Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraljud (slutare, framdragning och återspolning)

Produkter
(logga in för att koppla)

ektober

Aktiv medlem
Är det någon som vet var man kan hitta ljudfiler på olika kamerors slutarljud? eller vore det av intresse att i denna tråd lägga in ljudfiler på olika kamerors slutarljud?
Leica och Hasselblad är väl de som jag kommer att tänka på som har väldigt fint och förtroendeingivande ljud, men det är ju även kul att höra tröskverket från en Praktica.

Används inte en kamera bäst att ta bilder med?
Lyssna på ljud från en slutare till en speciell kamera, e´ de´ intressant?

Hur kameran låter säger endel om hur den är konstruerad. För mig är det en del av fotoupplevelsen.
Sedan finns det ju även situationer där man vill ha en tyst kamera.

dpreview brukar ha ljudfiler på nya kamerarecensioner. Kolla nya D80 t ex. Äldre kameror vet jag inte var du hittar.
Men ett inspelat slutarljud som spelas upp i en dator kommer nog aldrig att spegla en fotoupplevelse.

Ett litet förtydligande:
Jag menar kameraupplevelse och inte fotoupplevelse. Jag upplever kameran som mer tillförlitlig om den har ett visst ljud. Ljudet har en indirekt verkan på fotoupplevelsen på så sätt att jag fotograferar lite friare när kameraupplevelsen är sådan att jag slipper tänka på om kameran ska krångla eller inte.

Nej, det är nog svårt att få den rätta känslan bara genom att lyssna på slutarljud på datorn. Men jag tycker man kunde höra en hel del på de ljudklipp som var i länken. Dels hur efterklangen är och dels hur gällt det låter när spegeln rör sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto