Annons

Inköp av digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

jeopardy

Medlem
Hejsan!
Detta är mitt första inlägg här, och som kanske är ganska vanligt så hade jag tänkt be om lite hjälp angående inköp av kamera. Jag har i några veckors tid spenderat många timmar per dag med att sitta och titta runt på olika internetsidor efter en modell som passar mig men det finns ju så många och jag kan inte så mycket om dom tyvärr.

Jag är beredd att ge mellan 5000 och 6000kr (inte nödvändigtvis inkl. minne). Jag ska använda den mestadels till naturfoto hade jag tänkt men det lär väl bli en del kort på folk också. Den får gärna vara ganska stor då jag har en viss förmåga att klanta till det med mindre apparater, om det är möjligt i metall.
Megapixel spelar inte så stor roll antar jag men åtminstone 5mpix är vad jag har letat efter. Optisk zoom vore också mycket trevligt men viktigast är ändå bildkvalitén.
Jag har tidigare använt en kompis Canon G3 en del och den gillade jag så därför har jag tittat lite på G6an, är den att rekommendera?

Hoppas att någon har lust att hjälpa mig, det skulle verkligen uppskattas, det är bara att fråga om det är något annat ni undrar över.

Tack på förhand
Anders

Du kan ju kolla lite på Konica Minolta A2, den finns enl. pricerunner, för 6366. Lite över budget, men lite kan du kanske sträcka dig? Annars kan du kanske hitta en begagnad eller en A1.
Den har ett bra zoomomfång, mekaninskt kopplad zoom, bildstabilisering.

G6 tar för all del mycket fina bilder av det jag sett, men jag tycker nog nästan att man får mer för pengarna om man köper en A2 (eller A1).

Hmm, jo A2:an verkar ju onekligen bra på det mesta men enligt recensionerna på dpreview så är det ingen vidare bildkvalitet på bilderna man tar med den, något som inte låter för frestande direkt.

Jag hade aldrig trott att det skulle vara så här mycket bekymmer med att köpa en kamera!

Var i samma sits som du för några månader sen, satt varje kväll i typ en månads tid och kikade på olika kameror. Var först inne på en kompaktkamera, men kom fram till att de är för begränsade. Börja kika på de lite bättre kamerorna, jag lovar dig att du inte kommer ångra att du sparade en månad extra och får en mycket bättre kamera. Ska nämna att valet för mig stod mellan Konica Minolta A2, Canon Powershot Pro1 och Olympus C-8080 WZ. Köpte en WZ pga att den helt enkelt tar renast och bäst bilder av 8mpx-kamerorna.

A2:an tar dock jättefina bilder, inte i klass med spegelreflex men de utklassar lätt de andra kamerorna du nämnt.

Tycker du definitivt ska köpa en A2, det är en helt annan sorts kamera än de kompaktkameror du nämnt. Köper du denna har du något att växa i och jag tror det kommer att dröja tills du känner att kameran begränsar dig. Speciellt i naturfotografi kan du ha användning för alla de manuella inställningar du kan med LÄTTHET ändra på a2an. Ta och sök här på forumet efter bilder som är tagna med a2 så ser du ju hur pass bra de blir.

Det är en djungel och valet är ju inte alltid så självklart. Jag tycker dock inte att A2 tar dåliga bilder.
Vad tycker du själv om du tittar på bilderna från nämnda sida?
Ladda ner några av dem och sänd till ett labb för framkallning och se vad du tycker om dem då.
Gör samma sak med bilder från G6 (och andra kameror du är intresserad av).

Man får inte heller glömma att de i testen av A2:an jämför med kameror i en "högre klass" än G6.

Men ingen annan kan ju göra valet åt dig eg. :)

det var en väldigt bra idé! att skicka dem till framkallning d.v.s., vad brukar det kosta per bild och framför allt, vilka företag gör det?

hade jag tänkt på det här tidigare hade jag nog kunnat bestämma mig för länge sen! :p

Jag har nyligen skickat till labb för utskrift för första gången själv, så jag har inte testat så mycket/många, men jag har gjort några bilder hos proprint. Jag tyckte resultatet blev mycket bra. De ska vara snabba åxå vad det sägs, även om jag hade otur att få vänta i en hel vecka (inte så farligt egentligen kanske men...).
Nu går jag och väntar på några bilder från fotolabo.

Pris finns på hemsidorna. proprint.se och fotolabo.net

10x15cm (eller motsvarande i 4:3-format) kostar runt 2-3kr). 20x30 kostar ca 30kr.

Det finns några trådar här där det diskuteras vilka som är bra och vilka som finns osv. Sök efter dem så får du mer kött på benen. :)

Se till att du tar hem de fullstora bilderna bara och se till att konvertera dem till rätt färgprofil.
Se till så att du kan hålla isär bilderna åxå. På bilderna från proprint står filnamnet på baksidan av fotot.

Okej, då ska jag ta och leta reda på de trådarna nu. Tack så hemskt mycket för hjälpen, nu känns det faktiskt som att jag kommer att kunna beställa kamera någon gång i den inte för avlägsna framtiden.

Tackar :) Hoppas bara nu att köpet går smidigt ifrån technikdirekt.de.. Dom verkar ha fått bra feedback från de flesta så jag är inte 'så' orolig.

Hmm, jag har hört mycket ont om just den sidan. Många kameror som har varit sönder och felkalibrerade när de väl anlänt...

Får hoppas din är hel, men på dpreview har de flesta A2or som lämnat TD.de varit helt felkalibrerade.

grrrr :p det här är just såna lägen då man lätt blir paranoid. började på en gång söka över hela internet ännu en gång efter information om folk som har beställt a2:eek:r därifrån.

usch att jag alltid ska vara så lättlurad ;)

har du något tips på vad man ska beställa för minne till kameran, är inne på ett lexar x80 512mb eller ett sandisk ultraII 512.. skiljer väl lite i pris men inte så farligt, skulle du rekommendera någon av dessa två eller någon helt annan?

Jag kör bara med Sandisk då jag vet att de håller måttet. Ultrakorten ska ju dessutom vara grymt snabba att skriva till, frågan är ju bara om A2:an tar vara på den egenskapen?

Köp Sandisk, det är säkrast. Men om du har ont om pengar tror jag inte de andra korten är nämnvärt sämre!

Förlåt förresten för mitt dåliga skämt, jag vet hur galen jag skulle blivit om någon drog ett sånt skämt när jag precis lagt en beställning på en dyr kamera. ;)

Måste och måste, men ett extra batteri kan vara bra att ha, men inte helt nödvändigt.

En väska till kameran kan ju åxå vara bra, om det inte ingår (jag tror inte att det gör det).

ANNONS
Götaplatsens Foto