Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

I valet och kvalet (telezoom)

Produkter
(logga in för att koppla)

mganga

Aktiv medlem
Har beslutat mig för att anförskaffa en telezoom men har så svårt så svårt att välja. Känns i alla fall som det handlar om fyra kandidater.

Canon EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM
Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM
Sigma EX 100-300/4,0 HSM till Canon AF
Sigma EX 80-400/4,5-5,6 DG OS för Canon

70-300an känns optimal storleksmässigt, men hur är egentligen den optiska kvaliteten? Har försökt söka och vad jag förstår så skall det ha problem med bl a motljus. Därför är jag mycket tveksam till detta objektiv som annars känns perfekt... även om jag gärna hade haft lite mer ljuskänslighet.

Hur står sig Sigmas 80-400 mot Canons 100-400? De extra millimetrarna känns inte helt ointressanta.

Och var hamnar 100-300:an? Storleksmässigt verkar de tre sistnämnda vara ungefär jämnlika.

Vad hade ni valt, och varför? Jag vill banta ner antelat objektiv i min väska för att enklare kunna resa med alla mm. Hade tidigare ett Sigma 70-300 och det dög absolut inte för min del optiskt. Mekaniskt eller byggkvalitet brydde jag mig inte så mycket om, och det är inte A och O nu heller.

Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM
Sigma EX 100-300/4,0 HSM till Canon AF

Har dock ingen erfarenhet av någon av dem, men av vad jag läst och sett bilder av så hade jag valt någon av dessa. Troligen Canon linsen då den når lite längre och har den underbara IS funktionen.

Jag har själv funderat på något liknande och jag kommer nog framöver att köpa Sigma 100-300/4 och sedan även en 1,4x konverter. Då har du ju en ljusstark 100-300 och får 140-420/5.6 med konvertern.
Dessutom så får du ju ca. 5000:- över att lägga på en kul fotoresa kanske?

Allt det jag hört om Sigmat har fått mig intresserad för det. Har redan 2 st Sigma EX-objektiv och tycker mycket om kvaliten på dessa. Mitt Tamron 28-75/2.8 känns ganska plastigt i jämförelse.

ANNONS
Götaplatsens Foto