Jag kör inte Iview men något man generellt kan säga om NASenheter för konsumentmarknaden är att du ALDRIG fyller din gigabitlina mellan enheterna. Har du tur kan du komma upp i kanske 200Mbit/s vid läsning av stora filer (>100Mb). Hårddiskarna i enheten samt kontrollerkortet är inte snabbare på en konsumentenhet. Accesstiden för filer är oftast problemet när man försöker arbeta mot ett NAS.
Dessa NAS är helt enkelt inte tänkta att arbeta emot. De är lagringsytor. Har du lite ekonomi så kan du få en snabbare enhet för 15000:- och uppåt. Ett alternativ är att du kör allt lokalt och synkar mot ditt NAS. För windows finns windows sync toy att tanka hem gratis och ger dig bra möjligheter. För linux är rsync ypperligt.
Min gissning är att när startar Iview så skapar den en lokal thumbnalecache på din dator vilket gör att du får snabb accesstid när du kopplat ur nätverket (den läser lokalt). Lightroom gör likadant.
Jag vet inte hur mycke svar du vill ha.
Nedan kommer lite babbel för den intresserade.
Har du en råfil på ca 10Mb så tar den vid 100Mbit/s 0.8s att överföra. 0.4s vid 200Mbit/s 0,26s vid 300Mbit/s. Dessa är teoretiska hastigheter för dataöverföringen. Till detta kommer accesstid mot disk i nas, överföringsprotokoll mellan enheterna, hastighet på din lokala disk där den cachar och massa andra småsaker som gör att det känns slött. Det kanske tar 3-4s att öppna filen i programmet och det känns ju inte direkt snabbt när det står Gigabitnät.
Om du kör windows kan du i windows task manager under networking fliken se vad du får för hastighet på nätverket vid filöverföring.
Testa att skicka en fil på några GB t.ex. en dvdimage till ditt NAS och övervaka hastigheten. Prova även att tanka ner den till din dator.
Då får du ett ungefärligt mått på vad din enhet klarar att läsa kontinuerligt.
CIFS som windows fildelningsprotokoll heter är väldigt pratigt och är därför långsamt. FTP är mycke snabbare och där kan man börja närma sig de fysiska gränserna på hårddiskarna. Det går i princip inte att komma upp i över 400Mbit/s när du läser eller skriver från EN hårddisk. Detta trots att det kan stå Sata 1.5Gbit/s eller 3Gbit/s på disken. För högre hastighet behöver datan vara spridd på ett smart sätt över flera diskar med t.ex. raid eller filsystem som zfs.
Personligen kör jag en linuxdator som NAS med två speglade hårddiskar som jag justerat på massa sätt och jag kommer upp i ca 350Mbit vid kontinuerlig läsning av större filer. Detta gör att det går helt ok att köra Lightroom med filerna över nätverk. Jag kör även själva lightroomkatalogen på nätverksenheten vilket fungerar fint men det är INTE att rekomendera vanliga dödliga