Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte utnyttja hela minneskortet

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Jag har ett SanDisk CompactFlash 4GB Extreme Ducati Edition (45MB/s). För några dagar sedan så rätt som det var när jag fotograferade så slutade det fungera och det stod CF-kort fullt.

Hade bara tagit lite mer än 87 bilder, 174 med både RAW & JPEG. Storleken var 1,36GB av 3,81GB. Väldigt konstigt skulle ju kunna ta många mer bilder. Inte ens hälften var ju utnyttnat. När jag kom hem kopierade jag över bilderna till datorn och stoppade sen i det i kameran igen men det var fortfarande fullt.

Så jag formaterade kortet i kameran och nu står det att jag kan ta 214st bilder RAW+bästaJPEG. Det låter väldigt lite med tanke på att mina 87 bilder eller 174 med både RAW & JPEG tog upp 1,36GB. Om man ställer ISO på 100 så kan man väl ta ca 240 men det är fortfarande alldeles för lite.

Vad kan felet vara? Är det minneskortet eller kamerainställning?

Hej

Hur högt har ditt bildnummer nått, 90xx eller

På min 1D så stoppar det vid 9999 och jag måste nolla manuellt eller skapa ny map.

Men e det så tokigt med 214, den räknar ju inte *2 utan 214 par eller?!

Ta en bild o se hur mycket det minskar

Roine

Hehe, jag vet inte vad jag tänkte på innan. Det stämmer ju nu, 214 st verkar ju rätt rimligt :)

1 bild = 1 RAW + 1 JPEG

Men det konstiga är att jag bara kunde ta 90st bilder för några dagar sedan! Kanske hade blivit något fel för jag inte formaterat kortet sedan jag köpte det. Har bara lagt över i datorn med minnes-kortläsare. Man kanske skulle börja med att formatera kortet i kameran efter varje tömning för att undvika problem!

Jag har bara kommit till IMG_3022

Gulo sa:
Hehe, jag vet inte vad jag tänkte på innan. Det stämmer ju nu, 214 st verkar ju rätt rimligt :)

1 bild = 1 RAW + 1 JPEG

Men det konstiga är att jag bara kunde ta 90st bilder för några dagar sedan! Kanske hade blivit något fel för jag inte formaterat kortet sedan jag köpte det. Har bara lagt över i datorn med minnes-kortläsare. Man kanske skulle börja med att formatera kortet i kameran efter varje tömning för att undvika problem!

Jag har bara kommit till IMG_3022

Varför formattera? En formattering hjälper bara mot datafel...du sliter väl inte ur och i korten med strömmen på? Nåt annat som skulle kunna orsaka skadorna? Iofs är ju en kamera normalt inte helt strömlös.

Jag är inne på mitt fjärde kort och har formatterat noll (0) gånger.

Använder till 80-90% av tiden kamerans USB-kabel.

Du har nog rätt i att formatering inte hjälper så mycket. Men jag fattar inte var det var som gick galet. Man får väl bara hoppas att minneskortet inte kommer strejka igen.

Gulo sa:
Jag har ett SanDisk CompactFlash 4GB Extreme Ducati Edition (45MB/s). För några dagar sedan så rätt som det var när jag fotograferade så slutade det fungera och det stod CF-kort fullt.

Hade bara tagit lite mer än 87 bilder, 174 med både RAW & JPEG. Storleken var 1,36GB av 3,81GB. Väldigt konstigt skulle ju kunna ta många mer bilder. Inte ens hälften var ju utnyttnat. När jag kom hem kopierade jag över bilderna till datorn och stoppade sen i det i kameran igen men det var fortfarande fullt.

Så jag formaterade kortet i kameran och nu står det att jag kan ta 214st bilder RAW+bästaJPEG. Det låter väldigt lite med tanke på att mina 87 bilder eller 174 med både RAW & JPEG tog upp 1,36GB. Om man ställer ISO på 100 så kan man väl ta ca 240 men det är fortfarande alldeles för lite.

Vad kan felet vara? Är det minneskortet eller kamerainställning?

Har du köpt minneskortet på internet, i Turkiet eller någon annan stans utomlands i någon billighetsbasar? Då kan du nog känna dig blåst på konfekten! Har du handlat i vanlig butik så gå tillbaka och få det utbytt.

Har du köpt minneskortet på internet, i Turkiet eller någon annan stans utomlands i någon billighetsbasar? Då kan du nog känna dig blåst på konfekten! Har du handlat i vanlig butik så gå tillbaka och få det utbytt.

Tror inte man skall klasa alla minneskort över en kant, oavsett om man har köpt dom billigt på nätet eller i Turkiet.
Mitt MyMemory 8Gb (250:) har suttit i hela sommaren och har fungerat klockrent :) Även mitt Sandisk Extreme III 4Gb kom där ifrån, och fungerar lika fint. (http://www.mymemory.co.uk/)

Jag har köpt det på Cyberphoto. Men jag vet ju inte om det är minneskortet eller kameran som krånglar. Och nu verkar det ju fungera riktigt. Jag brukar föra över bilderna innan jag har tagit 90st.

Har du senaste version firmware i kameran? De äldre 1D hade begränsningar i hur mycket minne de kunde hantera. På min 1DMKIIN var gränsen 4 Gb. Det har senare kommit uppgraderingar så de kan hantera mer minnne.

Vad det gäller att formatera eller inte kan ni själva läsa vad Outback photo skriver i sin långa serie om att hantera digitala bilder och back-up.
Läs mer här om ni vill: http://handbook.outbackphoto.com/section_archiving/index.html

In the Camera and in the Field

Digital images are at their greatest risk from the moment of exposure until you've had a chance to make your first backup. That's because there's only one copy, the card containing that copy is still being written to with additional images, and, even after it's out of the camera, it's out in field where it can be lost, stolen, shocked, crushed, or soaked. Here are some protective things you can do in the field:

* Always format the card in the camera, not in your computer, for several reasons:
1. It ensures maximum compatibility between the initial state of the card and what the camera's firmware expects when it writes, since that same firmware is doing the formatting. You never know whether the OS and camera manufacturers have exactly the same interpretation of what the file system on the card should look like. (The file system used on cards, called FAT, isn't the native file system for any modern computer.)
2. Computers get into weird states sometimes, but cameras always start from the same state when they're turned on (booted).
3. The card reader attached to your computer can go bad, resulting in improper formatting. The camera's card reader can go bad, too, but in that case formatting won't be the only problem—writes will fail, too. Why add another variable to the mix?
4. Every camera manufacturer recommends formatting in the camera.

* Format the card, don't just erase the images, so any inconsistencies in the card's file system will be eliminated. Every card then starts out in a fixed initial state.

* Format all of your cards prior to the shoot, never during the shoot. That way the worse thing that will happen if you put the wrong card in is that you'll be surprised that there's no more space available. You won't format over a card by mistake.

Tack för svaret! Köpte min 40D i maj/juni. Antar att de var senaste firmware inlagt då. Det var ju ett tag sedan så det kan nog ha kommit någon ny sen. Jag har aldrig uppdaterat.

Jag har kommit på en sak som kan vara orsaken till felet som uppstod. När det inträffade så höll jag på att fotografera väldigt mycket och jag ändrade ISO samtidigt så jag tryckte väldigt mycket på knapparna. När man ändrar ISO så ändras ju också antalet bilder så därför kanske kameran fick fnatt av allt ISO ändrande!

Gulo sa:
Jag har kommit på en sak som kan vara orsaken till felet som uppstod. När det inträffade så höll jag på att fotografera väldigt mycket och jag ändrade ISO samtidigt så jag tryckte väldigt mycket på knapparna. När man ändrar ISO så ändras ju också antalet bilder så därför kanske kameran fick fnatt av allt ISO ändrande!

Det känns inte som ISO-ändringar kan orsaka det här. Kameran räknar antagligen ut ungefärligt antal bilder som du kan ta utifrån någon typ av "standard medelbild" eller kanske utifrån hur mycket de tagna bilderna tar upp i Mb dividerat med antalet, dvs. storleken på din "medelbild". Motiv spelar ju också roll, släta väggar ger små bilder, närbild av sandstrand ger större bilder. Hög ISO med större grynighet än låg ISO ger också större bilder.

Jag skulle sätta kortet i datorn och sedan skicka över ca 4Gb filer, vad som helst, för att se att kortet faktiskt rymmer så mycket som det ska rymma.

Tack för tipset! Jag ska testa att fylla kortet sen när jag kommer hem.

Jag kom på en sak till. Förut så brukade allt hänga sig vid överföringen till datorn så att jag var tvungen att koppla bort minneskortläsaren. Nuförtiden så fungerar det bättre sen jag ändrat sätt. Jag ändrar från att visa bilderna i miniatyrer till sammanfattning sen kopierar jag bilderna från kortet istället för att klippa ut. Sist brukar jag radera bilderna på kortet i datorn men i fortsättningen kommer jag nog formatera i kameran istället.

men hallå där.

"fat 32" stödjer ju inte större kort än 2GB.. med en eos 1D MKI så är man begränsad att inte kunna utnyttja större minnen än 2GB.
MVH Niclas,

Varför formattera? En formattering hjälper bara mot datafel...du sliter väl inte ur och i korten med strömmen på? Nåt annat som skulle kunna orsaka skadorna? Iofs är ju en kamera normalt inte helt strömlös.

Jag är inne på mitt fjärde kort och har formatterat noll (0) gånger.

Använder till 80-90% av tiden kamerans USB-kabel.

Varför inte formatera? Det sliter väl inte ut kortet om man formaterar? Vid formatering blir man också enkelt kvitt alla tomma mappar.

"fat 32" stödjer ju inte större kort än 2GB.. med en eos 1D MKI så är man begränsad att inte kunna utnyttja större minnen än 2GB.
MVH Niclas,

Hmmmm... vad är det för filsystem på EOS 20D? Den tar åtminstone 8GB kort utan problem. Jag har även använt 4GB kort i min 1Ds, men har aldrig tänkt på om den utnyttjar mer än 2GB.

MVH Niclas,
Att du inte kan använda kort större än 2GB på 1D mkI stämmer.

Men det beror inte på FAT32,vars begränsningar ligger lågt högre.
Teoretiskt ska FAT32 klara ca 8TB (TerraByte).
http://support.microsoft.com/kb/184006

På 1D mkI ligger begränsningen i kamerans möjlighet att adressera minneskortet, vilket bestäms av hur många bitar som finns tillgängliga på adressbussen.

Faktum är att även 1D mkII använder FAT32, och det är inget som helst problem att använda kort betydligt större än 2GB (mitt största som jag använder med 1D mkII ligger på 8GB, funkar utmärkt).

När det sedan gäller formatering:

Det är bättre att tömma kortet, genom att formatera det med kameran.
Än genom att radera alla bilder för sig.
Risken med det senare är visserligen inte så stor.
Men det händer trots allt att det uppstår fel i filsystemet.
Även om du inte sliter ut kortet på fel sätt.

Regelbunden formatering av kortet minskar risken för just detta.
(Dessutom går det snabbare att tömma kortet med formatering).

/Daniel.

Menar att 20D inte tar mer ärn 4GB,, men blir osäker nu.
Köper man kortet i samma tid som man köper en ny kamera så riskerar man ju knappast att köpa för stort. Problemet uppstår ju tyvärr när man idag köper stora billiga kort och vill använda liiiiite äldre kameror.

1Ds, klarar nog 8GB,, eller ?

Osäker som få här men att de har sina begränsningar vad gäller detta är helt klart.

MVH Niclas,

EDIT: aha, bra info Daniel, tackar!!!

Varför inte formatera? Det sliter väl inte ut kortet om man formaterar? Vid formatering blir man också enkelt kvitt alla tomma mappar.

Jo det sliter på kortet! Ett flashminne har begränsat antal skrivningar.

Jag tycker det är bäst låta kameran sköta överföring och radering av bilder. Då slipper man f ö slita på kortkontakterna på kamera och kort. USB-kontakten är mkt robustare.

Jag tycker det är bäst låta kameran sköta överföring och radering av bilder. Då slipper man f ö slita på kortkontakterna på kamera och kort. USB-kontakten är mkt robustare.

Detta har jag aldrig brytt mig om. Kort är ju idag ingen kostnad hur som helst.

Undrar hur många som hade fått kick ass i fotointresset om de var tvungna att betala de summor vi tidigare betalade för att köpa - framkalla - kopiera analog film..

Visst är det så att ett minneskort klarar av ett begränsat antal skrivningar.
Men genom att formatera kortet, istället för att radera bilderna var för sig.
Så orsakar du inte fler skrivningar.
(Både radering, och formatering sker genom skrivning till kortet).
Däremot minskar risken för fel i filsystemet.

Det händer faktikst att det uppstår fel i filsystemet vid radering av bilder.
Risken kanske inte är så stor, men om det väl händer så är det verkligen allt annat än roligt.

Jag har själv räddat filer från både hårddiskar och minneskort pga trasiga filsystem. Tidsödande och tråkigt arbete.

ANNONS
Götaplatsens Foto