Annons

Kaffebrus i konflikt med Syndikalisterna, transporter blockerade.

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Kaffebrus ska enligt kontot inte ha betalat lön till en fotograf på 6 månader. Syndikalisterna har blockerat transporter till och från kaffebrus.
Här finns info:

https://instagram.com/kaffebrus_blockade



Finns en hel del frågetecken.
Hur såg avtalet ut?

Varför måste man blockera transporter om de gjort fel borde väl domstol lösa detta?


Någon som vet någonting?
 

törnan

Aktiv medlem
Kaffebrus ska enligt kontot inte ha betalat lön till en fotograf på 6 månader. Syndikalisterna har blockerat transporter till och från kaffebrus.
Här finns info:

https://instagram.com/kaffebrus_blockade



Finns en hel del frågetecken.
Hur såg avtalet ut?

Varför måste man blockera transporter om de gjort fel borde väl domstol lösa detta?


Någon som vet någonting?

Vet ingenting om ärendet i sig men blockad är en facklig stridsåtgärd som är skyddad i lag (precis som strejk) och är ett sätt att förmå företaget att betala eller komma till förhandling utan att behöva ta det till rätten.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Det faktum att de väljer att blockera transporter till/från företaget istället för att gå till domstol får mig att gissa att företaget har inte gjort något fel enligt lagboken. Då är det meningslöst att gå till domstol, för facket skulle i det läget bara dra på sig onödiga kostnader i form av egna och företagets advokater.

Sedan är där en del frågor som jag tycker måste få svar innan vi kan peka ut någon part som, i någon mening, skyldig:
- har människan faktiskt varit anställd på företaget? Det kan vara så att han/hon varit praktikant, och då får man oftast ingen lön.
- om människan varit anställd på företaget men inte fått lön på sex månader, hur har hon/han klarat sig, ekonomiskt?
- om människan faktiskt har varit anställd på företaget, varför har det tagit så lång tid innan någon "gör något" åt den uteblivna lönen?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Enligt Malmö LS av SAC Syndikalisterna på Facebook:

"En medlem i vår fackförening har arbetat som fotograf på Kaffebrus AB sedan januari 2020.
Hon har aldrig fått något anställningsavtal och Kaffebrus har inte betalat ut lön
sedan december(!) förra året.
När fotografen valde att ta kontakt med facket så svarade företaget med att avskeda henne!
Kaffebrus har därmed gjort sig skyldig till föreningsrättskränkning och flera brott mot lagen om anställningsskydd.
Dessutom är dem alltså skyldiga vår medlem lön för över ett halvår!
För att driva in löneskulden kommer Malmö Arbetarsyndikat vidta stridsåtgärder mot Kaffebrus AB. Blockaden den 9 September är första steget."
 
Senast ändrad:

jonas18z

Avslutat medlemskap
Är målgruppen för instagramkontot utländska köpare eller varför är varje post på engelska?
Lite oklart men läster att personen som var den drabbade var från Spanien, kanske så hon förstår.


Verkar som de skriver på svenska och engelska på facebook som länkats ovanför.


Ser mörkt ut med betyg på Google.



Vore intressant att de ett uttalande från kaffebrus.
 
Senast ändrad:

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Nu var det ett tags sedan jag höll på med arbetsrätt och MBL men vill minnas att en indrivningsblockad är tillåten även under fredsplikt. Nu framgår det inte om ett kollektivavtal finns men med tre anställda är väl chansen rätt liten. SAC är dock stridslystna och har vid flera tillfällen drivit otillåtna stridsåtgärder.

En fackförening kan så klart driva ärendet i AD (om kollektivavtal funnits) alternativt kan den anställde (med eller utan hjälp från fackförbund) driva ärendet i tingsrätten. Jag tror som sagt att inget kollektivavtal finns så därmed är det den anställde som måste väcka talan i tingsrätten.

Finns inget anställningsavtal och företaget inte betalat ut någon lön alls så blir det nog svårt att driva ärendet då bevisbördan ligger på den som hävdar att muntligt avtal finns. Har däremot företaget betalat ut lön så får det ses som konkludent handlande och då behövs inget skriftligt anställningsavtal.

Min arbetsrättskunskap är ganska gammal så läs ovan med reservation för att andra regler kan gälla :)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Går inte länka men om man kolla kommentaren på äldsta bilden instagram så säger dig sig ha flera bevis för att anställning finns men inget skriftligt avtal finns.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
En sak som jag kanske glömde skriva, har aldrig haft något problem med kaffebrus, var sig support, problem eller leveranser. Tvärtom har varit mycket nöjd.
 

