Annons

JPG VS RAW Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Errko

Aktiv medlem
Har suttit och jämfört samma bild i JPG och RAW. Och jag tycker JPG är mindre kornig än RAW, färgerna är även dom olika. Men det är ju 16 miljoner i JPG och 68 miljarder i RAW. Tyvärr så kan jag inte se vilken som är rätt i och med att jag inte har vitbalanserat och kortet, är taget med blixt. Ska göra ett utförligare test i dagsljus, men jag är lite besviken på RAW bilden, tycker nog att JPG är bättre. Är det någon som kan förklara varför den är mer kornig. Korten är taget vid samma tagning. RAW+JPG.

Här är JPG

Bilagor

• jpg.jpg
    jpg.jpg
    57.1 KB · Visningar: 550
Vilken RAW-konverterare kör du med? Jag får ibland sådär korniga bilder med Adobe Camera RAW, Canons egna DPP ger däremot ofta helt "rena" bilder.

Har nu provat i DPP och kornigheten försvann, men den tappade även skärpan! Ska prova i RAW Shooter

men jag ser ju med blåtta ögat att du har ju ökat exponeringen eller intensiteten på raw bilden.. det ger kraftigt med brus...! öka bara några snäpp o du får brus som om du ahr de kört med ISO 1600!

Sedan så kan jag ju upplysa dig om men som du säkert redan vet att allt hänger på dig hur din "RAW" bild ska bli. JPEG bilden görs klar i kameran, medans RAW:en är ett "negativ" du framkallar själv. Dålig bild=dålig framkallare. Efterarbetet är A och O

Sedan rekomenderar jag at du sparar alla dina bidler i TIFF, men det kanske du redan gör ;)

se tillså inte Photoshop har "auto" ibockat om du köre med photoshop... den tar inte hänsynt till kvaliten och kan gladeligen öka exponeringen och intensiteten hur mkt som helst

Jag har bockat av all auto. Och jag spardom i TIFF, men som du vet kan man ju inte göra det här

Här kommer ett test med Raw shooter som knäppt i kameran utan ändringar. Sedan laddar jag upp ett ifrån DPP utan ändringar

Bilagor

• raw shooter.jpg
    raw shooter.jpg
    50.7 KB · Visningar: 486
du får gärna skicka RAW bilden till mig.. så ska jag se hur det blir.. jag lovar o inte missbruka bilden eller spara efter exprimentet.

om du skickar på [email protected] så kan jag ta bilder upp till 250MB

Här kommer DPP. Det kanske är lite svårt att se skillnaden när man inte kan förstora, ni för göra en skärm dump och öppna i PS. jag tycker SKärpan är bättre i Shooter än i DPP, men så kommer det fram lite svarta övergångar i mellan pennan och klisterlappen. Båda programmen så är skärpan insälld på noll

Bilagor

• dpp_0001.jpg
    dpp_0001.jpg
    55.1 KB · Visningar: 468
En sak till som jag märkt är att om man bara knäpper i RAW och zoomar in på bilden i kameran så är bilden inte lika skarp som man knäpper en JPG eller RAW+JPG, men som du Kalle säger så är ju RAW obehandlad. Men det är en markant skillnad

MVH Ralf

Kalle_B skrev:
...
Sedan rekomenderar jag at du sparar alla dina bidler i TIFF, men det kanske du redan gör ;)

Varför inte spara i Photoshops egna format (psd)? Filerna blir mindre och behöver man en TIFF för print etc så kan man ju alltid ta fram det. Missar jag något?

Hej Ralf

Det är inte alls säkert att en rawbild för ögat ser bättre ut än en jpgbild från kameran i alla sammanhang. Vad jag kan se och främst känner igen är att den gula pennan har för röd ton i jpg bilden. Jpg bilden har även en större kontrast , vilket du kan se i skuggorna där den sotar igen tidigare än rawbilden som har en mjukare kontrastkurva.

Har man inte tränat och vet vad man skall göra med rawfilen , dvs kanske att korrigera manuellt till rätt färgtemperatur, inte förlita sig på de värden kameran ger eller auto i raw programvaran, lägga på lagom brusredusering, applicera en bra kontrastkurva och skärpning. Liksom som i kameran så innehåller Rawprogrammet samma funktioner men justeringsmöjligheterna är så många fler. Har man väl lärt sig att hantera programmet, kan man justera bilden på ett sätt som man inte kan uppnå med en uppräknad kamerafil/bild från kameran.

Sedan ger olika rawprogram sin prägel på bilden och färguppräkningen, det skiljer rejält mellan olika program.

Mikael

Senast ändrad:
Tack Mikael

Det är lite drygt när alla program jobbar olika. Man tycker att om man ställer in programmet att göra om bilden till en TIFF 16 bit med kamerans inställningar, så ska väl bilderna ifrån olika program se lika ut om inte så näst in till, men så blir det ju inte.

MVH Ralf

ANNONS
Götaplatsens Foto