mrkalander
Medlem
Hur blir bildernas kvalitet om man fotar jpg bilder med full resolution och sedan konverterar till tiff i datorn innan användning? Förlorar man märkbart i kvalitet genom att fota jpg jämfört med tex tiff?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Just därför använder man Photoshops egna filformat under bearbetning, och sparar sedan en kopia som jpeg.Astacus skrev:
Jag kör Coolpix 5700 samt EOS 10D och har alltid sparat i jpeg och då valt minsta möjliga komprimering. Tycker inte jag ser nån kvalitetsförlust alls faktiskt.
Om en jpeg i efterhand sparas om till tiff bör du inte förlora någonting alls jämfört med jpeg:en. Faktum är att det är ganska smart om du tänker "photoshopa" bilderna eftersom (tror jag) varje gång du gör "spara" till jpeg-format så görs en ny komprimering och efter ett antal "spara" så har nog bilden blivit rätt hårt komprimerad.
Jag har några gånger komprimerat lite hårdare i jpeg och då tycker jag att man ganska tydligt ser "flammor" i stora enfärgade ytor.