Annons

ICC-profiler och Photoshop Elements 2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

jockehj

Medlem
Efter tidningen Foto's test av fotolab skickade jag en del bilder till Fotolabo för utskrift. Resultatet blev dock en besvikelse då bilderna hade en ganska kraftigt färgstick åt det orange hållet. Som en test skickade jag exakt samma filer till en lokal handlare med mycket bättre resultat.

Mina funderingar är nu om det hade blivit bättre om jag använt Fotolabo's ICC-profil? Jag försökte använda det, men lyckades aldrig förstå om det fungerar i Elements 2.0. Om det går att använda ICC-profiler i Elements, hur gör man då för att lägga till det i bilden?

/Jocke
 

massemus

Avslutat medlemskap
ICC

Nu har jag inte Photoshop Elements, men alltid innan jag öppnar en bild som ska redigeras innan beställning, så trycker jag på ctrl+shift+K

Då kommer färg inställningarna upp !
Där väljer du att läsa in Fotolabos ICC profil.
Sen är det bara till att redigera, lägga på skärpa osv tills du är nöjd !

Tänk även på att , kör bilden i 50% förstoring i PS, för att ha bättre kontroll över skärpa osv
 

mipert

Aktiv medlem
jockehj skrev:
...Om det går att använda ICC-profiler i Elements, hur gör man då för att lägga till det i bilden?

/Jocke
Det du vill göra med Fotolabos profil är att konvertera (ändra) bildens färgvärden till labbets profil.
Det går inte att göra i Elements 2.

Labbets profil gör ingen nytta i ett program som Elements.

Kan för övrigt nämna att jag skickar mycket bilder till Fotolabo (ikväll går två 75x50 bröllopsbilder iväg) och bilderna blir alltid bra.
Men jag har bara skickat bilder som konverterats till deras profil. (I Photoshop.)
 

jockehj

Medlem
Tipset hjälpte till en bit på vägen. I Elements verkar det som att färgprofilen ska bäddas in när bilden sparas, jag lyckas dock inte hitta Fotolabo's profil. Vet du hur jag ändrar profil?

/Jocke
 

mange78

Aktiv medlem
Re: ICC

massemus skrev:
Nu har jag inte Photoshop Elements, men alltid innan jag öppnar en bild som ska redigeras innan beställning, så trycker jag på ctrl+shift+K

Då kommer färg inställningarna upp !
Där väljer du att läsa in Fotolabos ICC profil.
Sen är det bara till att redigera, lägga på skärpa osv tills du är nöjd !

Tänk även på att , kör bilden i 50% förstoring i PS, för att ha bättre kontroll över skärpa osv
I så fall har jag nog greppat det här med färgprofiler lite snett?! Jag läste infon på fotolabos hemsida som ser ut som följer:

"- Bearbeta bildfilen i bildbehandlingsprogrammet tills den ser bra ut på din egen skärm. Som arbetsprofil skall man välja någon vanlig RGB-profil (exempelvis sRGB eller Adobe RGB).

- Konvertera den redigerade bildfilen från arbetsprofilen till vår ICC-profil. ICC-profilen behöver inte sparas med bildfilen, utan endast en konvertering räcker. Efter konverteringen kan färgerna på bilden se annorlunda ut, men när den exponeras på fotopapper blir papperskopians färger mycket lika de önskade.

- Spara den konverterade bildfilen och skicka den med hjälp av Online-programmet." (Citat från fotolabos hemsida).

Alltså att man öppnar bilden som vanligt, jobbar med den i det vanliga sRGB läget och sedan när man är klar konverterar man den till ICC-profilen. Är detta fel då?

Mange
 
ANNONS