PMD

Aktiv medlem
Kaffebrus ska enligt kontot inte ha betalat lön till en fotograf på 6 månader. Syndikalisterna har blockerat transporter till och från kaffebrus.
Den som vill transportera saker till och från Kaffebrus kan dock göra det. Det är olagligt att hindra någon från det. Syndikalisterna kan bara stoppa transporter som utförs av dess medlemmar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kaffebrus ska enligt kontot inte ha betalat lön till en fotograf på 6 månader. Syndikalisterna har blockerat transporter till och från kaffebrus.
Här finns info:

https://instagram.com/kaffebrus_blockade



Finns en hel del frågetecken.
Hur såg avtalet ut?

Varför måste man blockera transporter om de gjort fel borde väl domstol lösa detta?


Någon som vet någonting?
Synnerligen underlig aktion. När man läser inläggen på länkad Instagram är vartannat en kundkommentar på engelska om hur kass kaffebrus är som leverantör.
Om Syndikalisterna på riktigt driver ett arbetsrättsfall bör de hålla sig till den saken.

Väldigt olämpligt ifall de inte betalt lön till anställda. Men det här känns som att det finns annat som ligger bakom attacken.

Som kund med ett flertal genomförda köp är jag väldigt nöjd med deras hantering.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Den som vill transportera saker till och från Kaffebrus kan dock göra det. Det är olagligt att hindra någon från det. Syndikalisterna kan bara stoppa transporter som utförs av dess medlemmar.
Det är fullt möjligt att de har flertalet medlemmar som kör exempelvis för DHL eller PostNord men däremot har jag svårt att se om de har rättsligt stöd att använda dem i en stridsåtgärd mot annat företag. Det finns en relativt ny lag från 2019 som stärker fredsplikten vilket gör det svårare att ta ut arbetare i stridsåtgärder om inte syftet med stridsåtgärden är att det ska tecknas ett kollektivavtal.

Det känns dock underligt att den anställde väntat så länge med att driva frågan.

Ren spekulation: det kan vara så att personen varit medlem i annat fackförbund som ansett att frågan inte går att driva av olika skäl och denne har då bytt till SAC som i alla fall historiskt drivit ganska hopplösa fall. SAC har ju dessutom inte någon avtalsrätt sist jag var aktiv inom ämnet.
 

sceptic

Aktiv medlem
Att SAC tar till "okonventionella" metoder och blanda in tredje person (kunder/speditörer) i sina försök att pressa arbetsgivare är inget nytt:

Jag skulle inte bli förvånad om det, i det här fallet, är så att SAC hindrar leveranser som inte alls har med konflikten att göra (OBS att jag inte påstår att så är fallet).
 

netstorm

Aktiv medlem
Oseriöst agerande av förbundet och det förvånar mig att folk hakar på genom att lämna negativa omdömen när vi enbart fått reda på vad vi ska tycka och inte vad som faktiskt skett. Att dra upp missnöjda kunder känns helt irrelevant.

Har tidigare hört att de har hög personalomsättning med lite oordning bakom kulisserna men att gå därifrån till att vägra betala ut löner efter 16 år låter som ett ganska stort steg. Att fotografen blivit creddad på fotoinlägg i sociala medier, själv fakturerat företaget, och det saknas anställningsavtal får det snarare att framstå som något annat än en vanlig anställning och gissningsvis är det där konflikten ligger.

Utan konkret information så är det svårt att bilda sig en uppfattning.
 

tryman

Medlem
Tjenare!

Jag jobbar som fotograf och är gammal stamkund till Kaffebrus då jag bor väldigt nära dom. Har med åren lärt känna personalen där och jag känner till denna blockad. Jag har skrivit på syndikalisternas Facebook-sida för att där få någon slags respons från dom, men respons har lyst med sin frånvaro.

Jag klipper in den text jag skrev där:
"Hej på er! Den här blockaden verkar onödig och smått absurd i mina ögon. Jag råkar känna personalen på Kaffebrus och jag har träffat "er fotograf" ett par gånger. Det är inte så att hon inte fått lön. Hon har ju fakturerat de jobb hon gjort på egen (spansk?) F-skatt, som frilansfotograf. Jag själv är också frilansfotograf och kan branschen. Om man går med på avtalat belopp för ett specifikt jobb och sedan fakturerar belopp enligt det man kommit överens om, hur kan man då hävda att man inte fått lön? Som jag förstår det har hon även önskat att fakturera en klumpsumma utskrivet under en och samma månad, för att undvika någon slags extra företagsavgift i Spanien. Som jag fått veta har hon även blivit erbjuden anställningsavtal med rimlig lön, men själv avböjt. Hur kan man då komma i efterhand och säga att man inte fått lön eller blivit avskedad??? Och dessutom begära skadestånd??? Jag är FÖR arbetares rättigheter, men i det här fallet tycker jag att det gått för långt åt andra hållet. Ni som anmält att ni ska medverka på blockaden, har ni information om hur hela denna konflikt utspelat sig? Kan ni med rent samvete vara med på en blockad, trots att personen i fråga både har fått betalt och fakturerat enligt överenskommet, samt blivit erbjuden anställningsavtal med skälig lön? Och en direkt fråga, hur kommer det sig att ni hävdar att hon inte fått lön och att hon blivit avskedad? Anledningen att jag skriver här är att jag tycker detta är snett och fel och jag blir provocerad av när man gör tok fel i sådana här frågor. Tänk efter lite, ni som är ivriga på att genomföra en blockad..."

