** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Kamera för stillbildsfotografering av leksaker och porträttkort…

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Förlåt allihopa men jag ville bara dubbelkolla en grej…
Jag har varit fram och tillbaks här i köptankar, upp och ner. Men på grund av personliga skäl så måste jag tänka om på nytt.

Jag är ute efter en kamera för att främst använda För stillbildsfotografering av leksaker och lite porträttkort. Jag skulle verkligen vilja lära mig att ta foton som ser ”Cinematiska” ut, med mycket bokeh osv.
Där leksakerna ska porträttera en känsla med uttänkta scenografier och ev praktiska effekter (snö, eld vatten osv) i bakgrunden/framför motivet.

Då är frågan: om jag nu ska ägna mig åt den här typen av fotografering och inte fota så mycket rörliga motiv, visst borde det gå bra med vilken ”halvmodern” dslr/aps-c som helst sålänge den har fokuspunkter som jag kan låsa :)?

Jag inser att allt har med objektiv, slutartid och ljus att göra också, men det är det som leder till frågan, för jag vill lägga så lite som möjligt på en kamera som jag kommer använda i ganska ”ruskiga” miljöer.

Har ni något tips om det jag skulle vilja ha är:
* Vinklingsbar skärm (touch ej nödvändig)
* ingång för en trådutlösare
* Bra fokus på stillastående motiv/porträtt

Märke spelar mindre roll, men gärna så billig som möjligt då detta är ett testprojekt som jag inte vet om jag kommer fortsätta med :)

Långt blev det, tack för att ni orkat läsa och ännu större tack för ev svar 🙏🏽!
 
Med "mycket bokeh" antar jag att du egentligen menar kort skärpedjup? Sen vill man ju gärna såklart ha en fin bokeh också :) Bokeh har ju inget med kameran att göra dock utan ligger helt i objektivet.

Själva kameran spelar ju inte så stor roll annat än att den såklart uppfyller de specifika krav man har. Sen är enligt mig en av de viktigaste sakerna att ha en kamera som man faktiskt gillar att använda. Sen till just objekt/produktbilder och porträtt så är ju ett makro-objektiv ett perfekt val. Det finns nästan inga dåliga makro-objektiv heller utan de tenderar att vara skarpa och ha fin bokeh också.

Det viktigaste av allt för att ta bra bilder är ju dock att lära sig använda grejorna man har och såklart exponeringstriangeln(ISO, slutartid, bländare) samt om ljus och komposition.

Vad har du tänkt för maxpris för allt?
 
Jag hade en budget som sprack rätt hårt pga andra omständigheter, där jag valde mellan nikon Z5 och Canon R… dess så använde jag en 70D och bytte en kort period till M50 mkII. Men den kändes alldeles för liten att hålla i, så som den bakåtsträvare jag är så kollar jag återigen på aps-c… och i dagsläget så letar jag efter något så enkelt som möjligt för så lite som möjligt… mest för att bara ”komma igång” då jag sålde min m50 innan jag hann köpa den nya kameran.

så jag kollar på lite begagnat, men även instegsmodeller som Canon 250D/nikon D5600.

kga kommer fota rätt nära marken med stativ så det är att föredra lättare hus… lånade en Nikon D7100 och det var lite svårt att få den att stå rätt med tripoden :)

så tips mottages tacksamt 🙏🏽!
 
Jag hade en budget som sprack rätt hårt pga andra omständigheter, där jag valde mellan nikon Z5 och Canon R… dess så använde jag en 70D och bytte en kort period till M50 mkII. Men den kändes alldeles för liten att hålla i, så som den bakåtsträvare jag är så kollar jag återigen på aps-c… och i dagsläget så letar jag efter något så enkelt som möjligt för så lite som möjligt… mest för att bara ”komma igång” då jag sålde min m50 innan jag hann köpa den nya kameran.

så jag kollar på lite begagnat, men även instegsmodeller som Canon 250D/nikon D5600.

kga kommer fota rätt nära marken med stativ så det är att föredra lättare hus… lånade en Nikon D7100 och det var lite svårt att få den att stå rätt med tripoden :)

så tips mottages tacksamt 🙏🏽!

Du kan ju även kolla på Fuji's X-system. De har små och lätta kamerahus och väldigt fina objektiv. T.ex flertalet små och lätta fasta objektiv med mycket hög bildkvalité. Kör själv Fuji och deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att fota med.

Hur bra den står på stativ beror ju dock såklart även på stativet i sig samt vad man har för objektiv på.
 
Sony A7, den första versionen. Går få ett begagnat hus på mpb för under 5000 kr.


Spegellös så du kan köra adapter och testa massa gamla objektiv från spegelreflex kameror.

Fullformatssensor så att bokeh möjligheterna ökar.

Vinklingsbar skärm.

Stöd för fjärrutlösare.

Storleken ska förhoppningsvis fungera med.

Kanske en kamera man kan känna sig begränsad av med tiden men tillräckligt modern och kraftfull för att göra det du verkar önska. Men det går nog sälja den för en snarlik summa ett tag till framöver om man vill uppgradera sig senare.
 
ANNONS