Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan någon förklara Windows Backup för mig

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Hej,

jag sitter och pillar på inställningarna i Windows Backup men förstår inte riktigt skillnaderna. Eller rättare sagt vad som egentligen händer med min backupfil.

Jag har försökt läsa Windows tutorials och Microsofts egna instruktioner men jag blir inte helt klok på vad det står.

Först hade jag gjort med inkrementell, men då förstod jag Microsoft som att man kanske inte kunde återskapa alla filer om man sparade den inkrementella backupen till samma fil.

Jag vill ha enkla och smidiga backuper. Jag ser ingen poäng i att säkerhetskopiera ALLA filer om och om igen utan det räcker bra om ändrade och nytillkomna filer säkerhetskopieras, men jag vill kunna rädda allt vid en eventuell krasch.

Tack på förhand

Johan

Har varit med om samma problem förut när jag använde windows och jag blev precis som du aldrig riktigt klok på windows backup eller dess dokumentation som microsoft tillhandahåller. Sen jag gick över till mac så kan jag inte förstå att man haft ork att stå ut så länge med microsofts produkter. Förstår inte hur man kan göra en produkt så komplicerad som borde vara så enkel som "av och på". Använder även appen FolderWatch som ett komplement till TimeMachine, detta tycker jag är helt överlägset nått annat jag hittat på windows-sidan. Önskar dig lycka till med din backup. :)

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    43.3 KB · Visningar: 684
När jag använt Winbackup i W7 så ser rapporten i princip likadan ut som i fallet med Macen ovan. Skillnaden i funktion är inte heller speciellt stor. Problemet men inkrementell vs komplett backup har inget med Mac vs W7 att göra. Det är själva backuptekniken som är problemet. När det gäller inkrementell vs komplett så är rådet från proffsen på detta att ungefär var 5:e gång utföra en komplett backup. Orsaken är att inkrementell skapar hela tiden skapar tillägg till originalbackupen som faktiskt kan strula till det för vilken programvara som helst till slut.....

Windows backup fungerar kalas med vissa begränsningar. Du kan visst göra återställning även om du använt inkrementell backup. Självklart går det.

Den enda negativa egenskapen som jag ser det är att WinBack använder ett eget filsystem och packar/krypterar filerna. Du måste återställa dem från W7. För mig så är det här helt oacceptabelt. Jag vill ha mina backupfiler som en ren spegling av originalfilerna. Orsaken är fler. En är att det känns bättre. Om det sedan är bättre är helt ointressant för mig. Ännu viktigare är att jag då och då använder backupen för att återställa filer efter att jag gjort en uppgradering av en dator. Bytte till W7 från XP i min HTPC för något år sedan. Tänk vad enkelt det var att bara gå in i NAS via utforskaren och kopiera filerna till sin nya plats.

Det hade inte gått med W7 eller något av de andra programmen jag tidigare använt. Jag fick ett tips om Microsoft SynqToys som däremot fixar detta galant...... Sedan dess är det det programmet jag använder.

Vi hade en serverkrasch på jobbet förra sommaren och den var inte kul. Jo allt var uppbackat med dyra verktyg som visade sig inte fungera när det hettade till. Har inte alla detaljerna i ämnet men vi kunde av någon knepig anledning inte läsa de ihoppackade backupfilerna. Fick istället försöka läsa från de kraschade hårddiskarna.... Sedan dess vill i alla fall jag ha data i krartext på mina backupenheter

Senast ändrad:
Jag körde Windows backup i vista, men när det hade fyllt en 1TB-disk med backup från en 500GB-disk bytte jag raskt. Sedan dess har jag kört SynkbackPro, http://www.2brightsparks.com/ och det fungerar alldeles utmärkt för mig. Även i skarpt läge, mitt Vista totalkraschade efter en uppdatering från Microsoft och inte ens en eftermiddag i telefon med deras support hjälpte. Det blev återställning av datorn, och tack vare SynkbackPro blev jag inte av med en enda fil.

Numera har jag både livrem och hängslen i form av Livedrive nätbackup utöver hemmabackupen. Rekommenderas! ;-)

Detta behöver du

Jag vill ha enkla och smidiga backuper. Jag ser ingen poäng i att säkerhetskopiera ALLA filer om och om igen utan det räcker bra om ändrade och nytillkomna filer säkerhetskopieras, men jag vill kunna rädda allt vid en eventuell krasch.

Tack på förhand

Johan[/QUOTE]

Här är det du behöver! Du kan göra backup på datorns hårddisk, separat hårddisk etc. Går snabbt eftersom bara nya och ändrade filer kopieras! 3 olika inställningslägen. Enkelt och bra.

http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=15155

Den enda negativa egenskapen som jag ser det är att WinBack använder ett eget filsystem och packar/krypterar filerna. Du måste återställa dem från W7. För mig så är det här helt oacceptabelt. Jag vill ha mina backupfiler som en ren spegling av originalfilerna. Orsaken är fler. En är att det känns bättre. Om det sedan är bättre är helt ointressant för mig. Ännu viktigare är att jag då och då använder backupen för att återställa filer efter att jag gjort en uppgradering av en dator. Bytte till W7 från XP i min HTPC för något år sedan. Tänk vad enkelt det var att bara gå in i NAS via utforskaren och kopiera filerna till sin nya plats.

Det hade inte gått med W7 eller något av de andra programmen jag tidigare använt. Jag fick ett tips om Microsoft SynqToys som däremot fixar detta galant...... Sedan dess är det det programmet jag använder.

Talar du om Windows 7 Backup and Restore? I så fall finns dina backupfiler där i sina originalformat uppdelade på ett stort antal zip-filer. Du kan kopiera dem till vilken enhet som helst, de är inte krypterade, dock är det kanske inte så lätt att veta i vilken zip-fil just det du letar efter ligger, om du inte använder restorefunktionen. Systembackupen kommer du däremot inte åt.

Talar du om Windows 7 Backup and Restore? I så fall finns dina backupfiler där i sina originalformat uppdelade på ett stort antal zip-filer. Du kan kopiera dem till vilken enhet som helst, de är inte krypterade, dock är det kanske inte så lätt att veta i vilken zip-fil just det du letar efter ligger, om du inte använder restorefunktionen. Systembackupen kommer du däremot inte åt.

Jo det är den jag menar. Ok jag missade krypteringen men precis som du säger så är det ett helv att hitta bland alla filer som W7 backup skapar. Mycket enklare med Synq Toy

Tack för alla fina svar bra tips och kommentarer.

Jag kommer fortsätta hålla mig till mitt Windows XP ett tag till - så vi kan väl låta denna tråd bli fri från märkeskrig. Däremot är det ju trevligt att höra att Apple har en smidig lösning för säkerhetskopiering.

Synq Toy var något nytt för mig - detta ska testas helt klart.

Ni som använt det, kan man låta den snurra på obevakad så att säga? Dvs att man startar en kopiering / synkning på kvällen och så får datorn jobba ostört under natten tills det är klart.

/Johan

Ni som använt det, kan man låta den snurra på obevakad så att säga? Dvs att man startar en kopiering / synkning på kvällen och så får datorn jobba ostört under natten tills det är klart.

Japp, det går utmärkt. Den första totala speglingen av mitt bildarkiv tog 4-5 timmar på sig, nu går det på några minuter (lite beroende på hur mycket nytt jag lagt upp).

Dock kan det vara idé att kolla loggen efteråt, där talar programmet om ifall något strulade.

Tack för alla fina svar bra tips och kommentarer.

Jag kommer fortsätta hålla mig till mitt Windows XP ett tag till - så vi kan väl låta denna tråd bli fri från märkeskrig. Däremot är det ju trevligt att höra att Apple har en smidig lösning för säkerhetskopiering.

/Johan

Det går tom att schemalägga aktiviteten. Men du måste göra det från XP och inte från programmet. Vill minnas att aktiviteten heter just schemaläggaren i XP. Där kan du schemalägga diverse aktiviteter. Bla synqtoy

Tack alla för tips och råd!

Synk Toy verkar vara grejer det. Snål med resurser är den också - frånsett diskanvändning (men det ska jag ju inte klaga på eftersom det gör att synkningen går snabbare).

Någon som vet om filerna verifieras i och med kopieringen?

/Johan

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto