Annons

Hur välja upplösning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas J

Aktiv medlem
Behöver hjälp med hur jag ska välja upplösning på min kamera(5mp).
Om jag ska göra stora utskrifter tex. A3 då är det lätt, jag väljer högsta upplösning dvs. 2592*1944 pixlar, men hur blir det om jag vill skriva ut i vykortsstorlek med samma upplösning?
Såg på Plus för några månader sedan då de testade digitalkameror och då sa de att för många pixlar vid små utskrifter inte blir så bra, därav min fråga.
För om det är så måste man ju innan man tar bilden veta hur man tänkt att skriva ut den och det är ju inte så lätt att veta.
Ska väl tillägga att jag är nybörjare så jag kanske är helt ute och cyklar.

Det är väldigt lätt.
Om du med 100%:s säkerhet vet vad bilden skall användas till, välj efter användningsområdet.
Om du inte vet, välj hög/högsta upplösning.

Många faktorer inverkar.
Betraktar du stora foton på håll, kanske det räcker med print-kvaliteten 150 ppi. Med vykortsstorlek behöver du för bästa kvalitet på nära betraktningsavstånd öka till 300 ppi.

Om vi tar din bild som har måttet 2592x1944 pixlar, så kan du printa i formatet 44x33cm vid 150 ppi. Behöver du printa i större format, kan du interpolera ursprungsbilden med t.ex. Qimage. Om du däremot skall fingranska din utskrift, så rekommenderas 300 ppi vilket gör att din bild räcker till 22x16 cm.

Enligt tabellen så räcker det med en bild som har pixelantalet 1600x1200, (motsvarar 1.92 Megapixel) för att du ska får hög kvalitet (300 ppi) utskrivet i vykortsformatet 10x15cm.

Det här är kanske onödigt krågligt, men själv gjorde jag detta kalkylark för att se sambanden. Det finns särskild mjukvara för utskrifter, som t.ex. Qimage. Men som andra redan säger, kör på max upplösning, minneskorten blir bara billigare.

Själv behöver jag just nu köpa nya bläckpatroner. :eek:)

(jag fick inte med mig tabellen, jag får läsa på hur man lägger till en sådan)

Plats på minneskortet har jag för det mesta så det är inget problem, det jag var rädd för var bara om en bild tagen med max upplösning som sen skrivs ut i vykortsformat skulle bli sämre än en bild tagen med 1600*1200 pixlar, dvs. att de många pixlarna blir för mycket på en liten yta. Det var så jag uppfattade testet i plus, att man skulle ha lagom mängd pixlar till den storlek man tänkt skriva ut i.
Men nu verkar jag ju ha fått det lite om bakfoten och det är ju perfekt, för det gör det hela lite enklare när det bara är att köra på högsta upplösningen för då behöver man ju inte oroa sig för att bilden inte ska klara av lite förstoring.

Tack för svaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto