Hjälp mig att förstå vad jag pysslar med!! För jag sitter här med hjärnan full i snor och kliar mig i huvudet!
Lite ledsen är jag också eftersom mycket jobb på en julklapp till någon jag tycker om har gått åt skogen!
Tog ett kort på min vän, cropade det. Gjorde alla saker och PS som jag tyckte var nödvändiga. Loggade in på Crimson för att få den på canvas. Upplösningen är för låg? Varför? Vad har jag gjort för fel? Och vart?
Kollar egenskaperna på kortet. Både innan bearbetning och efter. Dpi på 72 på färdigt kort? Så ska det inte vara. Innan bearbetning så ligger Dpi på 72 då också.
Kortet är taget med min lilla sony a100. Kameran var i somras inställd på L i kvalitet.
Ber ödmjukast om hjälp!
Alexandra
Vad har bilden för upplösning i pixlar räknat? (t ex 2000x3000)
Ändra dpi till 300 eller så utan att ändra upplösningen i antal pixlar (klicka ur "Resample Image") så kanske crimsons uppladdningsklient fattar bättre hur du vill ha bilden.
Orginalfotot från början ligger på 2592*3872 bildpunkter. Beskar den ganska hårt. Uppskattat kanske 1/6 kvar av orginalbilden när det var färdigt. 724*906 bildpunkter hamnade jag på då efteråt.Utskriften ska inte vara så stor, 20*30 cm. Räcker detta med info?
Orginalfotot från början ligger på 2592*3872 bildpunkter. Beskar den ganska hårt. Uppskattat kanske 1/6 kvar av orginalbilden när det var färdigt. 724*906 bildpunkter hamnade jag på då efteråt.Utskriften ska inte vara så stor, 20*30 cm. Räcker detta med info?
Det blir nog för liten upplösning då ja. Det är bara att räkna efter: 20cm blir 20/2,54=7,87 tum. 724 pixlar utspridda på 7,87 tum blir drygt 90 pixlar per tum. För en bra utskrift vill du nog ha det dubbla.
Det är ju en hård beskärning som du säger, cirka 1/15 av bilden är kvar. Positivt är ju att original bilden är i riktigt hög upplösning, värre är ju där om man sparat om originalet som jag lyckades göra en gång till skärmupplösning vilket blev rätt pixligt för en A4 utskrift
Det du bör tänka på är att du förlorar mkt skärpa när du beskär så hårt. Det andra är väl sid förhållandet när du gör en Canvas på 30x20 ska det vara 3/2 i dagensläge är det 5/4 så där kommer bilden bli kraftigt beskuren eller så kommer den upplevas som uttöjd.
Mitt tips är att du försöker göra samma redigering men om möjligt snålar in lite på beskärningen å behåller den längsta sidan till låt säga 2550 och den kortare till 1700, vilket gör att den kommer fylla tyget bra med sidförhållandet 3/2, vilket ger en bild som passar 30 x 20 cm fint.
Det blir nog för liten upplösning då ja. Det är bara att räkna efter: 20cm blir 20/2,54=7,87 tum. 724 pixlar utspridda på 7,87 tum blir drygt 90 pixlar per tum. För en bra utskrift vill du nog ha det dubbla.
Om man ska vara petig så är dagens upplösning 77 dpi pga av sidförhållandet.
Då man på 30 cm bara har 906 pixlar att leka med.
Antalet Dpi man behöver skiljer ju sig på olika utskriftsmetoder men när det gäller sådana här mindre förstoringar skulle jag helst inte gå under 250 DPI men, är ingen expert här inte, så 180 DPI kanske räcker det med eller liknande.
Jo, jag brydde mig aldrig om att räkna på andra ledden. Det kan inte bli bättre.
Fast nu när jag tänker efter så skrev jag för ett tag sedan ut en djurbild på drygt 6 Mpix på 70x100cm och den blev helt ok. Dvs ca 3100 pixlar på kanske 85cm (100cm minus ram) vilket borde ha gett någonstans i området 90 pixlar per tum. Ingen som sett den har klagat på pixlighet men då utgick jag iofs från en raw-bild från en systemkamera som sedan sparades i jpeg med högsta kvalitet för transport till tryckeriet.
Så det är lite en smaksak och beroende på motiv också, hur låg upplösning man kan komma undan med.
Hej
Tack för alla svar, lider av åkomman dyskalkyli vilket gör att räkna inte alls är min grej.Vilket sätter stora käppar i hjulet till och från.
Nästa problem blir dock att den typen av redigering inte är inom min kunskapsram. Det är att plocka bort en hel del stora saker ifrån kortet. Om jag nu ska försöka beskära "snällare". Bråttom börjar det bli om jag ska bli färdig till jul.. Antar att det är det som kallas julstress
Testa och interpolera upp den i bildbehandlingsprogrammet. Det beror mycket på typ av motiv hur resultatet blir när man interpolerar upp en bild med för "låg" upplösning för det tänkta formatet.
Att du dessutom tänker köra upp den på canvas torde öka chanserna att det kan bli ett bra resultat trots allt. Strukturen i duken reducerar pixligheten en del.
Så mitt råd är. Interpolera upp bilden i programmet, titta på den i 50 % och bedöm hur det ser ut.
Har börjat interpolerat nu, hade inte en aning om hur jag skulle göra. Men några sökningar på nätet så har man koll! *S* Tror verkligen att det löser sig. Och tack vare er så fick jag nysta ut vart problemet verkligen var istället för att sitta och virra till det ännu mera!
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.