Länk till deras fb:

Jag har personligen träffat fotografen (som startat konflikten) och bl.a. givit henne råd om hur hon kan fortsätta som frilansfotograf. Och att hon jobbat där med egen f-skatt, om det har det inte rådit något tvivel om. Funderade själv på om jag skulle anlita henne som modell och kanske assistent, men nja, knappast efter detta.

Varför bryr jag mig i detta då? Jo som sagt, jag känner ju personalen på Kaffebrus och vet att det är en bra arbetsplats, plus att jag blir så jäkla provocerad av det förfarande som denna fotograf och Syndikalisterna genomför nu. Dom bombar ju ut sjukt mycket negativt om Kaffebrus nu, eget anti.Kaffebrus-insta-konto, osv. Verkar som dom går över flera gränser för vad som är en vettig facklig åtgärd för en enskild "arbetare". Detta är totalt fel väg att gå om man är seriös med att fortsätta som frilansfotograf. Bättre vore väl att längs vägen man blir duktigare på foto, succesivt förhandla upp sitt arvode. Enligt det som händer via Syndikalisterna nu skulle det innebära att jag skulle kunna väcka samma blockader mot typ alla mina gamla kunder som jag fakturerat genom tiderna. Hur rimligt är det?

Såg någon kommentar om hög personalomsättning. Det är ett litet företag med få anställda. Ett par har jobbat där länge, några andra har jobbat en kortare tid och sen slutat för att t.ex. börja plugga. Alla jag träffat där när jag har handlat har varit riktigt schyssta typer. Alltid kul att stanna till där å snickesnacka lite.

Hoppas ni blivit lite klokare av min input ;)

Mvh
Kentaroo Tryman
 
Senast ändrad:

snaxalig

Aktiv medlem
Verkligen en märklig historia. Till exempel, varför använder SAC ett särskilt skapat instagram-konto för det här, och inte deras officiella? De skulle få större spridning och mer uppmärksamhet. Jag gissar att det är för att de snabbt ska kunna stänga ned kontot och slippa förknippas med ärendet när alla inser hur de fel har i sak.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Tack för bra info nu har vi i alla fall två sidor av hisotrian.
Fråga på instagram till kontot
"
Inte för att vara den, men man börjar väl inte att jobba för en arbetsgivare innan man har ett signerat anställningskontrakt?"

"

kaffebrus_blockade

@hellovideo.se Det är ganska vanligt att arbetsköpare undviker att skriva anställningsavtal, ju prekärare situation den som ska arbeta befinner sig i desto vanligare är det. I det här fallet handlar det t ex om någon som varit ny i Sverige, velat tro det bästa om sin chef och dessutom legat på väldigt länge för att få ett avtal, men hela tiden fått höra att "muntliga avtal gäller". Precis som du skriver är det en god idé att alltid kräva skriftligt avtal för att undvika att ord står mot ord vid en eventuell konflikt. I rättslig mening uppstår dock anställningen så fort man sätter igång och arbetar, det är att bevisa att man arbetat som kan bli ett problem. Här finns dock gott om bevis, men arbetsköparen vägrar ändå rätta sig efter lagen efter förhandling med facket. Därför har vi nu gått vidare med indrivningsblockad."


Undra vad detta gott om bevis är för någonting i sådant fall....
 

tryman

Medlem
Ja det hela är onekligen lite snett här. Hon har hoppat in lite då och då som frilansfotograf med eget företag, som konsult kort och gott. Det ska man inte blanda ihop med en anställning och anställningsavtal. Majoriteten av fotografer i Sverige (och utomlands?) har egen firma och fakturerar sina kunder. Att hon är "ny" i Sverige förändrar väl inte grunden att hon är freelance, där gäller väl samma praxis för egenföretagare oavsett land väl?[/QUOTE]
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har inte heller något negativt att säga om kaffebrus. Jag har skickat tillbaka en grej som felat och fått en ny vara så de verkar värna om sina kunder.
 
ANNONS