Annons

kamera med inbyggt fast objektikv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnie Utter

Avslutat medlemskap
Hej,
jag sålde hela min kameraväskan med 15-55. fast 50mm och 10-10mm objektiv då jag var student. Behövde pengarna.
Men nu när jag börjat jobba igen och har småbarn är jag intresserad av ett lättare alternativ. Jag undrar om det finns kompakta digital kamerorr med fast 50mm eller liknande. Jag vet att det finns "Stängda" miljöer med utbytbara objektiv.
Jag hinner inte fota/kommer inte fota så mycket mer än barnen. Kanske något semesterfoto.
Det enda jag önskar nu är ett lättare system med ett godtyckligt fast 50 mm om det finns. Jag är medveten om att jag inte får samma skärpa och ev ISO som min tidigare EOS450. Och jag är medveten om att redigeringsmöjligheterna p.g.a. ingen RAW minimeras. Krav just nu är alltså mindre kamerera med godtyckligt 50mm (helst fast)

Senast ändrad:
Kompaktkameror med fast brännvidd ligger väl oftast på 28 mm (Ricoh GR, Nikon Coolpix A) eller 35 mm (Fujifilm X100(s)). Det finns garanterat fler alternativ. För 50 mm (35 mm film ekvivalent brännvidd alltså) så har de oftast någon form av zoomobjektiv och här finns en hel uppsjö av alternativ.

Snabb autofokus!

Hej,
jag sålde hela min kameraväskan med 15-55. fast 50mm och 10-10mm objektiv då jag var student. Behövde pengarna.
Men nu när jag börjat jobba igen och har småbarn är jag intresserad av ett lättare alternativ. Jag undrar om det finns kompakta digital kamerorr med fast 50mm eller liknande. Jag vet att det finns "Stängda" miljöer med utbytbara objektiv.
Jag hinner inte fota/kommer inte fota så mycket mer än barnen. Kanske något semesterfoto.
Det enda jag önskar nu är ett lättare system med ett godtyckligt fast 50 mm om det finns. Jag är medveten om att jag inte får samma skärpa och ev ISO som min tidigare EOS450. Och jag är medveten om att redigeringsmöjligheterna p.g.a. ingen RAW minimeras. Krav just nu är alltså mindre kamerera med godtyckligt 50mm (helst fast)

Du måste nog lägga till snabb autofokus till dina krav för att kunna fota barn. Då faller tyvärr de flesta kompakter bort. Det finns ju flera ganska små DSLR, typ Olympus som du kanske skulle titta på. Visst går det att fota med långsam autofokus, men du kommer att få fler bilder med suddiga barn. Själv kör jag numera med en Fujifilm XPRO 1 plus ett 35mm (motsv. 50 mm på 24x36) och den är lite långsam, men det går att fota barnbarn i alla fall. -alla bilder måste ju inte vara skarpa - digital "film" är ju nästan gratis!

ANNONS
Götaplatsens Foto