Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Inställning Photoshop?
- Trådstartare Jerkan
- Start datum
stefohl
Aktiv medlem
Jerkan skrev:
Jag fotar och redigerar bilderna i adobe rgb som jag sedan konvertera till srgb innan jag lägger ut dom på nätet.
Min fråga är vilken inställning ska jag ha i Ps när jag jobbar med bilderna, menar då inställningen view? ska jag då använda monitor rgb?
Någon som vet??
Använd absolut inte Monitor RGB, då kommer du att stänga av din skärmprofil. Normalt sett ska du inte behöva tänka på dessa inställningar, eftersom de aktiveras först när du trycker kommando/Control - Y eller väljer Korrekturfärger under Visa-menyn.
Kommandot finns där om du vill simulera hur bilden kommer att se ut efter en konvertering till en annan färgrymd. Ska du alltså gå från Adobe RGB till sRGB kan du genom att välja sRGB här se hur bilden kommer att se ut efter din konvertering.
Stefan
stefohl
Aktiv medlem
Jerkan skrev:
Ok..då behöver jag inte bry mig om det!
Är det så att så länge proof colors inte är markerad, då har jag heller inte valt att se bilden i en annan färgrymd? Alltså ska den vara avmarkerad förrutom när jag vill se hur bilden ser ut i en annan färgrymd, t e x vid tryck?
Helt riktigt uppfattat.
Stefan
Jerkan
Aktiv medlem
stefohl skrev:
Helt riktigt uppfattat.
Stefan
Tack än en gång Stefan! Någon gång ska man väl bli klok på det här med färghantering och PS..
Nerevarine
Aktiv medlem
Kan jag få slinka in en fråga här då kanske?
Jag fotar RAW, framkallar med RAW filtret i PS. Där har jag ju möjlighet att framkalla i sRGB eller Adobe RGB. Har kört olika i perioder...vill ju helst använda Adobe RGB för bäst kontroll på färgerna, men det är en sak jag inte riktigt förstår mig på. Om jag behandlar en bild i Adobe RGB och väljer att spara för webben, så blir färgerna alltid fel...oftast ljusare och med mindre kontrast än som det set ut när jag behandlat bilden.
Konverterar jag till sRGB innan jag sparar för webben så blir det rätt dock. Men är det någon inställning som är knas, eller ska det bli så? Jag kan i stort sett inget om hur det funkar, men jag hade trott att bilden ändå borde konverteras automatiskt när jag väljer spara för webben...då ju Adobe RGB jpegs ändå inte är tänkta för webben? Eller är det jag som tänker fel?
Optimalt kanske ändå är att framkalla RAW till Adobe RGB, behandla och spara i TIF med Adobe RGB, sedan alltid konvertera till sRGB följt av spara för webben när jag vill ha ut en jpeg av det?
Jag fotar RAW, framkallar med RAW filtret i PS. Där har jag ju möjlighet att framkalla i sRGB eller Adobe RGB. Har kört olika i perioder...vill ju helst använda Adobe RGB för bäst kontroll på färgerna, men det är en sak jag inte riktigt förstår mig på. Om jag behandlar en bild i Adobe RGB och väljer att spara för webben, så blir färgerna alltid fel...oftast ljusare och med mindre kontrast än som det set ut när jag behandlat bilden.
Konverterar jag till sRGB innan jag sparar för webben så blir det rätt dock. Men är det någon inställning som är knas, eller ska det bli så? Jag kan i stort sett inget om hur det funkar, men jag hade trott att bilden ändå borde konverteras automatiskt när jag väljer spara för webben...då ju Adobe RGB jpegs ändå inte är tänkta för webben? Eller är det jag som tänker fel?
Optimalt kanske ändå är att framkalla RAW till Adobe RGB, behandla och spara i TIF med Adobe RGB, sedan alltid konvertera till sRGB följt av spara för webben när jag vill ha ut en jpeg av det?
stefohl
Aktiv medlem
Nerevarine skrev:
Tyvärr finns det ingen färghanteringsdel i Spara för webben. Det skulle vara enkelt att bygga in för Adobe, men det har de inte gjort (ännu). Så det rätta sättet är att konvertera till Adobe RGB eller ännu hellre ProPhoto RGB och behandla bilden. Innan du sparar den för webben konverterar du den till sRGB.
Varför kan man då inte konvertera den till sRGB redan vid råkonverteringen? Eftersom kamerans färgrymd är betydligt större än sRGB. Du riskerar att mättade, intensiva färger tappar gradation och valör, eftersom de ligger utanför sRGB-omfånget.
Bra kameror har t o m större omfång än Adobe RGB, vilket gör att jag gärna använder ProPhoto RGB vid konverteringen.
Stefan
Nerevarine
Aktiv medlem
Okej, tackar. Mycket bra att veta. En fråga till bara, en snabb en....när du framkallar, är det 16 bitars färgdjup som gäller, eller "räcker" 8? Kan ju inte se nån skillnad iaf...men den kanske finns där och påverkar när man behandlar bilden?
stefohl
Aktiv medlem
Nerevarine skrev:
Okej, tackar. Mycket bra att veta. En fråga till bara, en snabb en....när du framkallar, är det 16 bitars färgdjup som gäller, eller "räcker" 8? Kan ju inte se nån skillnad iaf...men den kanske finns där och påverkar när man behandlar bilden?
16 bitar innebär ju att du har cirka 65000 valörer i varje färgkanal, 8 bitar innebär att du har 256 valörer. Om du inte ska göra mer med din bild räcker 256 valörer, men om du ska bearbeta den efter konverteringen föredrar jag att göra det i 16 bitars färgdjup.
Stefan
Nerevarine
Aktiv medlem
Okej, stort tack! =)
Jerkan
Aktiv medlem
En sak till..
Efter att jag jobbat med bilden i rgb och sedan knverterar den till srgb och lägger ut den på nätet så är den konverterade bilden lite mustigare ut på nätet än den i PS. Tittar jag på bilden i Ps med min monitor profil så ser bilden i Ps identisk ut med den på nätet. Borde jag inte då jobba med bilden i monitor rgb om jag ska lägga ut den på nätet...för att bilden i PS ska överensstämma med internet?
Efter att jag jobbat med bilden i rgb och sedan knverterar den till srgb och lägger ut den på nätet så är den konverterade bilden lite mustigare ut på nätet än den i PS. Tittar jag på bilden i Ps med min monitor profil så ser bilden i Ps identisk ut med den på nätet. Borde jag inte då jobba med bilden i monitor rgb om jag ska lägga ut den på nätet...för att bilden i PS ska överensstämma med internet?
tbmac
Aktiv medlem
stefohl skrev:
16 bitar innebär ju att du har cirka 65000 valörer i varje färgkanal, 8 bitar innebär att du har 256 valörer. Om du inte ska göra mer med din bild räcker 256 valörer, men om du ska bearbeta den efter konverteringen föredrar jag att göra det i 16 bitars färgdjup.
Stefan
Det här är intressant, betydligt mer information med 16 bit, fast ser man verkligen skillnad på utskriften? Det är klart om det är en extrem färgförändring eller gråskalebilder så förstår jag men om det i normalfallet inte syns så är det ju lite synd att alltid ha dubbla storleken på varje bild.. har inte testat att jämföra själv så vore kul om nån har gjort det..
stefohl
Aktiv medlem
tbmac skrev:
har inte testat att jämföra själv så vore kul om nån har gjort det..
Visst spelar det roll, särskilt om du har gjort en kraftig ändring och har lagt på en mask. En mask som bara har 256 valörer ger lätt synbara steg.
STefan