Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vet man när ett blixtrör är slut?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Ja, förutom det uppenbara, dvs att det inte funkar längre.

Jag har två st 600 Ws broncolor-blixtar, tror de heter Minipuls, och de ger väldigt låg färgtemperatur. Sist fick jag ställa färgtempeni Capture One till ca 3000°K för att få neutrala färger. Jag gissar att det antyder att blixtrören är slut?

Låg färgtemperatur har lite olika problem. För digitalplåtning är det ju mer eller mindre egalt och jag inte blandar blixt och dagsljus eller om jag använder andra blixtar med rätt temperatur. Men när jag plåtar svartvitt så förskjuts ju hela färgspektrat åt rött vilket ger mindre definition i hudtoner om jag inte filtrerar på objektivet.

Jag har för mig att nya rör till mina blixtar går på 1200 kr styck plus moms. Det är rätt mycket pengar för gamla blixtar från åttiotalet. Är det en bra eller dålig investering att skaffa nya rör?

ANNONS
Götaplatsens Foto