Annons

Kameraköp - budget.

Produkter
(logga in för att koppla)

Xen

Aktiv medlem
Jag planerar att köpa en digitalkamera för ca: 2500:- Jag kan väldigt lite om kameror och deras funktioner och inställningar och vill helt enkelt ta bra bilder enkelt och snabbt. Den måste vara lätt att bära med sig i fickan då jag vill ha med den på min kommande 3-månaders resa i Asien.

Efter att ha läst runt på forumet så verkar de flesta rekommendera Canon Powershot A80.
om jag skulle köpa den skulle då detta minneskort, http://se.pricerunner.com/computing/storage/memory-cards/152712/details, fungera bra?

Är det fortfarande Canon som gäller?

EDIT: såg att länken inte fungerade som jag ville. Det är ett Kingston CompactFlash 1GB för 598:-

Senast ändrad:
Alla Compact Flash typ I (de tunnar) bör fungera bra, och eftersom Kinston är ett välkänt märke är det knappast några problem. Kolla gärna på tillverkarens hemsida, ofta finns listor över testat kompatibla kameror. Tänk också på att kolla om laddningsbara batterier ingår, gjorde inte det för 1,5 år sedan när jag köpte en A70

Om du har varit och kännt på A80 och tycker att den är lagom i storlek och allt det så är den ett bra köp. Fast jag är nyfiken på var du hittar den för 2500kr. :)

Vad gäller minneskort så brukar man rent generellt rekommendera Sandisk då dessa oftast har färre problem med kompatibilitet än andra kort.
A80:n är, vad jag vet, inte särskilt känslig, men det kan vara bra att testa så att det funkar först.

En del kort fungerar inte i vissa kameror. Eller vissa kameror funkar inte ihop med en del kort, om man vill se det så. Sandisk verkar vara säkraste kortet vad gäller kompatibilitet.

Jag kommer inte ihåg vilken modell det var nu, men för att ta ett konkret exempel så vill jag minnas att Cyberphoto skrev som notis om en kamera. (nu kanske det inte är ordagrant men... "Denna kamera är mycket känslig för minneskort. Vi rekommenderar Sandisk till just denna kamera."

Jag har läst på olika forum om folk som har haft problem med en del kort tillsammans med sin kamera och när de testat ett annat så har det funkat osv osv.
Det kan hända att det finns sådana problem med Sandisk åxå, men jag kan inte påminna mig att jag läst om det iaf, så det borde om inte annat vara ovanligare.

Edit:
Så det är ingen undersökning jag sett utan en känsla jag fått (och flera med mig) efter att ha läst otaliga inlägg i forum på olika ställen under ett par års tid.

dumbo skrev:
Om du har varit och kännt på A80 och tycker att den är lagom i storlek och allt det så är den ett bra köp. Fast jag är nyfiken på var du hittar den för 2500kr. :)

Vad gäller minneskort så brukar man rent generellt rekommendera Sandisk då dessa oftast har färre problem med kompatibilitet än andra kort.
A80:n är, vad jag vet, inte särskilt känslig, men det kan vara bra att testa så att det funkar först.

Oj jag menade A85an. Är den mycket sämre?

Tack för svaren! Jag ska testa ett Kingston då det är mycket billigare och varje sparad krona är viktig för mig just nu=)

Njae. A85 har mindre sensor, vilket ger lite mer brus, men det är inte något påtagligt. Den har inte heller någon vridbar LCD-skärm.
Sedan är det väl lite småsaker som att man inte har någon "inzoomad" ruta i mitten av bilden vid manuell fokus.
Manuell fokus är rätt bökigt att använda på dessa kameror i vilket fall så det är bara ett litet minus i kanten. Sen är det väl säkert lite andra småsaker åxå, men A85 är åxå en utmärkt kamera.

Jag har ju A70:n, som är föregångaren, och har i stort sett bara bra saker att säga om den.

Nej, det sa jag inte (tror jag). :)

A85 är som en A70 fast nyare och med högre upplösning. Så den är snabbare och har lite mer pixlar. Så, om det alls går att få tag på en A70 idag, så skulle jag ändå valt A85.

A4 funkar dock bra med både A70 och A85. Kanske yterligare lite bättre med A85 dock, då den har lite fler pixlar.

Nej det var nog jag som missuppfattade=)

Jo jag tror nog att det blir en A85. Det är många som rekommenderar den om man ska ha en kamera i den prisklassen. Men jag ser säkert inga större skillnader på kameror eftersom jag är ny inom allt det här=) men det kommer väl det med!

Tack för hjälpen!

En fråga till... tar det långt tid från det att man trycker på avtryckaren tills det att bilden faktiskt tas med A85an?

ANNONS
Götaplatsens Foto