Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för fotografering av sår

Produkter
(logga in för att koppla)

Always The Man

Aktiv medlem
Tänker köpa en kamera som huvudsakligen ska användas för fotografering av sår och hudförändringar. Ett makroläge är alltså ett måste.
Behöver ju inte vara så avancerad utöver detta så jag hoppas komma undan med inte alltför stora hål i plånboken.
Några förslag?

Hej!
Jag skulle rekommendera en nikon coolpix 4500 och en nikon coollight belysning. Används ofta på sjukhus och av tandläkare. Närgränsen är 2 cm och det så nära att det nästan är opraktiskt!

Själv har jag gjort några jobb för hemvården i Sydhavn / København. Det första jobbet var att ordna lite bilder som skulle kunna användas till undervisning om sår / sårvård. Jag använde min Minolta Dynax 9xi med ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL Macro Super som kan ta makro 1:2. Om det är bra ljus i rummet behöver du ingen blixt. Men om det är viktigt att framhäva detaljerna och det inte spelar så stor roll med naturliga färger, så ska du ha en blixt. En makroblixt är självklart det som ger det bästa fototekniska resultat. Men bilderna blir bra nog om du bara har en upplättningsblixt.

Om du ska ha bilder på ett lite längre afstånd gäller ju det samma som vid all annan inomhusfotografering.

Om du vill komma undan billigt så ska det ju inte vara en Nikon som någon sagde. Sådan sett de flesta andra SLR kan klara det samma till en billigare pris. Och här är det objektivet och makroblixten som är det viktiga. Låt det styra i första hand.

Always skrev:
Så en Sony Cybershot DSC-P8 t.ex. skulle räcka tror du?
Ja, troligen, det beror på vad du skall ha bilderna till. Dermatologibilder kan ibland behöva hög upplösning för diagnos/differentialdiagnos och jag vet inte säkert vad kameran du nämner klarar.
Men A och O för hudbilder är rätt färgtemeratur (dagsljustemp) och jämn belysning. Sårbilder behöver i regel inte så hög upplösning framför allt inte om det bara är fråga om att dokumentera en utvecklig.
Us

Är inte blixten och hanteringen av den nyckelproblemet här? Närgränsen på de flesta digitala kameror är tillräckligt bra, men det är lätt att få utfrätta ytor och ojämn belysning med en vanlig op-lampa tex. En bra ringblixt och rätt på måste väl vara bra.

mvh
Peter

Vet att Nikon sålt ett speciellt kit avsett främst för dentalklinisk dokumentation. En Coolpix 5000 med ringblixt.

Kan gissa att den idag är ersatt av modell 5400.

ANNONS
Götaplatsens Foto