Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iview Media med NAS

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigerjohan

Aktiv medlem
Har mina foton sedan en tid på en NAS-enhet. Men att då använda Iview Media Pro funkar inte alls. Hela programmet laggar något enormt. Men när man läst in bilderna och kopplar ur nätverket går det som vanligt blixtsnabbt.Men att arbeta så är inte något alternativ.

En annan stor nackdel är att iview inte helt byter mappnamn till helt obegripliga saker text "JLSVOK" vilket gör mappnavigering i iview helt omöjlig. Någon som har en bra lösning på detta problem. Eller förslag på program som funkar bra mot NAS-enheter. Dock vill jag inte tagga om alla 97000 bildern som jag har i arkivet...

Nätverket är gigabitlan och både min dator och NAS enheten använder sig av gigabit.

Lightroom är många som kör precis som som du (dock inte jag men siktar på det med tiden).

Fast då måste du tagga om, alternativt spara som sidecar från Iview (om det går att göra så) och importera i LR. Kanske det finns någon utility som förenklar processen.

Är inte bekant alls med Iview så är heller inte säker på om LR är grejen för dig, men antar att du vill katalogisera och ordna bilderna, samtidigt med LR så får du en enkel men ändå avancerad bildbehandlingsfunktion (och en hel del annat).
Mvh Peter

Både iView och LR följer IPTC standard så det är bara att spara ner alla taggar till bildfilerna (eller xmp) inifrån iView och sen langa in bilderna i LR och simsalabim, allt följer med (nästan).

Gjorde den flytten för något år sedan och har inte ångrat mig.

Jag kör inte Iview men något man generellt kan säga om NASenheter för konsumentmarknaden är att du ALDRIG fyller din gigabitlina mellan enheterna. Har du tur kan du komma upp i kanske 200Mbit/s vid läsning av stora filer (>100Mb). Hårddiskarna i enheten samt kontrollerkortet är inte snabbare på en konsumentenhet. Accesstiden för filer är oftast problemet när man försöker arbeta mot ett NAS.

Dessa NAS är helt enkelt inte tänkta att arbeta emot. De är lagringsytor. Har du lite ekonomi så kan du få en snabbare enhet för 15000:- och uppåt. Ett alternativ är att du kör allt lokalt och synkar mot ditt NAS. För windows finns windows sync toy att tanka hem gratis och ger dig bra möjligheter. För linux är rsync ypperligt.

Min gissning är att när startar Iview så skapar den en lokal thumbnalecache på din dator vilket gör att du får snabb accesstid när du kopplat ur nätverket (den läser lokalt). Lightroom gör likadant.

Jag vet inte hur mycke svar du vill ha.
Nedan kommer lite babbel för den intresserade.

Har du en råfil på ca 10Mb så tar den vid 100Mbit/s 0.8s att överföra. 0.4s vid 200Mbit/s 0,26s vid 300Mbit/s. Dessa är teoretiska hastigheter för dataöverföringen. Till detta kommer accesstid mot disk i nas, överföringsprotokoll mellan enheterna, hastighet på din lokala disk där den cachar och massa andra småsaker som gör att det känns slött. Det kanske tar 3-4s att öppna filen i programmet och det känns ju inte direkt snabbt när det står Gigabitnät.

Om du kör windows kan du i windows task manager under networking fliken se vad du får för hastighet på nätverket vid filöverföring.
Testa att skicka en fil på några GB t.ex. en dvdimage till ditt NAS och övervaka hastigheten. Prova även att tanka ner den till din dator.
Då får du ett ungefärligt mått på vad din enhet klarar att läsa kontinuerligt.

CIFS som windows fildelningsprotokoll heter är väldigt pratigt och är därför långsamt. FTP är mycke snabbare och där kan man börja närma sig de fysiska gränserna på hårddiskarna. Det går i princip inte att komma upp i över 400Mbit/s när du läser eller skriver från EN hårddisk. Detta trots att det kan stå Sata 1.5Gbit/s eller 3Gbit/s på disken. För högre hastighet behöver datan vara spridd på ett smart sätt över flera diskar med t.ex. raid eller filsystem som zfs.

Personligen kör jag en linuxdator som NAS med två speglade hårddiskar som jag justerat på massa sätt och jag kommer upp i ca 350Mbit vid kontinuerlig läsning av större filer. Detta gör att det går helt ok att köra Lightroom med filerna över nätverk. Jag kör även själva lightroomkatalogen på nätverksenheten vilket fungerar fint men det är INTE att rekomendera vanliga dödliga :)

Mycket bra svar. Nu tillhör jag inte de vanliga dödliga, har relativt bra speed på linan. Ska göra ett försök med lightroom och se hur det fungerar. Funkar det inte blir det en USB-disk och sedan arbeta mot den och ha nas-disken som backup.

Om du vill köra lightroomkatalogen på servern så kan du inte mappa vanligt. Använd kommandot subst X: \\server\share

Angående USBdisk så får du bättre hastighet via FireWire eller E-sata. USB är pratigt protokoll medans E-SATA och Firewire är mer rätt på.
Kolla om ditt moderkort har stöd annars köp ett billigt instickskort. Det finns gott hårddisklådor med både usb och e-sata.
Vid e-sata så ser disken ut som en intern och är lika snabb. Hotswapstöd är smidigt på instickskortet eller moderkortet så kan du docka ur disken lika lätt som en usbdisk.

ANNONS
Götaplatsens Foto