Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importera bildinfo

Produkter
(logga in för att koppla)

haak

Aktiv medlem
Jag har ett stort antal tif-filer från inscannade dior. Till dessa har jag en Excel-fil med information om varje bild (datum, motiv, film, kamera etc).

Är det någon som känner till om det finns något albumprogram som kan importera data från Excel (eller något annat format) och koppla ihop det med respektive bildfil?

Alternativt importera till EXIF-data?

mvh
Håkan Åkesson

Inte helt säker på om det funkar från Excel men du bör titta på iMatch (www.photools.com). Manualen i PDF-format kan nedladdas och jag vill minnas att kapitlen både om import och export av data är ganska omfattande. Kan vara värt att kolla.

iMatch

Astacus skrev:
Inte helt säker på om det funkar från Excel men du bör titta på iMatch (www.photools.com). Manualen i PDF-format kan nedladdas och jag vill minnas att kapitlen både om import och export av data är ganska omfattande. Kan vara värt att kolla.

Tack för tipset. Imatch verkar otroligt kraftfullt. Jag laddade ner den nästan 600 sidor tjocka manualen. Ska nog ladda hem utvärderingsversionen också. De skröt om de fina import/export-funktionerna så det verkar finnas chans att få det att fungera.

/ Håkan

Jo, nog är det kraftfullt alltid. iMatch var en av de 8 program i denna klass som testades i senaste Mikrodatorn. Fick toppbetyg men bedömdes för komplicerat för amatörer. Men så är det ju, hög funktionalitet och flexibilitet kostar ofta i enkelhet.

ANNONS
Götaplatsens Foto