Annons

Jämföra kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnusss

Aktiv medlem
När man jämför olika kameror(hur bra kort dom tar) så har man sällan samma motiv (vad jag vet) varför tar man inte på samma mål?..för att på så sätt (för amatörer)lättare se skilnaden.
Vad skall man titta efter?

Det är ytterst sällan man kan säga att kamera x ger bättre bilder än kamera y. De flesta kameror exponerar väldigt bra och man kan endast i vissa fall ske skillnad då man tar med diafilm. Det kan sedan skilja på hur snabbautofokusen är mm mm men att visa det med några bildexempel kan vara svårt.

Objektiven däremot har ju mer påverkan för bilden. Skärpa och kontrast kan skilja en del.

På dom flesta digitalkamerorna så är ju inte objektivet utbytbart och dom brukar ha bilder för att visa hur bra korten blir.
Sitter man som jag och får upp bilderna på monitorn här så är det nästan så att jag inte ser någon skillnad på dom med dålig upplösning vs bra.

Skall man ladda ner bilderna och förstora?
Eller skall man titta på hur vitheten är?
Och är det inte så att man måste sitta med en utskrift i handen för att se hur kortet verkligen ser ut?..beroende på vad man har för monitor till datorn så kan det väll förvränga färgerna..eller?

P.s
Har varit inne på http://www.dpreview.com/ (bra sida)och försökt jämföra..

ANNONS
Götaplatsens Foto