara måste köpa ett till och ett till.....Känns lite som samlingen av kameraväskor som ligger och skräpar i garderoben
Mankan

Senast ändrad:
Tack..

för svaren än så länge, men vad är egentligen en kulled? Vad fyller den för funktion? Funkar stativet i sig utan den eller hur ligger det till?

Har beställt en Canon EOS400D så det ska ju passa till den helst.

Ett stativ har vanligtvis tre ben som bildar en fast plattform överst. För att du skall kunna justera kamerans lutningar och vinklar behövs det en led ovanpå denna plattform. Finns i olika varianter. Kulled är en av dom

En kulled är en manick som består av en kula som stitter rörligt monterad i ett metallhus, Kulan fästs i kameran och metallhuset sitter i stativet. Med hjälp av en låsskruv i metallhuset kan du låsa denna kula i nästan vinkel som helst relativt plattformen på toppen av benen.

Förstår du min tankegång?

Du kan montera i stortsätt vilken kamera du vill. Gängan på kulleden är en standard som finns på alla kameror

Mankan

Senast ändrad:
Vassegod.

Somjag skrev så är kulled bara en variant. De billigare stativen brukar levereras med en led som har en lång arm. Skippa den, det är mest för filmning. En annan variant har tre korta låsrattar. En för varje vinkel. Vertikalt, horisontellt och vertikalt fast tvärs eller kanske sidleds är en bättre beskrivning. Den gör samma sak som en kulled men är lite mer exakt men samtidigt långsammare att arbeta med. Tar vanligtvis lite mer plats oxå.

ett tips är att åka ner till en seriös fotohandlare och helt enkelt testa och känna

Senast ändrad:
Om du tittar in på www.manfrotto.com och väljer Products - Camera Support/Tripods - Tripod Photo - Rapid Column Tripod, så kommer du in på en beskrivning av Manfrottos "vanliga" stativ 055 (större) och 190 (mindre).

För kulled tar du istället ...Camera Support/Heads - Head Photo - Ball Head, där du på sida 2 finner t.ex. 486RC2 som är en bra, vanlig kulled - där RC2 står för den vanliga snabbkopplingen, som du kommer att gilla.

På vägen får du en massa hum om vad som finns och vad det används till, särskilt om du klickar fel och läser även på de andra ;) .

Sen finns det andra fabrikat och andra skolor... men det här ger en bra introduktion tycker jag.

PS
... och så läs Max artikel ihop med det!

Jag hänger på lite i den här tråden. Jag tänkte köpa mig ett stabilare stativ än det pluttiga jag har nu, och har kikat på Manfrotto 055 och 190. Finns det några vettiga alternativ i samma prisklass? Jag tänkte mig ett pristak på ca 2500:- med kulled, och det spräcker man ju direkt om man börjar titta på kolfiber och sånt.
Kameran är en Nikon D50, och jag kommer aldrig använda några tunga teleobjektiv. Däremot är jag 185cm lång, och vill gärna slippa huka för mycket.

Några förslag om vad man bör kika på?

Edit: Det bör gå att fälla ner i spagat också förresten. Lite makro kommer det säkert att bli i framtiden:)

Hi folks

190 PRO räcker för mig och jag är 194cm och som sagt det uppfyller alla dina övriga kriterier. Vet inte om de andra modellerna inom 190 serien klarar spagat men 190PRO gör det garanterat.

Mankan

Mankan G skrev:
190 PRO räcker för mig och jag är 194cm och som sagt det uppfyller alla dina övriga kriterier. Vet inte om de andra modellerna inom 190 serien klarar spagat men 190PRO gör det garanterat.
Ja, den ska väl gå att använda med mittpelaren ställt ut åt sidan också om jag förstått det rätt.
Det vore trevligt att slippa lite av bängligheten hos 055, utan att förlora för mycket stadga.
Hur fet kula behöver man egentligen om man inte använder tunga objektiv? Inte särskilt stor va? Jag antar att enda anledningen till en rejäl kulled är att kameran är så framtung att den glider annars.

Jag tittade lite på SLIK:s hemsida, och de ser ju väldigt trevliga och lätta ut. Men vad kostar de egentligen? Finns det nån svensk återförsäljare? Jag har sett att Kameradoktorn har såna, men deras jäkla hemsida är helt värdelös. Står ingenting där tyvärr.

Spagat?!?!

Mankan G skrev:
Hi folks

Mankan
Om Eva kan gå ned i spagat, kommer hon ju långt med en beanbag till en tjuga.....
Erik

Senast ändrad:
Bara en liten undran.

Skaffar man sig inte ett stativ för att erhålla riktigt `fetskarpa´ bilder. Så skarpa bilder som optiken någonsin tillåter.

Eller är det så att vi tillåter oss lite `sudd´ mot att stativet inte får bli för tungt och klumpigt.

