Jag valde också en Nikon D50, min lista bestod från början av:
- Pentax *ist DS/DL
- Canon EOS 350D
- Konica Minolta Dynax 5D
- Olympus E-500
- Nikon D50
Jag har tidigare fotograferat ganska mycket med en gammal Pentax ME Super, som glad amatör (även om jag faktiskt sålt 3 bilder i mitt liv), men sista åren har det bara varit digitalt med en tidig modell av Sony Cybershot. Men när jag såg bilderna från en kollegas D70 blev jag väldigt sugen på en digital systemkamera, även om jag mest bara fotograferar familjen, semester och liknande.
De två förstnämnda är ju lite dyrare, E-500 fick väl sådär kritik på de tester jag läste, D50 fick genomgående väldigt bra kritik och 5D också bra men kanske något sämre. Men var nog mest inne på 5D, bättre omfång på kitobjektivet och bildstabiliseringen lät ju bra. Fast D50 hade som sagt lite bättre resultat och tja, Nikon är ju Nikon. Värdepaketet man skulle få med D50 (rengöring + en kurs) tyckte jag lät bra också. Jag åkte till en butik som hade bägge kamerorna, först höll jag i D50, den satt perfekt i handen, precis som min Pentax som jag hade en winder till, sen kände jag och klämde på på Minoltan, men den låg helt enkelt inte lika bra i handen, avtryckaren satt konstigt till, D50:n kändes mer gedigen.
Slutligen åkte jag och köpte senaste numret av digitalfoto där de testade D50 mot Canon 350D, där D50 fullständigt krossade 350D.
Nu har jag haft kameran i en helg, det är superroligt att fotografera igen, ögonblicksbilder tar man på ett kick, samtidigt som man när man vill kan ta mer kontroll över bilden.
Jag är i alla fall supernöjd, tycker det är en höjdarkamera!!!