Annons

Imac 27" sen 2013 som extern kamera monitor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gigas

Aktiv medlem
Funderar om jag skulle kunna få en klart mycket större bild i "live view" när jag fotar makro vid mitt skrivbord. Jag använder en Sony A7R ii och har en Fotga 5" monitor men har svårt att ibland se fokushjälpen i form av en färgad linje där skärpan ligger. För komposition också vore det lättare med en stor bild på datorn. Avståndet mellan datorskärm och kamera är 90cm. Tack sam för tips och svar av er som har erfarenhet!/Peder
 

Gigas

Aktiv medlem
Nu har jag testat uppkopplingen som du PMD tipsade om och i tillägg OBS-Studio. Det fungerar bra men upplösningen blir lidande på en 27" skärm. Det går att skala ner tills man är nöjd.
 

Gigas

Aktiv medlem
Funderar igen på detta med en extern monitor för mitt makrofotograferande. Finns det en lämplig monitor på 16" eller liknande storlek som kan hängas på vägg med bättre bildkvalitet än min Imac 27"?
 

mikoto

Aktiv medlem
Om du vill använda din Imac men få bättre bild från din kamera så borde du kunna skaffa ett HDMI inspelningskort istället för Sonys mjukvara, då borde du få ett bra lyft i bildkvalitet. Elgatos produkter har väldigt bra rykte men det finns ju betydligt billigare alternativ med såklart.

Camlink 4K: https://www.amazon.se/-/en/dp/B07K3FN5MR/ref=sr_1_13?crid=HM3I1OL6V8IV&keywords=elgato&qid=1642957699&sprefix=elgato,aps,90&sr=8-13&th=1

Något billigare liknande på Dustin: https://www.dustinhome.se/product/5011242682/usb-capture-card-hdmi-4k-to-1080p?ssel=true&gclid=CjwKCAiAlrSPBhBaEiwAuLSDULDBs182s6wF8hRHh6GqDj3bXzo7mAhdrXiH_qi-HPbNcwMEzIwXaRoC0JIQAvD_BwE

Eller så kan du köpa en billig datorskärm och använda som monitor precis som du gör med din fotga. Om du främst vill kolla skärpan i bilderna så behöver du nog inte vara så kräsen.
 

Gigas

Aktiv medlem
Tack Daniel för svar. Vad jag gillar är funktionen "peak" där man ser skärpan i konturen markerad i flera ställbara färger. Detta hjälper till att ställa skärpan, både på början såväl som slutet av motivet. När jag använde min Imac så fanns ju inte denna funktion tillgänglig och med en klart sämre upplösning på den stora 27" skärmen blev det inte den hjälp jag hade hoppats på! Dessutom kräver det ett ständigt byte av utgående signal från kameran och det blir lite krångligt att hantera detta.
 

Gigas

Aktiv medlem
Ska också tillägga att jag gillar att min Fotga 5" monitor har power out så att jag slipper byta batteri så ofta. Bäst vore om man kunde förse monitorn och kameran med ström vi vägguttaget!
 
ANNONS