Annons

Inventera RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

kfridholm

Medlem
Jag vart nyfiken på vilka bränvidder, gluggar och bländare jag använt mest och letade efter ett program att samla ihop och visualisera denna data. Hittade ingen gratisprogram så jag slängde ihop ett själv.

Min fråga är egentligen två:

1. Finns det gratisprogram för detta som klarar RAW-filer?

2. Om inte finns det intresse för mitt program om jag sätter ihop lite instruktioner för installation (jag använder Microsoft Raw Thumbnailer and Viewer så jag kan inte distribuera komponenterna utan får tillhandahålla instruktioner till programmet) och gör programmet tillgängligt för nedladdning?

/Kristofer
 

Bilagor

andgi

Aktiv medlem
kfridholm skrev:

1. Finns det gratisprogram för detta som klarar RAW-filer?
Vet ej, men jag använder dcraw och lite primitiv shellmagi för detta: (Nä, jag tar inte så många foton på ett år att kommandoraden blir för lång.. ;)
Källkod:
% dcraw -v -i /store0/Foton/2006/*/*.cr2 /store1/Foton/2006/*/*.cr2| grep Focal| grep '50 mm' | wc -l
724
Något opraktiskt men jag brukar bara ta fram statistiken en gång om året..


2. Om inte finns det intresse för mitt program om jag sätter ihop lite instruktioner för installation (jag använder Microsoft Raw Thumbnailer and Viewer så jag kan inte distribuera komponenterna utan får tillhandahålla instruktioner till programmet) och gör programmet tillgängligt för nedladdning?
Ja. (Även om inte jag kan använda det pga brist på Windows.)
Om du kan ändra ditt program till att använda dcraw för att extrahera informationen så kan det kanske bli distribuerbart utan lösa delar.

/Anders
 
ANNONS