Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man fälla upp spegeln på en D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Kan man fälla upp spegeln innan man tar kort med en D80?
Om man fotar och vill undvika de vibrationer som bli när spegeln går upp kan man ju använda fördröjningen men då tar kameran å andra sidan inte kortet när man trycker.
Jag skulle vilj akunna komponera bilden, sedan fälla upp spegeln och slutligen trycka av axakt när jag vill(tex när det kommer en sekunda av vindstilla om det blåter för övrigt). Gå det?
/mvh thomas

Svar NEJ! Det går inte. Bara en fördröjning som gör att spegeln fälls upp en liten stund innan själva eponeringen för att reducera skakningar av spegeln. Räcker rätt långt faktiskt.

Jag har nyligen köpt en D80 och har hittills inte hittat hur man ställer in den fördröjningen. Jag har inte letat så länge eftersom jag ännu inte behövt den. Skulle vara tacksam att få reda på hur så jag slipper leta i onödan.

ANNONS
Götaplatsens Foto