Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

GrAcK

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en ny digitalkamera och skulle gärna vilja ha lite tips. Just nu har jag en Canon IXUS och vill ha en lite mer "proffsig" kamera. Helst en kamera med CF och som inte kostar mer än 10000:-.

Vilket märke ska man välja? Vad bör man tänka på?

Tack på förhand!

/Viktor

Som Kim säger vad är du ute efter för kamera?

Minolta A1 har CF & kostar strax under 10k kr, om du söker på forumet & kollar recensioner så hittar du nog lite kommentarer om den.

Den är ett bra alternativ om du inte redan har t.ex Canon eller Nikon grejor, isåfall finns det lite flera kameror att välja mellan med utbytbar optik.

Som sagt vad vill du ha för kamera?

En systemkamera. Som fickkamera har jag IXUS:en. Vill ha en kamera som jag kan ställa in och ändra saker på.

En digital systemkamera..för runt 10 000:-

Då finns det Canon 300D att välja på, nytt.

Begagnat finns det Canon D30 och D60.

Nikon kommer oxå med en men det är inte fören tidigast i vår (D70).

Här är en utförlig test på 300D.

sagan skrev:
En digital systemkamera..för runt 10 000:-

Då finns det Canon 300D att välja på, nytt.

Begagnat finns det Canon D30 och D60.

Nikon kommer oxå med en men det är inte fören tidigast i vår (D70).

Här är en utförlig test på 300D.

Vilken är egentligen bäst?;)
Eller vilken hade du valt om har tillbehör osv i omtanke?

Jag är oxå på jakt efter en kamera i 10000 klassen. Gillar att fota allt från natur till extremsporter. Antalet bilder per sekund är ganska viktigt för mig.

Nihleen skrev:
Vilken är egentligen bäst?;)
Har avhandlats härom veckan i en ganska lång tråd... Och på DPreview kan du jämföra kamerornas prestanda sida vid sida. Där finns också tester på tre av de fyra som nämnts - alltså utom D70 som ännu inte är släppt (där finns dock en preview).

GrAcK skrev:
Helst en kamera med CF och som inte kostar mer än 10000:-.

/Viktor

Om du inte har minne (medföljande minne räcker tyvärr inte långt) och optik redan, så tillkommer det ju på priset för kamerahuset (exempelvis Canon 300D). Väska + filter m.m. gör att priset nog går upp en bra bit över dina tänkta 10000:-

En begagnad 300D kanske vore en ide?

/Håkan

niklasl skrev:
Har avhandlats härom veckan i en ganska lång tråd... Och på DPreview kan du jämföra kamerornas prestanda sida vid sida. Där finns också tester på tre av de fyra som nämnts - alltså utom D70 som ännu inte är släppt (där finns dock en preview).
Ok, tack. Vad heter tråden?

Re: Re: Köpa digitalkamera

hakanv skrev:
Om du inte har minne (medföljande minne räcker tyvärr inte långt) och optik redan, så tillkommer det ju på priset för kamerahuset (exempelvis Canon 300D). Väska + filter m.m. gör att priset nog går upp en bra bit över dina tänkta 10000:-

En begagnad 300D kanske vore en ide?

/Håkan

Jo, jag vet att priset går upp lite över 10000:- med CF, objektiv och väska o sånt. Men jag hoppas att priset ska gå ner lite, nu när D70 kommer och kanske någon annan trevlig kamera på PMA.

Köper jag en 300D så köper jag en ny. Känns tryggare och bättre så. Då har jag garanti och allt sånt kvar.

Re: Re: Re: Köpa digitalkamera

GrAcK skrev:

Köper jag en 300D så köper jag en ny. Känns tryggare och bättre så. Då har jag garanti och allt sånt kvar.

Håller med dig, köpte själv till en 3-årig garanti fån Canon till min Canon Powershot G5.

/Håkan, som gillar garantier ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto