Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan jag fota med JPG och omvandla till tiff

Produkter
(logga in för att koppla)

mrkalander

Medlem
Hur blir bildernas kvalitet om man fotar jpg bilder med full resolution och sedan konverterar till tiff i datorn innan användning? Förlorar man märkbart i kvalitet genom att fota jpg jämfört med tex tiff?

Det är ingen mening att konvertera till tiff om du inte ska spara om samma bild flera gånger.
Kör du maximal upplösning och strolek på jpeg så är det ingen större skillnad om man inte granskar väldigt noga.

Däremot kan det vara ide att fota i raw-format om kameran klarar det.

\Tomas

Jag kör Coolpix 5700 samt EOS 10D och har alltid sparat i jpeg och då valt minsta möjliga komprimering. Tycker inte jag ser nån kvalitetsförlust alls faktiskt.
Om en jpeg i efterhand sparas om till tiff bör du inte förlora någonting alls jämfört med jpeg:en. Faktum är att det är ganska smart om du tänker "photoshopa" bilderna eftersom (tror jag) varje gång du gör "spara" till jpeg-format så görs en ny komprimering och efter ett antal "spara" så har nog bilden blivit rätt hårt komprimerad.

Jag har några gånger komprimerat lite hårdare i jpeg och då tycker jag att man ganska tydligt ser "flammor" i stora enfärgade ytor.

Astacus skrev:
Jag kör Coolpix 5700 samt EOS 10D och har alltid sparat i jpeg och då valt minsta möjliga komprimering. Tycker inte jag ser nån kvalitetsförlust alls faktiskt.
Om en jpeg i efterhand sparas om till tiff bör du inte förlora någonting alls jämfört med jpeg:en. Faktum är att det är ganska smart om du tänker "photoshopa" bilderna eftersom (tror jag) varje gång du gör "spara" till jpeg-format så görs en ny komprimering och efter ett antal "spara" så har nog bilden blivit rätt hårt komprimerad.

Jag har några gånger komprimerat lite hårdare i jpeg och då tycker jag att man ganska tydligt ser "flammor" i stora enfärgade ytor.
Just därför använder man Photoshops egna filformat under bearbetning, och sparar sedan en kopia som jpeg.

ANNONS
Götaplatsens Foto