Annons

Jag hoppas att felet ligger i kameran [dioptrijustering i sökaren]

Produkter
(logga in för att koppla)

masterpower

Aktiv medlem
Hej,
Jag vet att rubriken är ganska missvisande men det är ju det som är spännande i det hela ;)

Problemet är att jag märkte att värden i min optiska sökare ser ganska väl suddiga ut. Och nu började jag störa mig på det! Så jag ändrade dioptrijusteringen men det blir ändå inte tillräckligt skarpt.
Har det på full(-) just nu och det är det skarpaste mina ögon kan uppleva! Upplevs ändå som oskart och ganska irriterande för ögonen att titta på!

Har förresten en Canon 50D.

jag hoppas verkligen att det är fel på kameran och inte mina ögon :)
Har någon råkat ut för det?

Gå till en optiker som borde kunna svara.
Hej,
Jag vet att rubriken är ganska missvisande men det är ju det som är spännande i det hela ;)

Problemet är att jag märkte att värden i min optiska sökare ser ganska väl suddiga ut. Och nu började jag störa mig på det! Så jag ändrade dioptrijusteringen men det blir ändå inte tillräckligt skarpt.
Har det på full(-) just nu och det är det skarpaste mina ögon kan uppleva! Upplevs ändå som oskart och ganska irriterande för ögonen att titta på!

Har förresten en Canon 50D.

jag hoppas verkligen att det är fel på kameran och inte mina ögon :)
Har någon råkat ut för det?

Jag är närsynt, tillräckligt för att kamerans inställning inte riktigt ska räcka till. Men med en korrigeringslins och sen fininställning med kamerans ratt blir det skarpt som rakblad.

det är inte säkert det är fel på kameran. kameran kan justera enl följande: "Dioptric adjustment: -3.0 to +1.0 diopter" så ligger ditt synfel utanför detta så behöver du ytterligare korrigering. antingen med linser/glasögon eller med en korrigeringslins...

Jag har ingen problem med själva bilden i sökaren. Och mina ögon verkar "hänga med" vid AF och MF. Det är enbart texten längst ner (iso,bländartal,slutartid och expon.

Okej, jag får kolla mina ögon hos en optiker kanske.

Har inte kollat själv, men det kan ju vara olika fokusavstånd till texten jmf med själva bilden.

Det borde finnas info om detta någonstans. Tror att jag sett det någonstans i någoot sammanhang, som jag inte kommer ihåg på rak arm.

Jag har ingen problem med själva bilden i sökaren. Och mina ögon verkar "hänga med" vid AF och MF. Det är enbart texten längst ner (iso,bländartal,slutartid och expon.

Nu har jag kollat mina två canonhus, 40D och 5D mkII. För båda gäller att dioptrijusteringen påverkar både bilden OCH texten. Det syns mycket tydligt när man rattar lite fram o tillbaka. Om det inte är så i din kamera så tyder det på att det finns ett fel.

Jag börjar motvilligt inse att det är fel på mina ögon. Har inte haft problem med det tidigare.
Jag undrar om synen försämras efter mycket och kontinuellt sittande vid dataskärmen?

Testade kameran igen.. bara för att vara säker.Dioptrijusteringen fungerar som den ska, skärpan på båda bild och text justeras samtidigt.

Om du ser motivet bra i sökaren, men displayen suddigt, eller tvärtom, så kan det ju vara något som lossnat i kameran. Jag har hört talas om att displayen skakat loss från sitt fäste, så att den inte längre kom i fokus som den skulle.

Om du ser motivet bra i sökaren, men displayen suddigt, eller tvärtom, så kan det ju vara något som lossnat i kameran. Jag har hört talas om att displayen skakat loss från sitt fäste, så att den inte längre kom i fokus som den skulle.

Nu börjar det likna något!
=))
Det är just det som händer i mitt fall. Skarpt motiv i sökaren men inte texten/displayen.
Kamerahuset är mindre än ett halvt år gammalt. Jag hoppas att jag kan få ut det på garantin om det skulle vara fel på kameran! Jag ska förbi Kungsholms foto imorgon och lyssnar med de!

Tack för era vänliga svar! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto