Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa 40D nu eller avvakta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Antonee

Medlem
Åker iväg på en långresa till Indien och sydostasien i början av december och då ska jag ha köpt en systemkamera i klass med 40D.

Har hittat ett bra pris på en, men frågan är om man ska avvakta och se om Canon kommer med några nya modeller i den prisklassen eller om man ska slå till direkt? Går det några rykten om nya modeller nu i november?

50D är en nyare modell i klassen. Lanserades för ca 1 år sedan. 60D får vi nog vänta på ett tag till.

Jo det är jag medveten om, men enligt vad jag har läst så är det inte värt de extra tusenlapparna att skaffa 50 istället för 40...

Om du inte prioriterar filmfunktionen och en bra skärm så är jag helt med på din linje.

NU har ju inte 50D någon filmfunktion, så det är mest skärmen som är mycket bättre, bildmässigt så är det ju ingen stor skillnad på 40D och 50D, den är väl i det närmaste försumbar.

NU har ju inte 50D någon filmfunktion, så det är mest skärmen som är mycket bättre, bildmässigt så är det ju ingen stor skillnad på 40D och 50D, den är väl i det närmaste försumbar.

Nu skäms jag...
Har nog köpt på mig för många hus, när jag inte ens kan skilja dem åt.

Nåja, det förstärker ju bara argumentet att välja 40D istället.

Det kommer alltid nya modeller! Ingen större idé att vänta om det inte är npgon särskild egenskap du saknar på 40D. Pris/prestanda för en 40D är svårt att slå idag, tack vare att det kom en 50D. Ha du hittat en 40D till ett bra pris så tycker jag att du skall slå till.

Åker iväg på en långresa till Indien och sydostasien i början av december och då ska jag ha köpt en systemkamera i klass med 40D.

Har hittat ett bra pris på en, men frågan är om man ska avvakta och se om Canon kommer med några nya modeller i den prisklassen eller om man ska slå till direkt? Går det några rykten om nya modeller nu i november?

Kan bara hålla med, det finns ALLTID något nytt runt hörnet och 40D är ett bra hus, det finns säkert bättre och kommer ännu bättre, men för allmänt och lite sportigare foto är det en satans bra kamera och dessutom till ett riktigt bra pris idag. Du får tre (nästan iaf) 40D för en 7D.... Visst är 7D med stor sannolikhet bättre på ett antal punkter, men inte såååå mycket bättre.

köp du nu - för väntar man så har man ju inget att fota med och detta är ändå huvudsaken eftersom de flesta vettiga hus idag kan ta de flesta bilder du önskar. Det går fota fågel med en 5D och det går fota studio med en 7D, och vet du vad? Tilloch med en gammal 30D är fullt användbar (även om jag personligen gillar liveview och bättre AF som 40D erbjuder).

Köp något och ut och fota !

Även om du har råd att köpa en 7D så kanske det är bättre att köpa en 40D och lägga resten av stålarna på objektiv. Det ger säkert mer och bättre fotomöjligheter än skillnaden mellam 40d och 7D.

Kan bara hålla med, det finns ALLTID något nytt runt hörnet och 40D är ett bra hus, det finns säkert bättre och kommer ännu bättre, men för allmänt och lite sportigare foto är det en satans bra kamera och dessutom till ett riktigt bra pris idag. Du får tre (nästan iaf) 40D för en 7D.... Visst är 7D med stor sannolikhet bättre på ett antal punkter, men inte såååå mycket bättre.

köp du nu - för väntar man så har man ju inget att fota med och detta är ändå huvudsaken eftersom de flesta vettiga hus idag kan ta de flesta bilder du önskar. Det går fota fågel med en 5D och det går fota studio med en 7D, och vet du vad? Tilloch med en gammal 30D är fullt användbar (även om jag personligen gillar liveview och bättre AF som 40D erbjuder).

Köp något och ut och fota !

Kör ännu på min 40D och fungerar riktigt bra och säker kamera som alltid gör jobbet! Kör bara L-optik på min men bilkvalitén håller sig riktigt bra ännu!
50Dn säger dom att den inte ger så mycket bättre kvalité än 40Dn är bara snack, inte så konstigt när alla fototidningar etc testar den med budjetobjektiv, massa EFS 18-200 etc och då spelar det inte så stor roll vad man har för kamera bakom! 50Dn ger bättre kvalité men ska du fota resan och vill ha en rubust och säker kamera så köp en 40D som står sig bra ännu med ett lågt pris!

ANNONS
Götaplatsens Foto