Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kameraslutare filmad med höghastighetskamera
- Trådstartare Erik X
- Start datum
J O Härnström
Aktiv medlem
Tack för den!
Informativ och roande.
/Janne
Informativ och roande.
/Janne
Canalog
Aktiv medlem
Jag kollade på YouTubeklippet igår (i a f en del av den) gm tråden här på Fs....) visst, mycket intressant men jag tror inte jag riktigt fattade ”finliret” när han började analysera skilladen mellan riktigt korta slutartider 1/4000 osv...och det där med blixtsynk...
Vore också intressant att se motsvarande filmade jämförelse mellan t ex modern Eos 5D och gamla analoga gummi-ridåslutare (Nikon/Canon etc.), centralslutare som Compur (?) i ett gammalt Zeiss-objektiv t ex och även andra slutare....
/B
Vore också intressant att se motsvarande filmade jämförelse mellan t ex modern Eos 5D och gamla analoga gummi-ridåslutare (Nikon/Canon etc.), centralslutare som Compur (?) i ett gammalt Zeiss-objektiv t ex och även andra slutare....
/B
Erik X
Aktiv medlem
Båda ridåerna rör sig med samma hastighet även när man kortar ner slutartiden till 1/1000, 1/2000, 1/4000 osv. Skillnaden är att glipan mellan 1:a och 2:a ridån blir smalare ju mer man kortare ner tiden..... analysera skilladen mellan riktigt korta slutartider 1/4000 osv...och det där med blixtsynk...
Bränner man av en vanlig blixt på dessa korta slutartider så får man ett ljust band tvärs över bilden just där glipan råkar befinna sig och resten av bilden blir mörk.
Med vanlig blixt så får man alltså inte välja kortare tid än "blixtsynktiden" för den aktuella kameran; det är den kortaste tiden där båda ridåerna står helt öppna för ett ögonblick. Där har kameran alltså inte börjat minska ner glipan överhuvudtaget.
Blixtar med High Speed Sync bränner av en skur av korta blixtpulser så att man får ljus allteftersom glipan förflyttar sig. Undrar om man inte skulle kunna ana en viss randning om man granskar ett HSS-blixtfoto riktigt noga?
Senast ändrad: