Annons

Köpa beggad 5d mark II vilken mest värd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexandros

Aktiv medlem
Skall köpa en beggad 5d mark 2 och har två alternativ undrar vad ni tycker är mest värt.

Alt 1 = hus 5000 exponeringar sen mars 2008, 50mm 1,4, 85mm 1,8, kolfiberstativ, 4gb kort, crumpler väska.
24 000:-

Alt 2 = hus 3500 exponerringar 1 års garanti, 24-105 4L, 16gb kort, canon 430ex2 blixt.
25 000:-

Utöver dessa pengar har jag 12 000 jag skall lägga på blixt, synkset, reglexskärmar etc etc. Så vad verkar mest värt för mig som fotar mycket porträtt och landskap. Jag skall också köpa ett tele inom kort och kan därför få snålt om pengar.

Har ett 50mm 1.8 hemma redan men det säljs ifall första alternativet köpes. Men då måste jag investera i en vidvinkel/normalzoom också och det är rätt dyrt. Men å andra sidan får jag en 50 1,4 och 85... Aa vad tycker ni är mest värt?

Skall köpa en beggad 5d mark 2 och har två alternativ undrar vad ni tycker är mest värt.

Alt 1 = hus 5000 exponeringar sen mars 2008, 50mm 1,4, 85mm 1,8, kolfiberstativ, 4gb kort, crumpler väska.
24 000:-

Alt 2 = hus 3500 exponerringar 1 års garanti, 24-105 4L, 16gb kort, canon 430ex2 blixt.
25 000:-

Utöver dessa pengar har jag 12 000 jag skall lägga på blixt, synkset, reglexskärmar etc etc. Så vad verkar mest värt för mig som fotar mycket porträtt och landskap. Jag skall också köpa ett tele inom kort och kan därför få snålt om pengar.

Har ett 50mm 1.8 hemma redan men det säljs ifall första alternativet köpes. Men då måste jag investera i en vidvinkel/normalzoom också och det är rätt dyrt. Men å andra sidan får jag en 50 1,4 och 85... Aa vad tycker ni är mest värt?
Hej
Du kan få problem med garantin, den gäller formellt sett endast första ägaren.
Björn

Jag tycker att båda alternativen är alldeles för dyra. Bara huset finns att köpa för under 20 lök i butik i Sverige, och hus med 24-105 finns för 28k. Jag skulle allt pruta några tusenlappar.

Hus 19 000
50 1,4 3600
85 1,8 3700
4gb kort 300
Crumplet väska 1700
Stativ 1400
Stativhuvud 1700

Totalt: 31 400

Jag sparar alltså 6400...

5d Mark II fanns väl inte i mars 2008, så det är inte på riktigt, det alternativet, den började säljas typ november 2008. Annars räkna 16000 för ett hus som har lite garanti kvar, 24-105L ca 7000, de fasta gluggarna ca 2500 kr st. Dvs väl dyra alternativ

Fotokungen.com har ibland demo/visningsex med garanti som säljs för drygt 17000 SEK. Finns ingen anledning att betala 16000 för ett beg hus då.
//Leif

Och då svarar jag med att du antagligen inte förstod mitt svar.
Antag att du säljer ett objektiv till mig med 6 mån garanti kvar , objektivet går sönder och täcks av garantin, då vänder jag mig till dig och resten får du fundera ut
Svårare än så är det inte

Det har varit diskussion om den här tidigare...

Men: när jag köpte lens begagnad fick jag nog service gratis (tack, Tura) pga garanti men problem började när dom kunde inte få den reparerat. Då när jag vände till original säljaren (Fotovideo, nu Rajala) fick jag höra att garantin gällde inte eftersom jag var inte original ägare. Efter det har jag inte gett något värde för garanti när man köper begagnad. Men jag är helt säkert att det hela varierar mellan företag. Och att det har varit enklare om allt hade skötts av original ägare, problemet var dock att i dom garantiservicens följesedlarna var inte original ägarens utan mitt namn..

Senast ändrad:
Och då svarar jag med att du antagligen inte förstod mitt svar.
Antag att du säljer ett objektiv till mig med 6 mån garanti kvar , objektivet går sönder och täcks av garantin, då vänder jag mig till dig och resten får du fundera ut
Svårare än så är det inte

Hej igen.
Åter igen så ber jag om ursäkt för att jag avviker från trådens tema.
För att fortsätta på ditt exempel, när jag säljer objektivet till dig så upphör garantin. Det finns med andra ord garanti som kan täcka några skador. Jag har inte ställt någon garanti till dig och har inga förpliktelser gentemot dig när köpet är genomfört. Det finns inget att fundera på när du tar kontakt med mig igen för det trasiga objektivet. Vill du inte ta den risken det innebär att köpa begagnat? Köp nytt.
Med detta svar så avser jag att inte kommentera garantifrågan ytterligare vid begagnatköp.
Björn

Frågade Cyberphoto om just detta, klistrar in svaret här:

Garantin gäller även för honom/henne. Det är datum på kvittot som är aktuellt och blir det problem så ändrar man bara till den rätte kundens adressuppgifter så löser det sig.

Hej igen.
Åter igen så ber jag om ursäkt för att jag avviker från trådens tema.
För att fortsätta på ditt exempel, när jag säljer objektivet till dig så upphör garantin. Det finns med andra ord garanti som kan täcka några skador. Jag har inte ställt någon garanti till dig och har inga förpliktelser gentemot dig när köpet är genomfört. Det finns inget att fundera på när du tar kontakt med mig igen för det trasiga objektivet. Vill du inte ta den risken det innebär att köpa begagnat? Köp nytt.
Med detta svar så avser jag att inte kommentera garantifrågan ytterligare vid begagnatköp.
Björn

du missar hela poängen

om jag nu får problem med ett objektiv som jag har köpt av dig och det finns garanti kvar?
du sitter med orginalhandlingarna, du skickar in det för reparation
vill bara belysa en möjlighet om nu någon skulle bråka under garantitiden

jag har aldrig varit med om att någon bråkar så länge garantitiden gäller och något händer som skall täckas av garanti oavsett om jag är andre ägaren till en utrustning

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto