Annons

Kan inte filma 25 fps, hur bästa kompromiss?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Jag vill filma så det ser ut som "film" dvs likt 24 fps med slutare 1/48, men min videokamera filmar i 50 fps.

Vitsen med att köra 24 fps är att man får en mjukhet och lite soft skärpa. Det är skillnad på känsla i tv4 nyheter och en riktig film.
Hur får jag bästa resultat om min kamera bara kan filma i 50 fps?
Jag kan ställa in manuell shutter och sätta den på 1/50. Men om jag testar det och filmar med 50 fps och sedan konverterar till 25 fps i Vegas Pro blir det inte så soft och fint som jag vill.Kameran filmar ju i en viss bit rate och vid konverteringen tar väl Vegas bort typ varannan bild för att konvertera till 25 fps. Då blir det ju bara halva bit rate?
Gör jag fel eller Hur skall jag filma/konvertera så att det ser bra ut?,
 

apersson850

Aktiv medlem
Om du faktiskt använder 1/48 eller 1/50 s lär du knappast se skillnad på. Men om det i verkligheten är 1/100 sekund, för att det ska finnas tid mellan varje exponering också, och sen slänger varannan bild, då kan du säkert se skillnader på rörelser. Bilden blir lite suddigare och sämre, ju längre tid du har. Även när skärpan sitter där.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, att slänga varannan bild ger ingen mysig upplevelse. Jag har försökt få FFMPG att göra precis det utan att lyckas bra. Jag gissar att bästa medicinen är att hitta en kamera som faktiskt filmar i 25 (24) bilder per sekund.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Jag kan inte Vegas Pro men min gissning är att ditt projekt/timeline är i 50fps på grund av ditt material? Testa att göra så att din timeline/projekt är i 25fps och sen dra in ditt material.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
det är väl bara o filma 50fps och 1/100s o sen exportera i 24 fps ut från verktyget
Problemet med det är troligen att verktyget som sagt i princip bara kastar bort varannan ruta.
Filmen blir inte helt ”smoth” utan får viss ”ryckighet”.
En film som från början är gjor i rätt hastighet med rätt exponeringstid ger en mjukare rörelse eftersom rörelseoskärpan gör att bilderna flyter jämnare i övergången ruta för ruta.

Det finns skett fackspråk och proffsförklaringar som är mer korrekt. Men som ovan har jag upplevt det.
 

martley

Aktiv medlem
Att filma med X bilder per sekund säger inte allt om hur lång exponeringstiden för varje bildruta är, även om 1/X sekunder är det teoretiskt maximala, men det går åt lite tid för slutaren att återställas och för att flytta filmen till nästa ruta / spara undan från digitalsensorn. Dock tror jag inte att det skulle röra sig om lika lång tid som själva exponeringstiden. Så om man rent hypotetiskt tänker sig att med 24 fps och kanske 1/30 s per exponering så blir glappet mellan bilderna och därmed "stumfilmshackigheten" betydligt mindre.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
det är väl bara o filma 50fps och 1/100s o sen exportera i 24 fps ut från verktyget
Nej, det blir fel om man är ute efter rörelseoskärpan man får vid 24fps 1/48s.
Om man inte ska dra ned hastigheten på sitt material (slow motion) så ska man hålla sig till en och samma slutartid oavsett 24/25/30/50/60 fps.

En sökning på problemet i Vegas gav många svar om att slå av "smart resampling", dessvärre verkar man behöva göra det för varje enskilt klipp.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det traditionella i filmkameror, sådan som filmar film på film, alltså, är en 180° slutare. Den roterar, och gör ett varv per bildruta. Vilket innebär att exponeringstiden blir motsvarande hälften av bildfrekvensen. Under den andra halvan dras filmen fram till nästa ruta.
Det fanns också filmkameror med XL-funktion. Där kunde man öka vinkeln till 220°, och på så sätt filma i lite svagare belysning.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nej, det blir fel om man är ute efter rörelseoskärpan man får vid 24fps 1/48s.
Om man inte ska dra ned hastigheten på sitt material (slow motion) så ska man hålla sig till en och samma slutartid oavsett 24/25/30/50/60 fps.

En sökning på problemet i Vegas gav många svar om att slå av "smart resampling", dessvärre verkar man behöva göra det för varje enskilt klipp.
Konstigt svar. 50 och framför allt 60 fps och 1/50 s är ju omöjligt! Menar du att kameran automatiskt sänker slutartiden så att man kan ta så många rutor per sekund eller menar du att kameran automatiskt sänker fps så att den tar så många 1/50 s-rutor som det hinns med? Något av detta måste hända enligt naturlagarna och matematiken och ingetdera kan väl vara bra? Kanske menar du att man ska använda 1/100 sekund vid alla fps även 24,25 fps?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Konstigt svar. 50 och framför allt 60 fps och 1/50 s är ju omöjligt! Menar du att kameran automatiskt sänker slutartiden så att man kan ta så många rutor per sekund eller menar du att kameran automatiskt sänker fps så att den tar så många 1/50 s-rutor som det hinns med? Något av detta måste hända enligt naturlagarna och matematiken och ingetdera kan väl vara bra? Kanske menar du att man ska använda 1/100 sekund vid alla fps även 24,25 fps?
Screenshot_20201110-160923.png

Vad står det vid Shutter? Däremot kan man inte ha högre antal grader än 360, dvs 60 bilder/s och 1/50 s går inte. Dock var det nog samma nämnare som antal bilder/s som avsågs.

(En kamera för "plastremsa" är en annan sak.)
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Konstigt svar. 50 och framför allt 60 fps och 1/50 s är ju omöjligt! Menar du att kameran automatiskt sänker slutartiden så att man kan ta så många rutor per sekund eller menar du att kameran automatiskt sänker fps så att den tar så många 1/50 s-rutor som det hinns med? Något av detta måste hända enligt naturlagarna och matematiken och ingetdera kan väl vara bra? Kanske menar du att man ska använda 1/100 sekund vid alla fps även 24,25 fps?

Det jag menar är att man normalt inte vill blanda olika fps om man kan styra källmaterialet själv. Men vill du att rörelseoskärpan ska te sig lika om du spelar in i både exempelvis 24 och 50 så ska båda ha samma slutartider vare sig du väljer 1/50, 1/100 etc. Om man blandar 24 fps och 60 fps så får man rätta sig efter minsta möjliga så klart.

Men 50 fps och 1/50 är inte alls omöjligt med digitala kameror eftersom ingen mekanisk slutare används.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Visa bilaga 151563

Vad står det vid Shutter? Däremot kan man inte ha högre antal grader än 360, dvs 60 bilder/s och 1/50 s går inte. Dock var det nog samma nämnare som antal bilder/s som avsågs.

(En kamera för "plastremsa" är en annan sak.)
Nu fattar jag inte vad du menar. Mattias sa att man skulle ha samma slutartid vid 24fps och 60 fps. Jag menar att detta inte går ihop om man inte väljer 1/100 s eller liknande och ville veta hur han egentligen menade att man skulle ställa in kameran. Det var väldigt otydligt vad han menade.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tack för svar Mattias! TS hade ju bara 50fps att välja på men om hans kamera inte klarar 1/50 s, vilket jag betvivlar, så borde han prova 1/100s eller blir det bättre (mjukare rörelser) om man efter att ha provat sig fram och kan använda 1/60 eller 1/80?
Har själv funderat på detta men tagit det säkra före det oskäkra och kört "dubbelt" dvs 1/50s och 24,25 fps samt 1/100 s och 50 fps. (Har filmat väldigt lite men börjat göra videoklipp för min bildbyrå)
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Tack för svar Mattias! TS hade ju bara 50fps att välja på men om hans kamera inte klarar 1/50 s, vilket jag betvivlar, så borde han prova 1/100s eller blir det bättre (mjukare rörelser) om man efter att ha provat sig fram och kan använda 1/60 eller 1/80?
Har själv funderat på detta men tagit det säkra före det oskäkra och kört "dubbelt" dvs 1/50s och 24,25 fps samt 1/100 s och 50 fps. (Har filmat väldigt lite men börjat göra videoklipp för min bildbyrå)
Ju längre slutartid, ju mjukare rörelser kan man säga rent generellt även om det kommer en gräns för när det ser onaturligt ut. Ett gammalt trick för att få en drömsk känsla var att filma med så lång slutartid det var tekniskt möjligt att få vid 24 fps, i den digital världen så är det nog 1/30s.

180-graders regeln, alltså "dubbla" slutartiden, i sig bör man nog förhålla sig till om man får tro de sakkunniga men det hänger helt på din slutprodukt. Vill du exempelvis att din produkt ska vara 1080p50, alltså ses i 50 fps, så ska du således spela in allt material (om möjligt) i 50 fps och då även ha slutartider kring 1/100.

180-graders regeln bör också följas om du vill sakta ned ditt 50/60 fps material. Exempelvis 4k60 som ska visas i 24 fps för en slow motion effekt. Detta för att du vill ha mindre relativ rörelseoskärpa eftersom du faktiskt saktar ned rörelsen och därmed bör du också ha mindre rörelseoskärpa för det ska se "rätt" ut.

Men allt detta är ju också en fråga om tycke och smak. Det finns även stilistiska skäl till att välja andra slutartider. Vanligt är att gå upp till 1/100 eller kortare vid snabba actionsekvenser för att skapa en känsla av att det går fortare. Det finns inga rätt eller fel.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ju längre slutartid, ju mjukare rörelser kan man säga rent generellt även om det kommer en gräns för när det ser onaturligt ut. Ett gammalt trick för att få en drömsk känsla var att filma med så lång slutartid det var tekniskt möjligt att få vid 24 fps, i den digital världen så är det nog 1/30s.

180-graders regeln, alltså "dubbla" slutartiden, i sig bör man nog förhålla sig till om man får tro de sakkunniga men det hänger helt på din slutprodukt. Vill du exempelvis att din produkt ska vara 1080p50, alltså ses i 50 fps, så ska du således spela in allt material (om möjligt) i 50 fps och då även ha slutartider kring 1/100.

180-graders regeln bör också följas om du vill sakta ned ditt 50/60 fps material. Exempelvis 4k60 som ska visas i 24 fps för en slow motion effekt. Detta för att du vill ha mindre relativ rörelseoskärpa eftersom du faktiskt saktar ned rörelsen och därmed bör du också ha mindre rörelseoskärpa för det ska se "rätt" ut.

Men allt detta är ju också en fråga om tycke och smak. Det finns även stilistiska skäl till att välja andra slutartider. Vanligt är att gå upp till 1/100 eller kortare vid snabba actionsekvenser för att skapa en känsla av att det går fortare. Det finns inga rätt eller fel.
Tackar, då vet jag lite mer!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att filma med X bilder per sekund säger inte allt om hur lång exponeringstiden för varje bildruta är, även om 1/X sekunder är det teoretiskt maximala, men det går åt lite tid för slutaren att återställas och för att flytta filmen till nästa ruta / spara undan från digitalsensorn. Dock tror jag inte att det skulle röra sig om lika lång tid som själva exponeringstiden. Så om man rent hypotetiskt tänker sig att med 24 fps och kanske 1/30 s per exponering så blir glappet mellan bilderna och därmed "stumfilmshackigheten" betydligt mindre.
Man använder inte slutaren när man filmar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nej, inte den mekaniska. Men den elektroniska slutaren, som i prinicp innebär att man börjar respektive slutar samla in data på sensorn, den kräver någon tid för att först läsa ut och sen nollställa data i sensorn. Innan man kan börja registrera nästa bild igen. Så X bilder per sekund kräver aningen kortare än 1/X sekunders exponeringstid. Men så långt som till 1/2X, som på filmtiden, behöver man inte gå idag.
 
ANNONS