Läste lite om stativtest i tidningen Proffsfoto och där sammanfatter man det hela på följande vis:

Låg vikt kostar i stabilitet oavsett prisklass.

För att tydliggöra detta jämfördes de testade stativen: Gitzo G1297/basalt, Gitzo G1257/kolfiber, med ett Manfrotto 055B.

Stativen försågs med samma kulled, Gitzo 1278M och sedan hängde man på en Hasselbladare 503 CW med ett makro.

Behöver väl inte säga att 055B:n var rock steady medan Gitzo stativen gav oskärpa.

Skulle tro att detsamma händer om man hänger på en vanlig DSLR med ett tele runt 1,5-2kg.

Funderar själv på ett stativ då VR inte är något alternativ då det gäller riktigt skarpa bilder direkt ur kameran.

Skulle tro att Manfrotto 055B med passande led är det mest prisvärda som finns om man är ute efter lite skarpare bilder.

När det gäller tripods (trebensstativ) så kan jag rapportera om Velbon ElCarmagne 530 tillsammans med kulleden PH263QL som funkar jättebra. Högt med låg vikt, stabilt och lättanvänt. Kanske inte det allra billigaste, men heller inte bland de dyraste. Funkar bra för min 350D med optik.

När det gäller monopod (enbensstativ) så har jag inte hittat "mitt" stativ ännu. Ska spana in Manfrottos 679 och 680 senare i veckan...

snaxalig skrev:
När det gäller tripods (trebensstativ) så kan jag rapportera om Velbon ElCarmagne 530 tillsammans med kulleden PH263QL som funkar jättebra. Högt med låg vikt, stabilt och lättanvänt. Kanske inte det allra billigaste, men heller inte bland de dyraste. Funkar bra för min 350D med optik.

När det gäller monopod (enbensstativ) så har jag inte hittat "mitt" stativ ännu. Ska spana in Manfrottos 679 och 680 senare i veckan...

Kan bara hålla med, kör med Velbon ElCarmagne (eller Sherpa Pro som den också heter) fast 630 tillsammans med den större 271 kulleden. Var först inne på just ovan nämnda kombo, men valde den större eftersom denna var högre utan att bli för tung. Har i övrigt letat som en tok, men inte hittat någon annan kombo som klarade av mina följande krav:

-Inte för tung, (väger under 2kg, stativ och kulla tillsammans),
-Klarar mina 178cm utan höjd mittpelare utan att jag behöver inte huka mig,
-Inte kostar skjotan (betalade 3090:- på Hegethorns)
-Har tillräcklig stabil kula för ett 200mm/2.8 + extender,
-Har möjlighet att enkelt sätta på extravikter när det t.ex. blåser.

Känner man att det inte är några problem med att bära ytterligare 1kg så tror jag dock att Manfrottos 055 stativ med lämplig kula är svårslaget, speciellt till det priset!

Visst är det inte samma känsla i Velbon-grejjerna jämfört med andra tillverkare. Men det är mindre viktigt för mig, det enda jag bryr mig om att fingra på när jag är ute är avtryckaren...

När det gäller enbenare så kör jag just Manfrottos 679, valde den framför 680 eftersom den är längre utfälld (passar precis min längd utan kulled) och lättare, kan bara konstatera att jag är mycket nöjd.

J.J. skrev:
...När det gäller enbenare så kör jag just Manfrottos 679, valde den framför 680 eftersom den är längre utfälld (passar precis min längd utan kulled) och lättare, kan bara konstatera att jag är mycket nöjd.

Ja, jag har hört flera som talat väldigt gott om just 679:an så gissa om den ligger bra till när jag nu är i färd med att införskaffa en egen pedistal (stavas det så?). :))

Det bidde ett Manfrotto 190 Pro för mig idag, samt kulan 484Rc2. Jag klurade lite på 055, men eftersom jag inte har några planer på tunga teleobjektiv inom de närmaste åren så var det nog bra att välja bort det.
Jag må säga att det känns väldigt prisvärt med 1700:- för detta paket. Rejäla doningar, om än inte lika stabilt som 055 förstås. Längden verkar räcka fint för mig även utan mittpelaren uppe.
Sen är det ju fint att spara lite vikt, så att man inte lämnar stativet hemma för att det är för jobbigt att släpa på. Där vore ju kolfiber mycket trevligare, men då hade jag fått dubbla priset.

Ska ut och prova lite i natt tänkte jag:)

Jag gick på kolfiber! Köpte ett Feisol CT-3401 direkt från www.feisol.com och fick tag i en stor hejarns kulled, Manfrotto 468 Proball begagnad här på FS. Har inte mycket att jämföra med, men det hela känns oerhört stabilt. Vill man inte köpa direkt från Taiwan så har www.zebramedia.com numera Feisol och inte mycket dyrare än direktimport. Tydligen har de dock slut på stativen för närvarande.

//Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto